Familjehem åt många syskon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har fått förfrågan på en syskonskara om 5 barn men valt att tacka nej pga att vi tycker det blir lite för många barn. Hur ska man orka och hinna se till varje barns behov med 5 stycken + egna biobarn, nej, det går inte även om hjärtat vill försöka. Funderar nu på hur vanligt det är att man plac så stora syskonskaror? Finns det någon här som har så många barn placerade? Eller finns det något familjehem som kan tänka sej ta emot så många barn? Vi tar gärna emot de 3 yngsta men handläggaren vill fortsätta leta efter ett hem som tar alla 5. Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är möjligt att finna ett sådant hem :? Vad tror ni :?
 
tveksamt om det finns många famhem som tar emot så stora syskongrupper. Många gånger väljer dom ju att dela gruppen.
 
hmmm vi skulle absolut inte tacka ja till 5 barn, även om dem satte oss båda på att vara hemma på heltid. Vi har sagt max tre, man ska ju hinna med alla barn oxå. Dessa barn oavsett ryggsäck kräver ju en massa mer än våra biobarn. Tycker det låter oansvarigt....
 
Jag tycker det verkar som om den kommunen inte tänker på barnen... Hur tror de att man ska kunna finnas för 5 trasiga barn på en gång... Det hade varit väldigt intressant att höra hur kommunen tänker här. Att dela på syskon är inte fel alltid, och här kan man ju faktiskt dela på dom 3 + 2. Och placera dom i familjehem nära varandra så det kan bli ett bra ungänge mellan syskonen.
 
Hur gamla är barnen? Tror att det är svårt att plac alla tillsammans MEN som en handläggare en gång sa till oss - mat, rena kläder och lite omsorg räcker, sen om ni vill göra något mer så är det bonus - tyckte det lät horribelt :(
 
åldern på barnen är 1-13 år och vi vill så hemskt gärna ta hand om de 3 minsta men handläggaren verkade inte tycka att vi var speciellt intressanta eftersom vi inte kunde tänka oss alla 5. Och vi håller tummarna att de inte hittar något hem åt allihop så att vi äntligen får göra en insats. Jag trodde vi var högintressanta för kommunen eftersom vi kunde tänka oss 3 av syskonen för det är väl max antal syskon jag har hört något familjehem ta emot. Fortsättning följer.....
 
Hej!

Jag har haft som mest 4 barn + 4 biobarn. Både jag och min man var hemma. Det funkade bra. Stenhård planering. Matlagningslag, stor tvättmaskin. Rutavdrag för städningen. Även inplanerad tid med varje barn. Släkt o vänner som ställer upp vid egentid för mig och min man. Mycket roligt och mycket tufft.
Idag har jag bara 3 barn +2 biobarn. Det är lite tomt.
Om man tar många barn på en gång, tänk efter och ställ många krav.
hönsmamma
 
Fick info idag om att man fortsätter letandet efter ett hem som kan ta alla syskonen och om inte det lyckas så har kommunen egna (det är inte vår hemkommun)familjehem så det verkar som om vi faller bort :cry: och vi som ville sååå gärna :cry: det är bara att fortsätta vänta och hoppas och vänta :bounce:
 
Alla är vi olika. Vissa vill bara ha en och andra trivs med måååånga. Ser det ungefär som samhället är, tänk på "familjen annorlunda". Vet många som storknar av blotta tanken på så stor familj. Jag tillhör inte dom :rollhappy: , jag trivs bäst när det är liv och rörelse. Nu har jag bara 3 biosar och allt känns så tomt. Jag hade kunnat tänka mig ta alla fem. Min erfarenhet är att man ska helst hålla ihop dom så långt det är möjligt.
 
nebulosa sa:
Alla är vi olika. Vissa vill bara ha en och andra trivs med måååånga. Ser det ungefär som samhället är, tänk på "familjen annorlunda". Vet många som storknar av blotta tanken på så stor familj. Jag tillhör inte dom :rollhappy: , jag trivs bäst när det är liv och rörelse. Nu har jag bara 3 biosar och allt känns så tomt. Jag hade kunnat tänka mig ta alla fem. Min erfarenhet är att man ska helst hålla ihop dom så långt det är möjligt.

7-8 ungar som man haft från födsel och kunnat forma och fostra från början vore inge problem, det hade jag gärna haft.
Men så många, med sina respektive ryggsäckar och biofamiljer + soc, nej tack!
Då räcker det med färre beroende på omständigheter.
jag har lärt mig att aldrig säga aldrig, lika lite som att alltid säga alltid........
 
har en vän som fick två mindre syskon till sin placering akut jour alltså två små xtra kan se att där mår inte barnen bra av att vara ihop.En hel del trauman,diagnoser osv gör att barnen behöver delas upp så visst är det olika från fall till fall.
 
Jag tycker absolut att man ska hålla ihop syskonskaror, jätteviktigt att syskonen får ha varann, när de nu inte kan ha mamma/pappa.
Själv hade jag gärna tagit emot en syskonskara på fem!
Heder åt det soc som försöker hålla ihop dem och hitta ett gemensamt hem till dem alla. :)
 
Värdet av att hålla ihop alla är för min egen del baserat i att min fostermamma , denna underbara fantastiska kvinna, gick med på att ta oss alla syskon så vi inte blev uppdelade, och vi var 5.... plus en hund med brutet bakben :D
Vi var allihop tämligen trasiga.
Min fostermamma är min idol och hjälte :love:
Så okej min synvinkel är något partisk ...... kanske ...... en smula ....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp