Förfrågan om syskonolacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er alla!
Länge sen jag skrev men jag har ju börjat arbeta igen då det inte blev någon placering!!...så tiden vid datorn har blivit mindre :D

Vi har fått en förfrågan om att ta emot ett syskonpar på 1,5 o 2,5 år, pojkar! Rara o lätta att tycka om, inga kända problem.
Låter spännande, men tufft med två. Vi har ju tre egna barn i ålder 5-15...
Hur hade ni andra gjort?
Vad har ni för erfarenheter av syskonplaceringar?
Vad ska vi tänka på?

Hjälp!! -med snabba svar!

:banan: Carina
 
HELT spontant, är på väg till sjukgymnasten..........

Hur "självgående" är era bio?
Så små syskon tar ju en hel del tid med tanke på att de inte är självgående ALLS.
Har själv en 3,5 åring hemma som inte är åldersadekvat.............
Och det tar både tid och KRAFT!

OM ni väljer att ta uppdraget hade jag från början gjort klart att jag ville vara hemma ett år, minst, för att få rutiner att sätta sig.
Då får man tid att hinna med alla barn utan att klämmas mot jobbet.
 
Hej på dig!

Kul att höra från dig igen... och 2 st på en gång låter ju spännande.
Precis som Honey säger... hur självgående är dom, framför allt din minsta bio.
Jag märker själv på vår minsta att det kanske är lite tätt mellan våra små. 2 år på pappret och 3 år i verkliga livet är för lite. Visserligen är vår bio väldigt självgående (7år) men :angel: kräver massa utrymme som h*n försöker ta från bio

Men jag håller tummarna och ventilera och diskutera mycket hemma så att ni vet hur ni vill ha det.
Lycka till!
 
Tack för svar!
Ja jag vet inte riktigt, hade det varit som kontaktfamilj 2-3 helger per månad så hade det nog funkat men heltid är jag rädd att det är för tätt i ålder med vår minsta!
Någon mer som har erfarenhet?
För o nackdelar, vi ska träffa soc imorgon...
Carina
 
Svårt att säga både för och nackdelar... ta reda på så mycket ni kan ang bakgrunden till placeringen. Ställ en massa "dumma" frågor för att få veta saker, och OM ni sen går vidare... kräv att ni båda vuxna ska vara hemma under en så lång tid som möjligt med LBE. Anknytningen är viktig och det kräver arbete, dessutom får ni inte glömma era egna barn och då är det skönt att slippa jobba under kanske 9-12 månader för att ni ska hinna landa i allt.
Ta er tid till egentid med var och ett av era biobarn just för att de ska känna sig att de är med i matchen.

Inte mycket till för och nackdelar men gå in i mötet förutsättningslöst och se vad det ger.
Lycka till!
 
Vi fick en syskonplacering när vårt eget barn var 4½.....barnen som kom var 2½ och nyss fyllda 5.....För oss har det gått som en dans även om det förstås är jobbigt att hinna med sig :wink: ......

Jag var hemma med lbe hela första året och sen jobbade jag 50%+ 50% lbe,,,min man arbetar skift och är hemma en hel del på dagtid.I början hade vi en hemterapeut till hjälp.....
Efter 1 år kom också deras då 8-åriga syskon......och även om vi på ett sätt haft det kämpigt så har det mest varit roligt.Nu har det gått 9 år sen de minsta kom och det rullar på bra!

Det som varit mest tufft är att alla 3 barnen har utvecklingsstörningar och lite andra diagnoser utöver det.....men samtidigt kanske det har varit ett + för vårt eget barn....som "bara" är helt vanligt....?

Tror att det som varit verkligen bra är att vid en syskonplacering har ju barnen varandra....och har samma bakgrund,samma föräldrar att ha umgänge med,samma släkt osv......

Men KRÄV massor av tid!!!Tid till att ge varje barn egentid med vuxen,tid för ert eget barn,tid för alla barn tillsammans och tid för er vuxna......Gärna nån fom av avlastning till en början.....Att få en helt ny familjekonstellation kräver en hel del och tar tid!!!
Lycka till!!!....Hur ni än väljer att göra....
 
Tack för era tankar :claphappy:
Det där med att vara hemma verkade inte vara aktuellet!!!!!!!!!!!!
Jag skulle få vara hemma 6 mån min man fick inte vara hemma alls..... :evil: :evil: verkar helkorkat!!
Jag ska lägga fram det, åtminstånde 1 pappamånad kan man ju tycka vara rimligt!
Nu är jag arg....

Barnen är rara, det kan funka jättebra, fördelarna som vi tycker är samma familj, de har varandra, samma umgänge osv.

Fler tankar tack :razz:
Carina
 
PS.
Fick en förfrågan ikväll om en jour på 3 år...nej blev det från oss!
Då jag nyss varit tjänstledig och börjat jobba igen kan jag inte vara hemma än med kort varsel, vilket jag respekterar. så kan det va...
 
Vill dom inte att ni ska vara hemma och knyta an... sicka snåljåpar :evil: . Det kommer att straffa sig i längden. Förstår att du blev arg. Den kommunen skulle jag starkt fundera på hur de är funtade.

/Adal

mammac sa:
Tack för era tankar :claphappy:
Det där med att vara hemma verkade inte vara aktuellet!!!!!!!!!!!!
Jag skulle få vara hemma 6 mån min man fick inte vara hemma alls..... :evil: :evil: verkar helkorkat!!
Jag ska lägga fram det, åtminstånde 1 pappamånad kan man ju tycka vara rimligt!
Nu är jag arg....

Barnen är rara, det kan funka jättebra, fördelarna som vi tycker är samma familj, de har varandra, samma umgänge osv.

Fler tankar tack :razz:
Carina
 
Syskon är både för och nackdelar......tyvärr :littlesad
Vi upplevde våra syskon som vaktande, övervakande på varandra...........
Så snart en visade antydan till att landa och trivas var den andra där och påpekade att det inte var OK.
Och tvärt om ..........
Dom "gaddade ihop sig" mot oss övriga i familjen..........
Nu var de större och medvetna om vad de gjorde, och vi visste att det var en begränsad period.
Men det var VÄLDIGT jobbigt att ha "gäster" i huset 2 år!

Så, det är inte bara fördelar även om det är smidigt med ett umgänge........
 
Tack för alla svar och kloka tankar!
Vi har tackat nej till placeringen då vi kände att det skulle bli lite "plöttrigt"
Vad tycker ni är ett rimligt arvode när det är en syskonplacering till små barn. vi blev erbjudna 5000/st i arvode +lbf på mig inte min man, ska det vara högre eller lägre när det är två små så tätt?? Bagage hade de samt omsorgsbrister såklart. Bara nyfiken på vad ni andra får/skulle ta.

Mvh Carina den fina :banan:
 
5000 kronor per placering i arvode bara??? Det hade jag aldrig gått med på. Bra att ni tackade nej, det är alldeles för lite och sen så håller jag nog med om att det kanske blev lite mycket och för tätt mellan barnen. Det ska kännas helt rätt.

Lycka till det kommer säkert nya förfrågningar som passar er bättre!
 
Det ska absolut inte vara mindre arvode för att man får två på samma gång. Det är ändå två barn. Små barn kräver mer tillsyn, kanske blöjbyten, hjälp med allting från påklädning, matning, spänna fast i bil, hygien mm. Jag hade krävt minst 8000 kronor per barn. Vi har 9715i arvode för vår 3,5 åring, de erbjöd först det näst lägsta, som enligt rekommendationerna är 8177 kronor, men det gick vi inte med på.

Stå på dig och lycka till! :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp