Flera placeringar samtidigt?

Hej alla i gruppen!

Vi är nya i gamet med ett litet syskonpar i jourplacering och min direkta fråga är: Ni som har flera placeringar samtidigt (typ 4-5), har ni dom från samma org/kommun eller kör ni med flera samtidigt och hur får ni igenom det? Vi tänkte vara hemma tillsammans och göra detta "arbete" som en familjesak men det krävs fler uppdrag än ett för det :) Hoppas ni förstår vad jag menar och att ingen tar illa upp över min krassa fråga!

Må gott
 
Vi har som mest tre plac just nu två. Har haft från olika en gång två olika organisationer och en direkt via kommun.
Nya regler har kommit till som jag inte är så insatt i men plac kommun har mer och säga till om nu om du vill ta in från annan kommun.
Jag har via ena orgen strykit över i avtalet tidigare det där med att jag inte får ta emot från andra (dom vill ha ensamrätt på oss) Har självklart alltid tagit en diskussion vid nya plac men ändå tyckt att vi bäst kan avgöra vad som passar in hos oss och vad vi klarar av.
Just nu har vi ställt oss öppna för en till men då via orgen som vi har vår tuffaste placering från. Jag trivs bra med dom och dom är väl medvetna om vår kapacitet och vad som passar ihop med den placeringen jag har sen tidigare via dom.
Vi är båda hemma heltid. Kanske mer en ekonomisk oro mellan varven o som nu med bara två placeringar lite lite inkomster o man får leva på bufferten som är viktig att ha. Men vi känner att vi bäst kan räcka till för alla på detta vis och dessutom är det inte så lätta placeringar vi tar emot.
Jag har tur och kan ta lite extra vik som personlig ass vid behov men det är mest som en bra trygghet att ha jag vet att jag har möjlighet till heltids jobb omgående om jag lyfter luren o ringer.
 
Tack Hoppsan! Det känns som man vill bestämma själv vad man tror sig klara av!

Vi hoppas på en organisation vi har ny kontakt med men eftersom vi inte vet hur länge jourplaceringen blir, via kommun (eller om dom tom stannar) känns det som det blir svårt att "få in" nya barn?

Må gott
 
Vi tar emot från olika org och kommuner och det brukar inte vara några problem om man bara har jourplaceringar. Har man däremot någon familjehemsplacering så brukar den kommunen göra allt för att man inte ska ta emot fler och tar man emot fler vill de absolut inte att de är jour. Nu finns det som sagt en lag som ger kommunerna större rätt att bestämma om ni får ta emot fler eller inte så om jag vore i er sits skulle jag antingen välja att bara köra jour eller se till att det finns tydligt i avtalet med kommunen att ni själva bestämmer om ni tar emot fler.
Lycka till!
 
Tack Björken!

Det är mycket att tänka på och era råd är ovärderliga! Vill absolut inte vara låsta och i synnerhet inte till en snål(!) kommun...

Önskar dig/er en fortsatt förhoppningsvis bra helg :)
 
Tillbaka
Topp