Försäkringsfrågor???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Jag har varit familjehem i många år men aldrig varit inne och diskuterat detta med andra familjehem. Känner nu att jag har ett behov av att lära känna fler för att man är rätt så ensam i den här situationen.

Jag har även en fråga angående försäkringar. Vi har fått vårt badrumsgolv totalförstört av vårt familjehemsbarn och skickade en fråga angående detta till soc.
men jag fick ett sådant konstigt svar så därför undrar jag om det är någon annan som har erfarenhet av detta med förstörda saker. :?

Hälsningar Mia
 
Hej!
Vi fick betalt av soc då våra barn har rivit sönder/förstört saker men det ha ju varit små summor inte flera tusen. Barnen ska ju vara försäkrade genom soc. men om det täcker vattenskador och dylikt vet jag inte. Har ni ingen hemförsäkring som täcker så kanske soc betalar allrisken?
Mvh: Fia
 
Hej Dermar eller Mia!? (är osäker på vilket du vill bli kallad)
Vår sommaplacering förstörde vår bil sommaren -08, Den aktuella soc.kommunen frågade då oss om vår bilförsäkring kanske skulle kunna täcka kostnaderna så skulle det soc. stå för självrisken.
Nu brydde vi oss aldrig om att gå vidare med det pga bilens ålder.
Hur har ert soc. svarat er? Dem har försäkring för sina placeringar, vad den försäkringen täcker är jag osäker på, men helt klart är att vare sig deras försäkring täcker eller ej så är det soc. ersättningsskyldiga om deras placering skapar problemet.
Jag undrar om inte det också står i rekommendationerna? Kolla där kanske.
Vänlig hälsning Mina Goa Barn
 
Hej!

Vi förde in vår gosse i vår villa/hemförsäkring, där vi också har drulledelar. Skulle en skada uppstå så får familjehemssekreteraren/soc stå för självrisken. Nu har det inte hänt något men skulle något hända så förutsätter vi självklart att självrisken ersätts. Något annat är inte tänkbart.
 
Jag kom att tänka på ytterligare en aspekt. När försäkringsbolagen räknar på försäkringspremierna räknar dem även in skadefria år.
Har man då nyttjat sin villa, eller hem eller villa och hemförsäkring för att ens placering har haft sönder något i hemmet och soc. enbart står för självrisken så får man ändå betala ur egen ficka därför att försäkringspremien då har gått upp pga att man har utnyttjat försäkringen.
Jag kan bara ge rådet att alltid förhandla med sina försäkringsbolag, man kan spara en hel del slantar om man tar sig lite tid och jämför olika bolag och villkor.

Det här är en mycket bekväm och billig metod för socialtjänsterna att nyttja familjehemmens egna försäkringar istället för att dem har egna avtal med försäkringsbolag angående när sådana här saker sker.
 
Så fort ett barn blir folkbokfört på din adress (vilket det skall bli SNARAST vid en placering) omfattas barnet av er hemförsäkring.
Vår kommun har även inkl en summa i omkostnadsbiten för att placeringarna skall ha samma "dygnet runt sjuk- och invaliditetsförsäkringar" som våra barn har.

Självklart skall placerande kommun stå för så stora skador. Att :angel::s rum är "totalförstört" med tapeter och golv på 2 år anses som normalt slitage och ingår i omkostnaden.............

MGB - gäller inte det om skadefria år bara bilförsäkringarna?
 
Försäkringsbolag och deras villkor är en hel djungel, det är också därför som jag ville tipsa lite just om skadefria år.
Är det så att man har en villa och hem, eller enbart det ena kanske som måste utnyttjas, kanske rätt så ofta av olika anledningar så är man som kund inte "guldkunden" för det bolaget. Då är man en kostsam kund och kostsamma kunder får inte samma rabatter som guldkunder.
Det här kanske någon tycker det låter som lurt, men faktum är att det faktiskt är väldigt mycket på det viset.
Vidare kan man så gott som alltid förhandla sig till lägre premier om man har argument för varför man bör ha en lägre premie.
Vi kollar upp våra försäkringar varje år, senast var det villaförsäkringen som vi reagerade rätt så starkt på att där vi hade den kostade nästan 1000 kr mer/år än om vi hade tagit en annan som vi jämförde med, trots att villkoren inte var sämre.
Jag tog då luren och ringde upp vårt gamla förs.bolag. och förklarade tydligt och vänligt varför vi ville byta bolag. Den kvinnan var rätt så snäsig i sina svar, det var hennes sätt att möta sina kunder. Vi fick ändå ett svar och vi bad att få återkomma om en stund när vi hade konfererat en stund.
Vi ringde igen, fick då prata med en annan kvinna, hon var väldigt mån om att ha oss kvar och fixade och trixade så vi blev kopplade till det försäkringsbolagets just guldkundsgrupp.
Där förhandlade jag till vår familj en premie som blev nästan 1000 kr lägre helt plötsligt!
Så, det är mitt svar vad det gäller skadefria år. Man är alltså en billigare kund om man inte nyttjar sin försäkring så ofta. Man kan bli guldkund om man har tillräckligt med skydd enligt förs.bolagens. villkor som ex. larm och rökvakter m.m.
 
Alla placerade barn är försäkrade genom soc. och självklart ska ev. skador anmälas och ersättas genom den försäkringen. Naturligtvis blir det kanske billigast men i varje fall enklast för soc. om skadan kan gå på familjens försäkring istället. Men precis som MGB skriver, så drabbas ju egna försäkringen och som också kan bli dyrare för familjen, om den får utnyttjas vid flera tillfällen. Det försäkringsbolag jag tillhör har s.k. bonussystem för "skadefria" år, både vad det gäller hemförsäkring, bil och olycksfallsförsäkring då alla försäkringar där, samlas ihop i en pott eller vad jag ska kalla det och bonuspoängen, kan användas till del eller hela självrisken beroende på hur mycket man samlat på sig genom de skadefria åren.
 
Vi blev av med vår drulleförsäkring då den använts 3 ggr. Så gör de flesta försäkringsbolag oavsett orsak. Så det är absolut soc som ska stå för försäkring av fosterbarnen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp