Fosterskador av alkohol/droger

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Många familjehemsplacerade barn har varit utsatta för alkohol - och/eller andra droger - under fostertiden. En del får någon NPF diagnos, andra ses mest som "besvärliga" och många familjehemsföräldrar känner att det är något mer, men det är svårt att sätta fingret på. Det där som inte går att sätta fingret på kan handla just om fosterskador av alkohol, läs mer på http://www.fasforeningen.nu och välkommen att ta kontakt!
 
tack för infon.

Men om vi utgår ifrån barnet,vi kanske omöjligt kah veta om mammans alkoholkonsumtion under graviditeten, så värkar ju ADHD och FAs vara mycket lika. Vari ligger skillnaden??????
 
Hej
När det gäller FAS är orsaken alltid alkohol under graviditeten, det är det man baserar diagnosen på. ADHD kan ha olika orsaker (t.ex. genetiska eller alkohol) men man baserar diagnosen helt på symtomen och inte på orsakerna.

Barn som har FAS kan ha symtom som ADHD, Autism, utvecklingsstörning osv. men ofta har de också andra problem eller svårigheter. Barn med FAS (eller egentligen FASD som är ett vidare begrepp som ofta används) har visat sig ha svårare att fungera socialt, dessa svårigheter finns med även i vuxen ålder. De har även svårare att tolka andra människors sinnesstämningar och känslor och löper även större risk att få psykiska problem än de barn som ”bara” har ADHD. Barn med FAS kan också ofta ha fysiska problem, t.ex. syn- hörselproblem, motoriska svårigheter, hjärtfel eller skador på andra inre organ, missbildningar på skelettet mm. En annan skillnad kan vara hur barnen reagerar på medicinering.
 
Vill du utveckla det där med hur man reagerar på medicinering... Pratar du om tex medicinering med concerta??
 
Hej
Ja det kan handla om olika centralstimulerande preparat, som Concerta, Ritalin mfl, men också lugnande mediciner som man exv. ger inför en operation. Det kan vara svårt att hitta något preparat som fungerar och få rätt effekt, det förekommer även att barn med FAS ”snedtänder” på lugnande preparat. Medicinering är dock inte riktigt mitt område ska jag ärligt säga så jag vågar inte utveckla det så mycket mer här. Har du konkreta frågor i ämnet hjälper jag dig däremot gärna att hitta svar om du mailar till fas@telia.com
 
Ett av kriterierna för att få FASD är att mammans alkoholkonsumtion under graviditeten är dokumenterad. Vi som jobbat profesionelt inom vården VET att allt inte dokumenteras.Tänk vad många som sitter tyst på mödravården, Man hittar bara det man letar efter. MVC tar inga leverprover om du inte ber om det. Det finns många barn som går runt med vad vi tror är ADHD/autism, utvecklingsstörning men det är FASD. Vad är DÅ skillnad i bemötande av barnen.
Jag tycker orsak till sjukdommar syndrom mm är underordnad. Att förebygga är jag för.
 
Hur tänker du kring bemötandet av barnen? Förstod nog inte riktigt.

Många ungdomar/vuxna kan vittna om vilken lättnad de upplevt då de fått rätt diagnos, ofta efter att ha levt många år utan att hitta någon förklaring till sina svårigheter. Ofta har de levt i tron att de varit dumma i huvudet, elaka eller inte värda att älska eftersom de mött så mycket oförståelse, kritik och motgångar. För dem innebär rätt diagnos en möjlighet att bearbeta, sätta ord på sina svårigheter, söka information och få gemenskap med andra i samma situation. Jag har hittills aldrig hört någon säga att det var bättre innan de fick diagnosen.

En annan aspekt på diagnosfrågan är att det är omöjligt att få fram tillförlitliga uppgifter om hur många alkoholskadade barn som föds så länge de inte identifieras.

För att ställa den medicinska diagnosen FAS krävs ett dokumenterat missbruk. För att använda beteckningen FASD behövs däremot inte ett dokumenterat missbruk.
 
det jag menar är att alla barn som är "udda" har svårigheter ska bemötas respektfullt. Jag tycker inte att orsaken till VARFÖR man har ADHD ABCD eller FAS eller FASD är det viktigaste. barnen har svårigheter oavsett om det är mamman som supit till sig skadan eller om barnen fått ADHD utveklingsstörning autism utan känd orsak. Dessa barn behöver samma stöd oavsett.

Det är som jag skrev väldigt få som har dukumenterat missbruk under graviditeten(fast vi vet att fler dricker) Därför bör vi mer se till barnens svårigheter än till orsaken till svårigheterna.
 
Håller helt med dig om att alla ska bemötas respektfullt och få samma stöd oavsett bakomliggande orsaker! Min erfarenhet är dock att väldigt många som har FASD faktiskt tycker det är en stor lättnad att få en konkret förklaring. Att förstå varför saker händer och varför det blir som det blir är ett ganska grundläggande behov för de flesta.

Det är också viktigt att vara tydlig med att man inte behöver vara alkoholist eller ha missbrukat för att barnet ska få skador! Ingen vet i dag exakt hur små mängder alkohol som kan vara skadliga för fostret, det man vet är däremot att även måttlig konsumtion kan ge skador om det vill sig illa.

Kvinnor som dricker under graviditeten gör det av olika skäl men aldrig för att skada det ofödda barnet. De dricker för att de inte vet att de är gravida, eller för att de inte fått information om vilka riskerna är eller inte förstått den, eller inte tror på informationen de fått, en del lider även av sjukdomen alkoholism. Jag tror att det är viktigt att tala om detta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp