Förlorad atbetsförtjänst!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan!!

Vi har nu varit familjehem i 3 år och jag har haft förloradi nkomstförtjänst hela tiden.Vi har nu genomgått en bup utredning med pojken vi har och det har visat sig att jag kommer alltid ha 75% förlorad arbetsfötjänst-

Nu säger min handläggare att dom sänker arvodet med 2 tusen kronor per månad för att det 'är de nya rekommendationerna från kommuner och landsting är det verkligen så det blir en del pengar det är ju 10 år kvar innan han flyttar från oss.Nån som vet??

Kram Jonna
 
Hej Jonna!
Arvode och ersättning för förlorad arbetsförtjänst är två skilda saker. Arvodet, och förmodligen har du förhöjt arvode för uppdraget, är kopplat till svårigheten i uppdraget du har. Eftersom det bedöms att du ska fortsätta att vara hemma bedömer väl kommunen att uppdraget är svårare än normalt. Då ska du fortsätta att ha det förhöjda arvodet eftersom uppdraget kräver det.
Ersättningen för inkomstbortfall är ju just för inkomstbortfallet, inte kopplat till uppdragets svårighetsgrad utan till att du inte kan arbeta utanför hemmet under en tid, kortare eller längre. Du förlorar ju ändå på det, om du inte ser till att ersättningen inkluderar semesterersättning, kompensation för avtalade löneökningar och avsättningar till tjänstepensionen.
mat-tilda
 
Svar på förlorad arbetsförtjänst!!

Hej!!

Tack för svaret.Tyvärr så tycker kommunen inte så utan de ger mig normal arvode även att jag har haft i 3 års tid förhöjt arvode och förlorad arbetförstjänst.

Det känns inte så bra ska jag säga för att det är ju inte mitt val att stanna hemma i kanske 10 år till.Men jag vet att det är ett måste och då vill man ju inte förlora en massa pengar med de säger att de har besparingskrav.

Mvh
Jonna
 
Hej! Vill bara tillägga till Mat-tildas inlägg att du inte alls måste godkänna sänkningen. Skriv och begär skriftligt svar på vilka grunder de sänker arvodet och begär efter det att få vara med vid socialnämndens sammanträde och ställ dina krav! Det kan de inte neka dig. Det är alltid lättare att fatta negativa beslut utan ett ansikte. Varför inte ta med dig barnet också? :evil: Sök stöd hos juristerna på Kommuner och Landsting och varför inte ett samtal till Länsstyrelsen när du ändå håller på?

Ta dessutom kontakt med regeringens särskilda utredare Wigzell på socialdepartementet och berätta om behandlingen av er. Vore nyttigt med tanke på att hon utreder just barnavård - eller har vi återgått till barnförvaring?

Ge dig inte! Nu har en del kommuner med råge passerat lågvattenmärket...

Mama
 
Får du behålla ersättningen för förlorad arbetsförtjänst på 75 %? Kan det vara så att dom tänker att arvodet också ska sänkas med 25% eftersom den förlorade arb.förtj. sänks m 25 %?
Tycker att du ska göra som Mama föreslog - kloka förslag tycker jag!!
Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp