Familjehem på heltid?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Ska bli kontaktfamilj, samt funderar på att ta emot 2 placeringar på heltid och jag är så sugen
på att vara hemma heltid o ägna mig helt åt detta, alltså inte jobba alls, eller gå ner på max halvtid.
Min man jobbar heltid.
Min fundering är om det bär sig, är det ngn som är hemma heltid?
Tacksam för svar/ Rosa
Ps. Har oxå 2 egna barn.
 
Jag är hemma heltid men det har varit en bit dit. Om det inte rör sig om syskonplaceringar så måste du vänta ca 1 år eller längre innan ni kan ta ytterliggare en placering. Så man startar med en placering och sedan får man se hur det går. När eller OM man kan ta emot flera barn är en senare fråga.
Har ni "kontaktbarn" på G?
 
Jag började -95 med ett barn,efter några månader kom nästa som hade ett handikapp o då skulle jag gå hemma på heltid.Han flyttade efter 4 år hos oss.Sen har det kommit barn på löpande band,så idag har jag 7 barn som bor här.Jag kom aldrig tillbaka i arbete efter 95.Nu går jag hemma med barnen o gubben jobbar halvtid med mig.
 
jaha, ok. har inte hört nåt om det att vänta emellan placeringar.... men har absolut inget emot syskonplaceringar. Placerades själv med syskon som barn och det kändes tryggt att ha varann.
Men blir det inte syskon så är det nog inte så dumt att starta med ett barn för att lära känna och kunna ägna sig åt honom/henne först.
Ja, vi har så gott som klart med ett barn vi ska vara kontaktfailj åt, känns så bra!
 
mamma mu 66 sa:
Jag började -95 med ett barn,efter några månader kom nästa som hade ett handikapp o då skulle jag gå hemma på heltid.Han flyttade efter 4 år hos oss.Sen har det kommit barn på löpande band,så idag har jag 7 barn som bor här.Jag kom aldrig tillbaka i arbete efter 95.Nu går jag hemma med barnen o gubben jobbar halvtid med mig.


Låter härligt. Har alltid haft en dröm att få ägna mig åt detta, eftersom jag själv levt i fam.hem.
Nu känns allt så rätt så jag hoppas allt går vägen för oss med.
 
Hej

Jag är familjehem på heltid sedan 4 år. Gubben jobbar 100% med annat. Vi erbjöd oss till olika organisationer och de betalar för att en vuxen ska vara hemma.

Din egen erfarenhet är nog en stor merit i detta arbete. Säkert ett stöd för de placerade barnen att kunna identifiera sig med.

Stort lycka till.
 
Trygga Rekan sa:
Hej

Jag är familjehem på heltid sedan 4 år. Gubben jobbar 100% med annat. Vi erbjöd oss till olika organisationer och de betalar för att en vuxen ska vara hemma.

Din egen erfarenhet är nog en stor merit i detta arbete. Säkert ett stöd för de placerade barnen att kunna identifiera sig med.

Stort lycka till.

Tack så mkt :razz:
 
Hjärtat sa:
Jag är hemma heltid men det har varit en bit dit. Om det inte rör sig om syskonplaceringar så måste du vänta ca 1 år eller längre innan ni kan ta ytterliggare en placering. Så man startar med en placering och sedan får man se hur det går. När eller OM man kan ta emot flera barn är en senare fråga.
Har ni "kontaktbarn" på G?

Jag måste bara fråga vart du har fått den informationen ifrån, att man måste vänta ETT ÅR innan man kan ta fler placeringar ??? Jag tror mig kunna påstå att du har helt fel där.... Däremot finns det placeringar som kräver att man inte tar emot flera utan att fråga kommunen/org. först.
Kan du hänvisa till vart du läst det kravet ? Skulle vara intressant, har aldrig hört talas om det...
Nån annan som gjort det kanske ?? :wink:
 
Håller med Kråkan, jag har heller inte hört ngt om att man måste vänta i ett år. I vårt kontrakt står det bara att vi ska fråga innan vi tar emot ett annat barn.
 
Kråkan sa:
Hjärtat sa:
Jag är hemma heltid men det har varit en bit dit. Om det inte rör sig om syskonplaceringar så måste du vänta ca 1 år eller längre innan ni kan ta ytterliggare en placering. Så man startar med en placering och sedan får man se hur det går. När eller OM man kan ta emot flera barn är en senare fråga.
Har ni "kontaktbarn" på G?

Jag måste bara fråga vart du har fått den informationen ifrån, att man måste vänta ETT ÅR innan man kan ta fler placeringar ??? Jag tror mig kunna påstå att du har helt fel där.... Däremot finns det placeringar som kräver att man inte tar emot flera utan att fråga kommunen/org. först.
Kan du hänvisa till vart du läst det kravet ? Skulle vara intressant, har aldrig hört talas om det...
Nån annan som gjort det kanske ?? :wink:


Det är bara min erfarenhet, då har jag lärt mig något nytt. Eller, nja. Egentligen vet jag att man ibland "slänger" in barn i familjehem men jag ville nog inte ge ts sken av att det var så enkelt. för vad blir det för kvalité om man som oerfaret familjehem tar emot 4 nya placeringar samtidigt? Om det inte rör sig om självgående tonåringar? Men säkert finns det kommuner som tycker att det är enkelt och faktiskt skulle göra så. Vi kanske bara har haft turen att arbeta med kommuner som jobbar hårt med matchning och fokus på barnens behov.

Hoppas att ingen missförstår det jag skriver, fråga om ni uppfattar mig tokigt.
 
Nu när jag läser igenom mitt första inlägg så förstår jag att jag uttryckte mig fel. Jag rättar till det lite.
:rollhappy:

Min erfarenhet är att man oftast måste vänta en längre tid innan man tar emot en ny placering , så familjen får svetsas samman och allt flyter på bra.
 
Hjärtat sa:
Kråkan sa:
Hjärtat sa:
Jag är hemma heltid men det har varit en bit dit. Om det inte rör sig om syskonplaceringar så måste du vänta ca 1 år eller längre innan ni kan ta ytterliggare en placering. Så man startar med en placering och sedan får man se hur det går. När eller OM man kan ta emot flera barn är en senare fråga.
Har ni "kontaktbarn" på G?

Jag måste bara fråga vart du har fått den informationen ifrån, att man måste vänta ETT ÅR innan man kan ta fler placeringar ??? Jag tror mig kunna påstå att du har helt fel där.... Däremot finns det placeringar som kräver att man inte tar emot flera utan att fråga kommunen/org. först.
Kan du hänvisa till vart du läst det kravet ? Skulle vara intressant, har aldrig hört talas om det...
Nån annan som gjort det kanske ?? :wink:


Det är bara min erfarenhet, då har jag lärt mig något nytt. Eller, nja. Egentligen vet jag att man ibland "slänger" in barn i familjehem men jag ville nog inte ge ts sken av att det var så enkelt. för vad blir det för kvalité om man som oerfaret familjehem tar emot 4 nya placeringar samtidigt? Om det inte rör sig om självgående tonåringar? Men säkert finns det kommuner som tycker att det är enkelt och faktiskt skulle göra så. Vi kanske bara har haft turen att arbeta med kommuner som jobbar hårt med matchning och fokus på barnens behov.

Hoppas att ingen missförstår det jag skriver, fråga om ni uppfattar mig tokigt.



Vilken kommun eller org. är det som har sagt att man måste vänta ett år då ?
NATURLIGTVIS ska man väl kanske som första gångs familjehem "känna av" hur det är att ha ett främmande barn /ungdom hemma & lära känna den först, men det torde väl gälla även erfarna hem .
Men om allting fungerar väl, varför skulle man då behöva vänta ett år ??
Nää, skulle bra gärna vilja veta vart du fått det ifrån.....
Är det NÅGON annan som har varit med om det som "Hjärtat" beskriver ?
 
Kråkan sa:
Jag måste bara fråga vart du har fått den informationen ifrån, att man måste vänta ETT ÅR innan man kan ta fler placeringar ??? Jag tror mig kunna påstå att du har helt fel där.... Däremot finns det placeringar som kräver att man inte tar emot flera utan att fråga kommunen/org. först.
Kan du hänvisa till vart du läst det kravet ? Skulle vara intressant, har aldrig hört talas om det...
Nån annan som gjort det kanske ?? :wink:


Det är bara min erfarenhet, då har jag lärt mig något nytt. Eller, nja. Egentligen vet jag att man ibland "slänger" in barn i familjehem men jag ville nog inte ge ts sken av att det var så enkelt. för vad blir det för kvalité om man som oerfaret familjehem tar emot 4 nya placeringar samtidigt? Om det inte rör sig om självgående tonåringar? Men säkert finns det kommuner som tycker att det är enkelt och faktiskt skulle göra så. Vi kanske bara har haft turen att arbeta med kommuner som jobbar hårt med matchning och fokus på barnens behov.

Hoppas att ingen missförstår det jag skriver, fråga om ni uppfattar mig tokigt.[/quote]



Vilken kommun eller org. är det som har sagt att man måste vänta ett år då ?
NATURLIGTVIS ska man väl kanske som första gångs familjehem "känna av" hur det är att ha ett främmande barn /ungdom hemma & lära känna den först, men det torde väl gälla även erfarna hem .
Men om allting fungerar väl, varför skulle man då behöva vänta ett år ??
Nää, skulle bra gärna vilja veta vart du fått det ifrån.....
Är det NÅGON annan som har varit med om det som "Hjärtat" beskriver ? [/quote]


Jag ber om ursäkt, jag skrev lite hastigt :bow Läs min rättelse ovanför ditt inlägg.
 
Hej igen!
Tyckte oxå det lät konstigt att vänta 1 år emellan.
Självklart så förstår jag att man ska lära känna första barnet (om det inte blir syskon vill säga) först o se hur det går, innan man tar emot ny placering.
Min hemkommun jobbar oxå med matchning o fokus på barnet, vilket jag tycker är bra.
Har förstått av vissa svar att man kan ha det som heltidssyssla, vilket jag skulle vilja, eftersom jag i mitt yrke oxå jobbar med barn så skulle jag vilja fokusera på att vara familjehem.
Tack för alla svar.
UndraR oxå lite om privata org t.ex nåjden gentemot kommunen, erfarenheter.... vilket för er funkat/funkar bäst? :?
 
Vi har varit familjehem och kontaktfamilj i 13 år, men min erfarehet är att det är ganska svårt att få ekonomin att gå ihop. det krävs ganska många uppdrag för att komma upp i en heltidslön. det verkar också som kommunerna här runt omkring inte vill att man sysslar med det på heltid utan då gärna kommer med påstående om att man redan har för många uppdrag för att få ta emot fler. Vår hemkommun vill helst placera ett barn i en familj med två föräldrar som har vanliga heltidsjobb. tycker också ofta det eftersöks familjer utan egna småbarn då familjehemsbarnet ska få vara yngst i familjen. En stor nackdel tycker jag med att ha dessa uppdrag som heltidsjobb är den osäkerhet som alltid hänger över en, man vet i stort sett aldrig när ett uppdrag tar slut och det kan ske ganska plötsligt. för oss är det så att 3 av våra uppdrag kommer att ta slut inom några månader eftersom barnen börjar bli vuxna och att vi då står arbetslösa som det ser ut just nu, förhoppningsvis kommer vi få nya erbjudanden då jag hoppas och tror att vi gjort ett bra jobb med de barn som vi haft, men det känns ändå väldigt ovisst framförallt ekonomiskt just nu. Lycka till iallafall och hoppas inte jag var för negativ i mitt uttalande :razz:
 
Eller så inriktar man sig på äldre placeringar! Det finns ett stort behov av familjer som kan tänka sig en tonåring! Vi har själva nu en 17 årig :angel: hemma och betalt för att vara hemma heltid ett år... Vi är med i tonåringens vardag men har full uppbackning av vård team :claphappy:

Det finns ju både enklare och svårare tonåringar....

Sen vet jag av egen erfarenhet att det finns ett stort behov av familjehem till ensamkommande! Nu menar jag inte att man enbart skall ha hand om tonåringar för pengarna, men bara en tanke på att möjligheten ökar om man vill vara hemma och vara en aktiv familjehemsförälder....

Hatten av till er som heltidsarbetar dock!!! :claphappy:
 
Vi har varit med sedan 94 och har varit med om alla varianter om placeringar tror jag. Tyvärr så handlar detta oftas om okunnighet från socialförvaltningen då dom placera ett barn hos en familj. Att det bara "stoppas" in ett barn är tack å lov inget som vi märker av i dag.
Men att vänta ett år är något som vi aldrig har varit med om. Däremot då vi har haft en tuff placering så har vi själv valt att få vila med familjen ett tag efter utflytt. Jag är hemma heltid och har mellan 3-5 placeringar.

Har varit med om att det har placerats en syskongrupp på 4 barn mellan 9 månader och upp till 5 år i ett helt nytt familjehem. Tyvärr slutade detta inte så bra för både familjehemmet och barnen. Kan inte lasta familjehemmet för detta utan det var väl förvaltningen som gjorde den värsta "groddan" man kan göra.
 
Hej!
Undrar hur många som är hemma på heltid härinne, och i såfall hur många placeringar har ni? (jag tror jag läst det någonstans härinne förut, men hittade inte nu.)
Det kan ju inte vara lätt att ha två tre placeringar för att få ekonomi att gå ihop (menar inget illa) det är ju ett jättejobb som du aldrig kan gå hem ifrån, aldrig vara ledig från...måste vara tungt! applåder till er som orkar :claphappy:
Är de i skolan så har man ju andhål, men om man bara har mindre barn som inte går på dagis, då är det två heltidjobb :roll:
Hur ser det ut för er?

Ha en bra dag!
Carina

PS jag menar de flesta kommuner irl betalar ju inte mer än 5000-7000/per barn...
Det finns ju många fler kommuner där barn far illa utöver storstäderna, mindre kommuner vägrar ofta "kohandla" eller är jag ute och cyklar :rollhappy:
 
Vi har 6 placeringar + ett kontaktbarn som har bott hos oss tidigare men har nu jobbats hem till bioföräldrar.
Har gått hemma på heltid sedan 2002 och nu sissta året har även min man varigt hemma heltid med
fulltbetalt via soc :bow då vi fick ett syskonpar en1år och en nyfödd.
Och lita på att vi blev förvånade när vi blev erbjudna att gubben fick var hemma (han tjänar ganska hyfsat han är tjänsteman) vi blev familjehem -97 :rollhappy:
 
Jag går också hemma på heltid. Har 2 syskon placerade på uppväxt plus att vi är kontrakterat jourhem med en plats och alla 3 med högsta ersättningen enligt kommunförbundet pga av att det är många aktiviteter här som kostar en hel del ( då har jag det redan inbakat, vill inte ringa och "be" om pengar om tex ska till fjällen och åka slalom). Har även 3 biologiska hemma och sen kommer 4 barn 1-2 helger i mån som kontaktbarn. Alla barnen är mellan 9 och 16 år och de behöver inte den här passningen som tex en 2-åring behöver. De har mycket roligt tillsammans och trivs ihop.Det är väl jouren jag är lite fundersam på, skulle nog kunna tänka mig en fast placering ist. "Gubben" har väl också haft den här funderingen på att vara hemma på heltid eftersom det fungerar så bra men har inte kommit så långt. Jag har nyss gått hem på heltid och trivs så himla bra med det, har en fin tid framför oss med alla barnen och sommaren. Som stödfamilj begär jag alltid dubbla omkostnaden som kom. förb rek. Alldeles för dåligt för att vara på en helg då man oftast gör något som kostar lite mer plus all utrustning som ska vara. Trivs man med andras barn så kan jag verkligen rekommendera detta. Jag kallar det livskvalitet. Har jobbat 5 skift och varit instängd i en industrilokal och det här är raka motsatsen. :banan: :banan: :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp