Fråga gamla familjehemmet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Jag har fått samma fråga från flera familjehem: "Varför hör inte nya blivande/påtänkta familjehemmet av sig till det gamla som sagt upp/mist uppdraget?"

Vi har hamnat i samma situation denna sommar och frågar oss samma sak. Borde det inte vara intressant varför ett erfaret familjehem säger upp efter flera år? Borde inte det blivande familjehemmet vara tacksamt för varje upplysning som de kan få för att kunna göra en rätt bedömning om det är möjligt eller inte med denna placering?

Vår placering har alla runt om rekommenderat gruppboende - men inte. Nytt oerfaret familjehem (och mycket billigare?). Vi befarar ytterligare ett misslyckande för denna äldre tonåring och givetvis för familjehemmet.

Vår önskan är bara att det går så bra som det är möjligt för tonåringen. Familjehemmet får väl skylla sig självt som inte hör av sig. Frågan är bara varför? Vad är det som gör att man som familjehem inte vill/törs/får? höra av sig till det gamla.

Att soc inte ger fullödig information kan vi bara konstatera genom att tonåringen får fri tillgång till internet trots att förbud rådit hos oss, kontaktfamilj, skola och bibliotek. Givetvis av en mycket allvarlig orsak som vi fortfarande ett drygt halvår senare gör att vi har omfattande poliskontakter.

Cyniskt av soc och stackars familjehem. Men mest synd om tonåringen!

Mama :(
 
jag håller med, jag önskar att jag fått tag i någon innan plac vare sig man tar över ett uppdrag eller tar ett nytt.Är det ingen som är författare som kan skriva ihop en kompendium som är baserat på gamla/nya familjehems erfarenheter och tankar,vad man ska tänka på och kräva innan en plac även familjehem som tagit över hur dom ser på saken.
 
Vi hade kontakt med förra famhemmet - vi fick ju sköta inskolning och flytt själva. De varnade oss för biosarnars metoder och sätt. Soc var då mkt bättre än det är nu så då gillade även vi dem.

Det är inte alla kommuner som tillåter att nya famhemmet tar kontakt med det förra. Om man ska se till BBiC så borde det vara ett MÅSTE att ha den kontakten. Allt är ju för det mesta rosor och guld de första veckorna och man tänker "hur kunde de ge upp detta underbara barn?" Sen är smekmånaden över och verkligheten kommer ikapp över en natt.
Det vill nog till en lagändring där det SKA vara kontakt familjerna mellan. Å andra sidan hade det inte hjälpt med vårt soc som ju inte följer lagen som den är idag...
 
Vi fick/får inte ha någon kontakt med förra familjehemmet. I början pratade vi med dem, både för deras och våran skull, fast soc var emot det och sa flera ggr att den familjen inte skulle ha något alls med våran placerade att göra. Vår syn på det hela var ju att vi inte hade så mycket att gå på, vare sig med barnet eller biosarna, och gärna tog emot info från förra familjen. Nu, ett år efter flytten hit, har vi ingen kontakt med förra familjen.
 
Hej igen! Det påtänkta familjehemmet har ringt. Men soc hade inte sagt ett ljud om hennes tre diagnoser utöver lindrig utvecklingsstörning. :?

Ska vi tolka det som att BUP, kontaktfamiljen och vi inte blir trodda eller vill soc inte berätta för de tror att familjehemmet inte ska ta uppdraget?

Jag önskar att familjehem har mer skinn på näsan och KRÄVER att få kontakt med familjehemmet som säger upp. Av omtanke om familjehemmet som ev tar uppdraget men framför allt med omtanke om ungdomen. Ungdomen ska inte behöva misslyckas för att soc inte är ärliga!

Mama :evil:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp