Första veckan hos er?

Jag är nyfiken hur ni tar emot ett nytt barn. Hur ser de första dagarna efter eventuell inskolning ut, första veckan?

Jag är intresserad av hur andra "bygger trygghet" och om ni har några ritualer/traditioner som ni brukar hålla er till.
 
Allt beror ju på ålder, bakgrund och mognad.
Vi försöker skapa rutiner som är förutsägbar.
Vara konsekventa om det finns förutsättningar att klara det.
Har vi sagt något så menar vi det, vi lovar inget utan att hålla.
Visa intresse, brukar dumförklara mig med att jag ställer 1000 frågor och de du väljer att svara på förutsätter jag att du svarar ärligt på.
Fysik närhet om förutsättningarna medger, beror mycket på ålder och orsak.
 
Värt barn flyttade in en lördag fm så att hela familjen var hemma. Barnet var 3,5 år och våra egna var då 8 och 10. Vi hade julgransplundring (detta var precis i början av januari), byggde snögubbe ute och gjorde en massa mysiga saker ihop. På söndagen åkte vi till ett Lekland och busade av oss alla 5. Det blev en kanonstart för oss som familj då vår nya familjemedlem är väldigt aktiv och vill ha att göra hela tiden! Men jag tror att det kan se olika ut för olika barn/ungdomar Och ändå bli toppenbra!
 
När ett yngre barn flyttade in, var vi hemma så mycket det bara gick den första månaden/ månaderna. Att åka bil, handla och lämna de andra barnen på skolan var en stor utmaning för den lilla. Otrygghet inför vad som skulle hända innan alla nya rutiner blev vardag.
Väntade med att introducera övrig släkt och vänner.
Våran lilla behövde verkligen lugn och ro för att kunna landa men är så klar olika.
 
Tillbaka
Topp