Fosterbarnplacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hallo där!!

Har en fråga vad ska jag tänke för mig att ställa fråga om fosterbarnet och hennes situation? Vilka frågor borde jag ställa och bli informerad? Soc kommer till oss 26 maj!
 
Har ni fått en förfrågan om en placering?

I så fall finns det väl tusen frågor om barnet. Ålder, intressen, ursprung, mm mm.
 
Ja Turnit, vi har fått förfrågan om en placering om 7 åring flicka med viss problematik, vi har fått lite information och familjesek och barnsek ska komma till oss 26 ska brätta om mer om barn.
Vad kan vi fråga mer? För att ta reda på så mycket så möjligt, kan du ge exempel. Det är vår fösta uppdrag.
 
Förutom alla frågor om barnet så fråga om hennes nätverk och hur umgänget ska se ut, hur ofta, vem som är med o.s.v
Fråga också om kommunen kommer ställa upp med handledning och vilket stöd och hjälp DOM ger sina familjehem.
Fråga även efter referenser (inte bara kommunerna som har rätt till det utan faktiskt även familjehemmen för att veta att man får stöd och hjälp, säg t.e.x att du gärna vill prata med nån familj som varit familjehem åt dom länge )
Lycka till och berätta gärna vad som händer. :banan:
 
Tack Trixen!!!! för din snabb svar, en annan fråga kan man förhandla med kommunen om ersättning? Den högsta är 10630 som jag vet, kan man begära när man inser att det blir mycket jobb?
 
Visst kan du förhandla om ersättningen men vore jag dig skulle jag vänta med det.....
Ta först reda på all fakta, säg sen till kommunen att nu vill vi fundera lite, sen tar ni er en ordentlig funderare, skriver upp allt merarbete, allt ni kanske behöver försaka, arbetstider, betalar dom för lönebortfall? Tänker igenom saken, sen är det dax att löneförhandla.
Är den lille placerad i jourhem nu? I såna fall så skulle jag be att få prata med jourfamiljen, många gånger får man lite "förskönade" uppgifter om dom små av socialsekreterarna....... :oops:
En sak som du bör ta upp om den lille är så pass handikappad så att ni erbjuds avlastnng!
Tänk på att ni verkligen kanske kommer att behöva lite "egentid" för att kunna ladda batterierna, och ni ska orka i många år.

Lycka till :banan:
 
Stor tack Trixen :claphappy: :claphappy: Vilka bra tips du ger! De kommer om en vecka, flickan bor nu en familjehem, de kan inte längre ta hand om flicka för att familjen har fått en bebis. Flickan som ska placeras har viss problematik, behöver gå till Krolinska sjukhus några gånger i månaden, behöver lagas special kost och så vidare. Jag ska göra som du säger avvaktar med dem säger.
 
Jättebra tips från Trixen.
Dock får man inte lite för mycket på jourhemmen/behandlingshemmen heller. :wink:
Det som fungerar/inte fungerar där kan bli helt annorlunda efter flytt. :cry: :angel
Har erfarenheter av båda delar...........
 
Tackar så mycket för snabb svar och visat intresse :idea: Visst får jag bra tips från Trixen.00] Kan du dela med dig dina erfarenhet honey? :angel: det skulle göra nytta för många. Jag ser att många är inte nöjda med att jobba med kommuner! Hur upplever ni själva Honey, Trixen och Turnit och alla andra där ute. Är det så att att jobba åt :roll: org är bättre än kommun? eller?[/color][/b]
 
Kommun eller organisation.....
Beror till 90% vilka handläggare o socialsekreterare man får.
Nu har vi jobbat i över 12 år som familjehem och jourhem, men helt klart så blir det så mycket bättre när jag jobbar med "bra" socialsekreterare.

Jag har haft barn från samma kommuner men med olika socialsekreterare och där det slutat med att jag bett att få en annan, jag vill känna att vi jobbar ihop, man måste ha stöd och känna att man jobbar åt samma håll.

Helt klart så skulle jag kunna tacka nej till en placering om jag hör att barn xxxx har socialsekreterare x.
Har nära vänner som jobbade åt organisation A, dom slutade faktiskt när dom fick en ny handläggare som dom upplevde att dom inte fick något stöd ifrån och där personkemin inte fungerade. Dom gick över till organisation B istället.

Nu jobbar jag som "löshäst" åt flera kommuner och jag har absolut "favoritsekreterare" som jag vill jobba med :banan:
Bra och kompetenta sekreterare är guld världa och har man väl hittat några så gäller det att försöka hålla fast dom..... :wink:
 
Oy oy oy 12 år :oops: Jag ser emot att vara familjehem, få se hur det kommer att bli :claphappy: Jag hoppas att vi får en bra socsekre.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp