Förtvivlad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har haft en placering sen 1,5 år tillbaka och nu vill vi ta emot en till. Min handläggare bestämde så sent som i Mars att det var helt ok. Tog emot en tillfällig plac. genom annan kommun, samt att vi haft helgjour nu i somras, vilket dock inte ledde till någon plac. I somras blev våran handläggare sjukskriven och vi fick en vikarie. Allt rullade på som vanligt, tills nu, då vi blivit erbjuden en ny plac. från ytterligare en kommun, en liten bebis. Vi tackade ja och skulle få komma på besök med handläggaren. Men när hon kontaktar min kommun så säger våran handläggare nej! Hon påstår att våran nuvarande plac. inte landat ordentligt :? Hur övertalar vi kommunen att de har fel, vi vet det kommer gå bra. Känner oss totalt överkörda och maktlösa :cry:
 
Hu, vilken hemsk situation!

Hur fungerade det när ni jourade/hade tillfälliga placeringen?
Jag skulle be nya handläggaren motivera varför hon(?) gör en annan bedömning än er ordinarie.
Känner hon plac mer än ordinarie?
Vet hon nåt som ingen annan vet?

Kan ju vara så att de bara är egoistiska och vill ha er för sig själva så att säga..........

Stå på er!
 
nanna66
Har er placerande kommun ensamrätt på er genom avtal?

För annars kan de ju inte säga så mycket... Gå till chefen annars och säg som det är och ifrågasätt vikariens beslut.

Vi sitter ev i snarlik situation, vi har dock inte fått klart besked ännu utan vår sekr vill fundera lite. Vi har dock ordinarie sekr.
Håller tummarna för att det blir bra för er.
 
Vi har inte skrivit avtal om ensamrätt, de vet att vi tar från andra kommuner. Verkar mer som de vill motarbeta, eller helt enkelt behålla oss för sig själva. Jag ringde upp chefen och ifrågasatte hur en vikarie kan göra en egen bedömning i efterhand när min ordinarie redan sagt sitt, fick till svar att så kan hon göra. Och nu har de gått ihop sig och säger att min ordinarie handläggare gjort en felbedömning, helt otroligt! Trots att vikarien träffat våran placering 1 gång och inte är tillräckligt insatt i ärendet. Vi fattar ingenting :?
 
nej det verkar helt otroligt. Vad är det värsta som kan hända om du tar emot placeringen ialla fall, utan deras godkännande. De har ju inte mycket att komma med...
 
Det är skrämmande hur det får gå till, man är helt maktlös. Har tagit reda på att de kan inte neka oss, men däremot framföra sin åsikt till kommunen som vill placera. Och det värsta med allt är att den kommunen inte vill gå över huvet på våran, så nu blir det ingen placering :littlesad
 
ja jättetråkigt :cry: vi frågade varför - de har som regel att inte gå emot andra kommuner, ändå så verkade det som de tänkte göra det från början.
 
men det som är så konstigt i det hela är att kommunen godkände att ni tagit emot jourplaceringar och tillfälliga placeringar. Det måste ju betyda till den nya kommunen att det är godkänt sen tidigare att ni tar emot placingar från annat soc.
Himla tråkigt att det blir så här... de ska vara glada att de har familjer alls
 
Hej
När jag läser ditt inlägg så blir jag så in i h f---. Det finns INGET sunt förnuft.

Gör som så att du ringer din kommun och beklagar att ni inte har deras förtroende att själva avgöra vad som är bra i er ochplacerade barnets situation. Om er kommun inte kan ge er det mandatet att själva avgöra vad som fungerar. Avsäg er det barn ni har nu och ta babyn i stället. MEN va tydliga med att NI tycker att båda får plats hos er. Be sedan ALLTID om skriftliga beslut.
MVH TR----------- hård mot de hårda
 
Håller med dig "TryggaRe kan"!
Ibland måste man sätta ner foten! 8) Även om man förstås inte vill att det barn man har måste flytta så får man lämna det beslutet åt soc......
Hemskt fult av soc att spela på våra känslor för barnen..... :evil:
 
Tack för svar och goda råd!
Hade möte med alla inblandade, vilket inte ledde nån vart...den lilla blev placerad i annat hem.
Men nu har jag gjort det jag borde gjort från början, och som ni alla sagt. Slog näven i bortet o sa att nu får det vara nog! Vi som familj måste ha deras tillit o förtroende att själva kunna avgöra vad som är bäst för oss, utan deras inblandning. Och det lyckades!! Vi kommer få skriftligt på att de inte kan lägga sig i om vi bestämmer oss för placering i annan kommun. F-n att man ska behöva bli arg innan något händer, otroligt!
 
Bra jobbat!!!! :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy:
Men trist att behöva ta i så!!!
Lycka till nu framåt! :banan: :banan: :banan: :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp