familjehemsbanken

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej !

Har en liten fundering efter att ibland kolla vilka som vill bli familjehem, stödfamilj m m. I vissa av dessa familjer står det att en av föräldrarna har sjukpension (heter numera sjukersättning), i vissa fall finns det bara en förälder som är hemma på heltid p g a samma sak. Ska sådant godkännas av försäkringskassan? Känns lite konstigt o kluvet!
 
Ja det tycker jag eftersom det finns otroligt många olika anledningar till att en vuxen inte förvärvsarbetar.
Många som är hemma har förmågan att ta hand om och vägleda en placering rätt trots att han/hon är hemma om dagarna.
 
Jag kan bara svara för mig själv ! Jag är hemma på heltid pga en bilolycka och har sedan dess svår smärta dygnet runt. Varför skulle inte jag kunna vara en bra familjehemsmamma för det ???
Jag orkar det vardagliga men kan i nuläget inte gå tillbaka till mitt gamla jobb pga att det är helt fel arbete för en med fraktur i ryggen. Jag väntar på utredningar och har varit på olika smärtrehab, arbetstränat osv osv osv. Jag har full sjukpenning från FK. Socialen i vår komun tycker detta är posetiv då jag nu i början kan ge våran placering en trygghet varje dag efter skolan, är alltid hemma hos honom och kan alltid ställa upp för honom.
Varför skulle detta vara så fel ?
 
Linasvovvar sa:
Jag kan bara svara för mig själv ! Jag är hemma på heltid pga en bilolycka och har sedan dess svår smärta dygnet runt. Varför skulle inte jag kunna vara en bra familjehemsmamma för det ???
Jag orkar det vardagliga men kan i nuläget inte gå tillbaka till mitt gamla jobb pga att det är helt fel arbete för en med fraktur i ryggen. Jag väntar på utredningar och har varit på olika smärtrehab, arbetstränat osv osv osv. Jag har full sjukpenning från FK. Socialen i vår komun tycker detta är posetiv då jag nu i början kan ge våran placering en trygghet varje dag efter skolan, är alltid hemma hos honom och kan alltid ställa upp för honom.
Varför skulle detta vara så fel ?[/quote

Precis samma som våran soc säger,det är enormt tryggt för placeringen då någon är hemma.
 
Visst har den här frågan varit uppe förut?

Visst är det tryggt och bra för barnen om någon är hemma, men är det ett behov av detta skall soc. betala.

Det är klart att man kan tycka att klarar man av att vara familjehemsförälder så bör man kunna komma ut i arbetslivet också. Men som tidigare svar så är orsakerna till sjukskrivning av olika slag.

Om du har "sjukpension" så kan försäkringskassan ifrågasätta att man klarar av familjehemsplaceringar men inte klarar jobba. Det är ju inte soc. som avgör om man har rätt till sjukpension eller förmår arbeta. Om barnet t ex är lite äldre och inte innebär någon tyngd rent fysiskt kan det accepteras för en som t ex har ryggskador. Men den senaste tiden har Försäkringskassan börjat titta på alla under lupp så jag kan tänka mig att de kan "kasta ut barnet med badvattnet" i sin iver på att alla kan komma tillbaka till arbetslivet - det är bara att hitta ett arbete som du med dina skador/värk klarar av. :evil: :roll:
 
JAg har sjukersätting och det står i mina papper att en familjehemsplacering finns och att detta är helt i sin ordning och alltså inte kan ändras ( även då vi ev blir jour).
Sen så skulle någon mot förmodan bli av med sin ersättning om man redan har en placering så går säkert soc in som du ovan skrev.
 
Hej!
Att ha sjukersättning är inget hinder för att vara familjehem, min handläggare på fk upplyste mig om att det finns en dom på detta. Regiringsrätten dom 2147-1999. Lyck till :P
 
Kommunerna häromkring arbetar inte med famhem som har ngn form av skada/sjukdom.
Min make är njursjuk men jobbar 100%. Trots det anser de inte han vara lämplig pga sin dialys. Hur går det ihop? Att kunna använda hem som har sjukersättning pga svår skada med smärtor hela tiden men inte en som har dialys och arbetar 100%??
Jag förstår mig inte på samhället :x Undrar vad de säger om han blir sjukpensionär? Är han bättre lämpad då? Grrr...
(sorry.. var bara tvungen att kräka av mig..)
 
Ibland får jag för mig att väldigt många beslut tas utifrån tjänstemannens/kvinnans egna tänk och inte utifrån ett allmänt standardtänk typ.
Det verkar så ofta tas beslut från fall till fall.
Tycker också det är grrrr
 
Bäst har det gått för oss när vi har undanhållit hans dialys innan besöket. När de kommit hit och pratat och fikat och de frågar vad man sysslar med och hur "frisk"man känner sig etc då är det sällan ngr problem. De höjer ett frågande ögonbryn och kan kommentera "jag har alltid trott att man är helt sängliggande när man har dialys" eller "jag har sett på tv hur sjuka de är som har dialys men du ser ju så pigg och kry ut" eller "oj, det syns inte på dig". Så numera undanhåller jag eller slingrar mig undan till de kommit hit *fniss*. Kan de fula sig så kan jag :roll:
 
1+2+2=MINA GOA BARN sa:
Det är inte aktuellt med njurtransplantion på din make? Eller står han vänt för det kanske?
Han står på väntelistan men har en ovanlig blodgrupp så det är låååång väntan. Detta blir hans tredje transplantat (har varit njursjuk sen han var 5-6 år).
För oss är det vardagsmat - har dialysen hemma och alla ungar som är här älskar att krypa upp i sängen och se blodet gå runt i maskinen :D Alla ungar ser sprutor som ngt helt okej eftersom han kan ta dem utan att skrika eller gråta *asg* Inget ont som inte har ngt gott med sig...

Men jag förmodar att denna tråden handlar om hur FK hanterar ersättningen om man blir famhem så vi ska inte falla ut i njursjuka, transplantationer och hur soc tänker och agerar. Jag ber om ursäkt för att jag började falla OT och kräkte av mig lite..
:oops:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp