Familjehem på heltid??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är lite nyfiken på hur många här som inte jobbar utanför hemmet utan är familjehem på heltid?
Har varit familjehem nu under några år, under den tiden har jag varit hemma heltid och stortrivs med det för det mesta. Min man har i dag ett välbetalt jobb men vi pratar hela tiden om att göra något nytt och "jobba" som familjehem heltid bägge två då vi tycker att det skulle kännas meningsfullt och rätt för oss. Vi bor i ett stort hus, med flera lägenheter så vi har plats för många. Jag vet att det är otryggt men vi har låga kostnader och lever relativt enkelt själv. Har biologiska barn som snart flyttar för skolor/jobb.
Är tanken tokig?
Orkar man bägge två engagera sig heltid, 24 tim/dag i barn med för det mesta stora problem?
Är det några av er där bägge jobbar heltid som familjehem eller försökt det under perioder och hur många barn har ni isåfall?
Hur ordnar det sig ekonomiskt?
Är kommuner/organisationer positiva till flera placeringar i samma hem?
 
Familjehem på heltid

Vi har provat både att vara hemma båda,att en arbetar utanför hemmet,att båda arbetar när vi har placeringar.Om båda skall orka vara hemma behövs egen fritid,så man får ladda batterierna.För det är ju jättejobbigt vissa tider.Men det fungerar ju så mycket bättre när båda är hemma.Skönt att slipppa vara besvärlig o ta ledigt från jobbet.Man blir ju också ganska ofokuserad på arbetet om det är trassligt hemma.Vi har vikarierat på vårt gamla arbete de perioder det fungerar eller behövts ekonomiskt.Kan ni klara er ekonomiskt vissa perioder utan placeringar,tror jag att det fungerar.Man kan ju inte vara beroende av dessa pengar för då kanske man tar fel placeringar.Men är man jourhem har man ju en grundlön.Ni måste tänka på pensionen o spara till den.Det beror ju på barnens behov hur många man kan ha,vi har aldrig haft fler än tre.För soc tror jag det är en fördel om båda finns hemma.De placerar flera barn bara de matchar er familj o ni orkar. Lycka till !!
 
Re: Familjehem på heltid

Vi är också på väg åt det hållet min fru har länge jobbat halvtid men ska nu gå hem på heltid jag själv är timanställd och kan lägga upp min arbetstid när jag vill och inga krav på hur många timmar jag måste jobba det är mest för tryggheten.sen är vi kontrakterade på en plats med gryning.och har 1 plats ledig till kommuner.Vi räknar med att kunna ta emot 2 heltid och 1 jour hemma sedan har vi köpt vårt grannhus som är en 2familjsvilla och på övervåningen har vi gjort iordning en 2,5:a med kök som vi tänkt till mor barn placering/skyddat boende för kortare tid(beroende på) bottenvåningen har jag tänkt att använda till att hyra ut för handledningsgrupper och ev.föräldrar-barn träffar.just nu hyr en av våra tidigare helggrabbar den för en tid eftersom han ej fyllt arton ännu.det står lite om oss på vår sida familjehemskonsult.se där försöker vi också samla familjehem i en community.kolla gärna där vi är nu 18medlemmar.kul att se att fler vågar satsa på detta det innebär ju trots allt en hel del uppoffringar.
bi sa:
Vi har provat både att vara hemma båda,att en arbetar utanför hemmet,att båda arbetar när vi har placeringar.Om båda skall orka vara hemma behövs egen fritid,så man får ladda batterierna.För det är ju jättejobbigt vissa tider.Men det fungerar ju så mycket bättre när båda är hemma.Skönt att slipppa vara besvärlig o ta ledigt från jobbet.Man blir ju också ganska ofokuserad på arbetet om det är trassligt hemma.Vi har vikarierat på vårt gamla arbete de perioder det fungerar eller behövts ekonomiskt.Kan ni klara er ekonomiskt vissa perioder utan placeringar,tror jag att det fungerar.Man kan ju inte vara beroende av dessa pengar för då kanske man tar fel placeringar.Men är man jourhem har man ju en grundlön.Ni måste tänka på pensionen o spara till den.Det beror ju på barnens behov hur många man kan ha,vi har aldrig haft fler än tre.För soc tror jag det är en fördel om båda finns hemma.De placerar flera barn bara de matchar er familj o ni orkar. Lycka till !!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp