Flytta hemifrån

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En liten fråga...
Vilken hjälp/stöd kan en 20-åring förvänta sig nu när det är dags att flytta till eget?
Vi bor i storstockholm så att hitta eget boende är mycket svårt, kan soc hjälpa till?
Ekonomiskt, är det någon som vet ungefär nivå? H*n har extratimmar i butik och tjänar ca 6 000 kr netto. Går fortfarande i gymnasiet men det börjar tyvärr bli ohållbart att bo kvar hemma. :littlesad
Jag ska ta kontakt med soc och höra mig för men vet av erfarenhet att det ofta är intressant att höra om era erfarenheter.
Tack på förhand!
 
Vi har haft en 16-åring som fick eget boende. Kommunen hjälpte till i kontakt med hyresvärden och stod också som hyresgäst på kontraktet. :angel: fick sedan hyra i 2:hand av kommunen. Kontraktet villkorades med INGA övernattande gäster och hemterapeuftkontakt till de såg att allt funkade. Vid 18-årsdagen övertogs kontraktet eftersom allt gått jättebra!
Ekonomiskt fick :angel: hjälp med hyra, el och bredband (mycket av skolan redovisades via nätet) samt utfyllnad från studiebidraget upp till socilabidragsnivån. För :angel: egen skull började de med veckoutbetalningar, sedan varannanveckas för att till slut, efter ca 2 år, hamna på månadsutbetalningar.
I bidrag till innehållet i lägenheten fick :angel: 3 000 kr!!!! :evil: Det skulle räcka till ALLT!!! som väl var kunde vi skarmla ihop lite lampor, poslin och annat så att det räckte skapligt. :angel: valde att lägga merparten på en fräsch soffa från IKEA.

Med tanle på extraarbetet är det frågan om din :angel: får något bidrag. Jag tror hon kommer att hänvisas till bostadsbidrag och dylikt. Men som jag sagt innan, om man inte provar får man inte veta.
Det värsta som kan hända är att man får ett nej...............

Lycka till!!
 
Tack för att jag fick höra din historia, Honey!
Har idag varit i kontakt med Soc och de ska ha möte med h*n i veckan...
Jag märker att h*n förväntar sig en centralt placerad 3:a, eller i värsta fall 2:a. Med garage och nyrenoverad *Suck* :smirk:
Att det hela ska bli ett jätteuppsving för h*ns ekonomi verkar h*n också förvänta sig. Anar att flyttankarna kommer att svalna när verkligheten kommer ikapp men vi får se!

Hoppas solen skiner på er alla här!
 
Hej alla

jag ska berätta när vår bioson 19 år ville flytta. Vi bor centralt i Stockholm och det tyckte han var en självklarhet (anmälde sig till bostadsförmedlingen) jag är väl väldigt om mig och kring mig så vipps hade vi en 2.hands 1.a på Gärdet 4600/månad. Hans pappa betalar underhåll 2400/mån så jag erbjöd mig betala detsamma. han har ett extra arbete som ger ca 2000/mån. Han var så nöjd och glad. Jag bad honom allra vänligast att skriva en budget med utgifter och inkomster.
Samma kväll kom han och sa att jag får bara 200kr över till mina fotogrejer, jag bor nog kvar ett tag till. Kan ni förstå min känsla ....herre gud unge JAG VILL INTE ATT DU FLYTTAR.
 
Ler lite....vi är i samma sits....fast jag skulle inte ha nåt emot att han flyttar.

Blir 19 i år, tar studenten och börjar ju söka jobb. Nu börjar han söka jobb på hemorten helt plötsligt.....För det är nära.....

Hmmm...hur gick det med planerna att flytta hemifrån??? :angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp