Familjehem eller jourhem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Vi har funderingar på vilket hem som är mest intressant för oss, är det familje eller jourhem? Vad har ni för olika erf ni som provat på båda? Vi är stabila o klarar säkert in o utflyttningar- men om man verkligen brinner för en person kan man då få en som familjehemsplac? Kan man vara både och? för olika kommuner? På kommunen vill man att vi blir jourhem för det verkar vara brist på sådana`? är det mycket mer jobb tror ni andra? kanske är det mest meningsfullt att vara jourhem? Min man arbetar heltid och jag deltid, vilket jag vill fortsätta med. Vi har ett barn på 5 år hemma och gott om plats...Hoppas ngn orkar/ hinner svara. Hälsningar Fanny
 
Visst kan jourhem bli familjehem

Vi anmälde intresse för att vara jourhem (dock ej kontrakterade) och har fått flera förfrågningar om intresse för att bli familjehem för de som jourplacerats. Samma scenario som kontaktfamilj också-så visst kan det gå till så!

Jag kan däremot inte svara för hur det fungerar om man är kontrakterat jourhem men vad jag förstår av andra inlägg så verkar de kunna bli så även om avsikten inte varit så från början. Bristen verkar vara som störst på familjehem och då stannar barnen kanske längre i jourhemmet än vad som var tänkt i det akuta skedet.

Meningsfullt är det oavsett på vilket sätt barnen/ungdomarna kommer till oss. Skillnaden tror jag är informationsbiten, när det är akut så är det liksom akut och ofta ganska kaotiskt och inte så mycket information och snabba beslut som ska tas på mycket lite tid.

Men är man en flexibel familj så funkar det och allt landar efter ett tag och då kan man undra-kanske vi kan ta emot en till.....som har behov av en extrafamilj på kort eller lång sikt...

Lycka till!
 
Tack!

Jaha, tack för svaret! då kanske det inte spelar så stor roll, vad dom kallar vårt hem.. Huvudsaken är att man gör en bra insats för barnen/ ungdomarna. Känns nog lite spännande med jourhem i alla fall, vi gillar när det händer lite-- Hur vanligt är det att jourhem står tomma? att man inte får någon till sig?
 
personligen så väljer vi bort att vara jourhem nu när vi har barn som är små (bio är 5år) eftersom vi inte vet vad för problem barnen kan ha och hur det kan visa sig. det känns alltså för riskfylt med små barn i huset.
Hur fugerar det att vara jourhem och arbeta?
 
Vi har sagt ja till både jour och familjehemsplac. Kanske inte samtidigt då men har vi ingen plac går det ju lika bra oavsett vad det är för typ av plac vi får (om ni förstår hur jag menar). Här märker vi dock inte av någon brist av varken det ena eller det andra... Är hemma på heltid för att finnas till för plac men hittils har vi bara haft en plac.. (jour). Någon förfrågning som runnit ut i sanden också, blir alltid någon annan än vi i slutändan... Bor kanske i fel del av landet (södra dalarna). Någon annan som finns i närheten som får fler förfrågningar??
 
Tack! Nu har vi sagt nej till jourhem..

Hej! Tack för att ni tog er tid och svarade. Jag har nu förstått att inte ens soc arb vet vad för slags trauman som barn/ungdomar utsatts för när dom plac i jourhem och då är det nog inte vettigt att ha egna småbarn hemma som Jen skrev. Därför har vi nu avslagit det önskemålet, men säger ja till barn/ ungdomar som man har lite mer information om och som soc tror kan passa in hos oss.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp