Familjehem och gravid?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har en fundering kring placering om man som familjehemsmamma är gravid. Vi har idag två placeringar varav en är jour och den andra ev skall flytta till sin biofamilj. Då kommer vi stå utan placering och jag har nyss fått reda på att jag är gravid och undrar vad ni andra har för erfarenhet av att vara gravid och få placering.

Att vara familjehem har nu blivit mitt arbete, arbetar enbart med detta och blir lite orolig. :?

Vad har ni andra för erfarenhet av detta?
 
Hej! En intressant frågeställning. Undrar själv över det här med att ha placeringar o att bli gravid. Jag är rädd att soc ska anse att det kan påverka det placerade barnet negativt o att de ska flytta barnet...pga det-kanske inte händer- men kanske ngn som i samband med denna tråd har erfarenhet av det.

Kan ju vara lite lurigt i den situation som ni befinner er i- kanske tycker de att det är olämplit att placera ett barn med en liten nyfödd i huset- att de tror att man inte ska orka med/ klara av det?? :?

Jobbigt med tanke på din arbetssituation... :roll:

Har ni andra biobarn? Om JA, hur fungerar det för dem med placeringarna?
 
Jag vet några familjehem som blivit gravida och fått biobarn när dom haft placeringar, det har inte varit nån större grej för placerar kommunerna i familjehem som har åldern inne för att kunna bli gravida så är det ingen stor grej OM barnet redan är placerat, däremot att placera en ny där det finns små pluttar är lite ovanligare, (om det inte är tonåringar). Ofta vill dom ju ofta att ens egna barn är några år.

Grattis föresten :claphappy: :claphappy:
 
Kommunen som vi har på G sa att dom ej placerar där det finns biobarn under tre år.
Så sa dom.

Grattis.
Kan du hinna jobba "vanligt" så du får högre fp.
 
våra biobarn var 4 och 1,5 när vi fick vår första plac, h#n placerades som nyfödd så h#n blev ju ändå yngst i familjen just då. Den kommunen tyckte inte det var något problem att vi hade 2 små biosar. Däremot har jag en god vän som också ville bli famhem för något år sedan och då var hon gravid men kommunen svarade då att de fick vänta med plac tills bäbisen var några år. Så jag tror det är väldigt olika hur kommunerna resonerar kring detta, generellt tror jag också det beror på hur akut läge just den kommunen har.hittar de inget famhem tar de vilket som, om de har flera att välja på så blir man nog bortvald om man har små egna barn. vårt yngsta biobarn är 5 år nu och vi blir hela tiden bortvalda för att vi har för många barn har de sagt(4st),grattis till att du är gravid och lycka till med placeringarna iallafall
 
Tack ni som har svarat :D
förstår att det är lite olika på grund av kommun.
Och till mamma77, har ni inga placeringar nu då? Är det på grund av att ni har fyra biobarn? Vi kommer med att ha fyra biobarn om grav går fullt ut och allt blir bra men jag vill fortfarande vara familjehem. Tycker det är tråkigt att kommunerna tycker så, biobarnen kan ju vara i många olika åldrar och på det sättet kan man ge lika mycket till placerade barnet, tycker jag. PLus att om man, som jag är hemma på heltid så har man mer tid med barnen, även om de är många. :?

Och till gör mitt bästa, det fungerar bra med bio och placeringarna. Det är tonåringar.
 
Vi hade ett biobarn på tre månader när vår 12-åriga placering kom till oss. Var visserligen en släktplacering. Två år senare kom vårt andra biobarn till världen.
Har aldrig varit några bekymmer. Barnen har alltid sett varandra som syskon och gör det än idag trots placeringen är vuxen och lämnat boet. :D

Men detta kan ju vara olika beroende på kommun osv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp