flytt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
undrar om någon annan råkat ut för detta, min placering valde 1 månad innan hon fyllde arton att flytta till lägenhet, det var okej för mig, vårdnadshavare och soc
men nu är det så här att jag låna ut 2000 tusen, som skulle betalas av, nu har hon/han inte fått studiebidraget ännu för vi har haft mycket med flytten att göra, nu undrar jag kan jag behålla hela studiebidraget, för nu när flytten blivit av har han/hon citat "inte tänkt att betala resten eftersom studiebidraget inte kommer till familjehemmet längre"

Tacksam för svar
 
Hur kommer det då att går för unga :angel: ? vad vinner ni och :angel: på det? har ni ingen bra relation alls? jag skulle bjuda på det, det är inte enkelt att flytta hemifrån ens med två stöttande bioföräldrar.
 
Hej.
Om du behåller studiebidraget, klara hon sig ändå eller? Kan du inte diskutera detta med socialsekreteran, ev kan dom kanske betala hennes skuld till dej. Varför tror du inte att hon kommer att betala av som ni har kommit överrens om? Ge henne en chans att vissa att du litar på henne....
Lycka till
 
Olustigt och tråkigt....visst kan man bjussa på 2000 kr- om man har råd och det känns bra m placeringen...men annars kanske man inte ska det... hörmed soc... Barnet/ungdomen behövver ju lära sig att hantera saker i livet.
 
jag är lite böjd att hålla med "gör mitt bästa"
Lånar man pengar och lovar att betala tillbaka så ska man står för vad man säger. Det måste ju alla våra barn lära sig. Sen uppfattade jag det som om stora :angel: själv valde att flytta ut - då måste man lära sig att hålla ordning på sin egen ekonomi annars bör man stanna kvar hemma tills man kan det.
 
Gör mitt bästa och Adal.....

Det var lite det jag menade också men inte "vågade" sticka ut och säga rakt ut.
Kände mig lite ensam om åsikten :angel
Enligt min åsikt hjälper man ingen genom att underlåta saker och sopa gatan ren.
Man måste snubbla lite och visa att man kan resa sig igen.........
 
Jag håller med att hon ska lämna tillbacka lånet, men...
Om hon inte kan just nu - då borde hon få mer tid eller betala lite varje månad, man måste prata om det, så hon lär sig att man ska betala tillbacka, men om man har problem då kan man alltid göra en plan tillsammans!

Eller (om det skulle fungera för alla) får hon jobba för pengarna istället (typ städa, handla, klippa gräs eller nåt annat) - jag hoppas att ni förstår tänken. Då lär hon sig att man får ingenting gratis och man måsta ta ansvar, men från familjehems sida hjälper man henne mer än bara kräva pangarna tillbaka eller om soc får betala.
Corri
 
Corrina sa:
Jag håller med att hon ska lämna tillbacka lånet, men...
Om hon inte kan just nu - då borde hon få mer tid eller betala lite varje månad, man måste prata om det, så hon lär sig att man ska betala tillbacka, men om man har problem då kan man alltid göra en plan tillsammans!

Eller (om det skulle fungera för alla) får hon jobba för pengarna istället (typ städa, handla, klippa gräs eller nåt annat) - jag hoppas att ni förstår tänken. Då lär hon sig att man får ingenting gratis och man måsta ta ansvar, men från familjehems sida hjälper man henne mer än bara kräva pangarna tillbaka eller om soc får betala.
Corri

Exakt, hur eller med vad spelar inge större roll.
Det viktigaste är att de lär sig att LÅN ska betalas tillbaka!
 
honey sa:
Corrina sa:
Jag håller med att hon ska lämna tillbacka lånet, men...
Om hon inte kan just nu - då borde hon få mer tid eller betala lite varje månad, man måste prata om det, så hon lär sig att man ska betala tillbacka, men om man har problem då kan man alltid göra en plan tillsammans!

Eller (om det skulle fungera för alla) får hon jobba för pengarna istället (typ städa, handla, klippa gräs eller nåt annat) - jag hoppas att ni förstår tänken. Då lär hon sig att man får ingenting gratis och man måsta ta ansvar, men från familjehems sida hjälper man henne mer än bara kräva pangarna tillbaka eller om soc får betala.
Corri

Exakt, hur eller med vad spelar inge större roll.
Det viktigaste är att de lär sig att LÅN ska betalas tillbaka!

När jag var i den åldern (och en tid framåt) så "lånade" jag pengar av mina föräldrar som jag ej betalade tillbaka. Inte för att jag var bortskämd eller egoistisk utan för att mina föräldrar hade möjligheten att hjälpa mig på det sättet. jag utvecklades ändå till en självförsörjande människa med moral.

Vi stöttar våra halvvuxna barn på olika sätt även ekonomiskt.

Även om barnet ifråga nästan är vuxen så behöver hon ju fortfarande stöd och kärlek i olika form. vem ska ge henne det? bio? familjehemmet?
 
Absolut finns det många sätt att visa och betala tillbaka på. Alla sätt är bra utom de dåliga :razz:

Man kan jobba av det eller delbetala tillbaka det, vissa ungdomar får det efterskänkt om man som förälder kan ta det (vilket de flesta oftast kan) men det jag tycker är viktigast är att de visar god vilja att försöka göra rätt för sig. Sen kan du som vuxen välja att efterskänka om du vill, jag skulle dock vilja se att ungdomen försöker först eftersom det var dealen från början och inte bara via ord tala om för dig att "jag tänker inte". Det är absolut inte ungdomen som bestämmer att inte betala tillbaka.
 
Adal sa:
Absolut finns det många sätt att visa och betala tillbaka på. Alla sätt är bra utom de dåliga :razz:
Det är absolut inte ungdomen som bestämmer att inte betala tillbaka.

Precis, TS kan hjälpa till om hon vill, med det måste vara på hennes vilkor. Om ungdomen kan inte klara detta, vad händer senare? SMS lån och betalninganmarknig?

Och man kan inte titta på det som när man själv var ung, då hade man hela uppväxt att lara sig häntera pengar, här tyvärr hade de inte samma situation. Hon kunde fråga om det går bra att jag betalar senare, eller små summor varje månad eller bara betalar en del, men inte själv bestämma att nu betalar hon inte tillbacka bara därför att familjehem får inte pengar direkt från studiebidrag.
Corri
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp