familjerådslag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Under hemtagningsutredningen för vår lilla har det nu blivit dags för rådslag.
Vad jag förstår är rådslaget uppdelat i tre delar och vi familjehemsföräldrar får/ska vara med i en del.
Någon som vet upplägget? Är det nätverket som får ställa sina "egna" frågor eller följer soc något formulär? :?
 
Hej!! Har aldrig varit med om rådslag-vet inte alls vad det är :? . Vi har ju nyss varit med omatt bio lämnat in en hemtagningsbegäran och sedan också hunnit överklaga den( svaret från kammarrätten kom igår- bios ansökan avslogs. Tack o lov) men vi har inte varit med om det du beskrev om rådslag. Hur blev det? Vad gjordes? Hur går det allmänt?
 
God kväll!
Vad gäller rådslaget så har de bokat en tid för det om ett par veckor...Fortfarande har vi inte fått
några besked över upplägget.Ska bli kontaktade av en samordnare.Tydligen är det hon som håller i detta.Gissa om jag har många frågor :? Annars rullar dagarna på,ena dagen upp,andra ner....Vi har våra tätare umgängen till vems behov?? Har haft hembesök av utredarna och det avlöpte bra.Det som vi tycker är jobbigast nu är denna eviga väntan.Man lever i sin lilla bubbla.Får inte mycket vettigt gjort då energin tryter....Snart advent och det brukar jag se fram emot(faktiskt mer än själva julen).
Just nu vill jag bara veta, kommer något att hända innan jul eller kan vi få fira den i lugn och ro HELA familjen??Gissa vad vi önskar oss i julklapp :angel
 
Det där om bubbla, att orken tryter och att man inte får något gjort känns igen. Fy 17!!! :roll: . Så tufft, så jobbigt. :cry: . Det värsta är väntan.....håller med. Man är helt maktlös.... Och nu då det är Juldags, Adventstider. Jag hoppas hela familjen kan njuta. Till slut....men kanske är inte beslutet klart då....den eländes väntan. :littlesad .

Jag hoppas ni får det ni önskar. Vi hörs av...
 
Nu är rådslaget gjort.Gick till så att vi familjehemsföräldrar,soc,biosarna och alla de i nätverket som bio bjudit in träffades. En samordnare ledde mötet och styrde upp om det barkade iväg åt fel håll...
Mötet var uppdelat i tre delar och vi var alla med i första.Alla fick först presentera sig och berätta vilken relation till lilla ängeln man har.Om barnet är tillräckligt gammalt ska de själva vara med.Då "vår"
lilla är för liten fick vi föra dennes talan.Det är ju faktiskt bara vi som vet..Tack för det förtroendet :claphappy: Nätverket ställde frågor.En del bra och en del :? Soc klev in då det blev för känsligt.Det som diskuterades var NUläget,hur lilla mår innan och efter umgängen,dagsrutiner,förskola,svårigheter,färdigheter mm.
Allt detta för att alla ska få samma information.Vissa bio har ju en förmåga att berätta det de tror att deras nära vill höra. :angel
Då det var dags för del två fick vi och soc lämna rummet.Nu var det dags för nätverket att diskutera ett antal frågor de fått av samordnaren.Alla fick tycka och tänka till om vad de tycker kan vara bäst för lilla ängeln och hur de kan stötta biosarna i sin föräldraroll. Ååhh om man fått tjuvlyssnat liiite bara.....
Den tredje delen gick samordnaren igenom vad nätverket kommit fram till och detta redovisades för soc.Inget som vi fick ta del av....
Nästa steg i utredningen är att kolla föräldrarnas faktiska omsorgsförmåga och detta blir troligtvis på instution.Bara att hänga med......
 
Tack,dagarna går och går och går.
Det är klart att det blir placering på instutition och startdatumet blir nog i slutet av februari.
Frågade soc förra veckan hur lång tid en hel hemtagningsutredning får ta,har 4mån i tanken....
och det var länge sen den tiden var ute..
De förklarade att om man väl fått igenom "förlängd tid" kan man nästan hålla på hur länge som helst. :?
Till saken hör det att BÅDA soctjejerna i utredningsgruppen nu hoppat av denna utredning och två nya blivit tillsatta.Och det känns absolut inte bra. :x
De nya har vi aldrig träffat,de har inte ens slagit en signal på telefonen....
 
Blir så trött på sånt som ni nu upplever.... :littlesad :cry: . Vill ibland bara stoppa huvudet i sanden... men det gör man ju inte....kan ju knappast kännas bra att läma ifrån sig barnet om ni inte tror att bio är bra för barnet????
 
Jag blir så trött på detta att dra i långbänk.

Under tiden nu medan ni "bara" väntar. har barnet umgänge med tätare och tätare träffar med sina bio.

Jag vill efterlysa en handbok att arbeta efter. Inom vården finns alltid en handbok att referera till i olika situationer och tillstånd.det borde soc ha också.
 
Tack för tanken.....
Vi har precis avslutat en månads instutionsboende.
Har varit en tuff tid för alla inblandade,framförallt för lilla :angel:
Nu är vi på hemmaplan och försöker strukturera upp tillvaron igen.
Det är nu dags för socutredarna att sammanställa all info för att gå upp i rätten.
Så nu är det bara vänta igen...
 
Vi mår bra tack!
Nu är vi nääästan tillbaka som vanligt i vardagen. :roll:
Vet att socutredningen är lämnad till SU för deras beslut men vet inte när de tar upp vårt ärende.
Känns iallafall bra att det börjar närma sig.Att "gå i ovisshet" tar så mycket energi av en.
Men som sagt kan beslutet nog komma vilken dag som helst nu!!
Håll tummarna för oss....
 
O jag håller en tumme för dig jag me`, samtidigt som jag håller den andra tummen för att det ska gå vägen för oss med. Vi har nu blivit anmälda som fam.hem, :bounce: men har soc stöd tillfullo, men det är ju ändå jädrigt jobigt.... :? det där med ovissheten.... under utredningstider och allt tar sån tid. Har dåligt samvete för att man i mikrosekunder vill kasta in handduken och ge upp.... Gubben, eller tja, han är inte så gammal, sa häromdagen att det inte är klokt vad man har gett sig in i... fast vi ville och vill ju detta...

Vi hörs.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp