Frågor från en novis

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är ny här på forumet och även om vi länge längtat efter att bli familjehem, så vet vi ännu väldigt lite om hur det praktiskt funkar. Både jag och min man arbetar på boende för ensamkommande flyktingbarn, så kontakten med dessa ungdomar har vi erfarenhet av - men det är fortfarande mkt nytt när det kommer till ett eget familjehem!

Vi vill alltså ta emot 2 ensamkommande flyktingbarn.
Vi bor i Uppsala kommun.
Just nu gäller min fråga vilket arvode och ersättning för omkostnader som man kan räkna med?

Det verkar som att arvodet skiljer sig markant beroende på vilken organisation man är kopplad till, eller om man tar emot kontakten direkt från kommunen. Är det så? Vad finns det för olika "organisationer" som förmedlar dessa kontakter och ungefär vad ligger arvodet hos dem på, per barn och månad?

Jag menar inte att låta girig! Men vi behöver veta för att kunna planera för framtiden. Helst skulle vi vilja att en av oss (troligen jag) kan vara hemma med barnen på heltid, men ska vi planera för detta så måste vi ju veta att vi klarar det ekonomiskt! Men vi vill inte ta emot 2 nya barn och ha 2 biologiska - och inte ha den tid de behöver!

Vad omfattar ersättningen för barnets omkostnader? Jag antar att kläder, fickpeng, mat, fritid etc ersätts. Men ersätts förhöjd hyra (vi kommer att flytta till större boende eftersom vi vill ha plats för dessa barn, och då höjs såklart hyran)? Hur funkar det om man behöver större bil (vilket vi kommer att behöva, då vi nu har två biologiska barn och vill ta emot 2 till - så funkar det ju inte med en vanlig 5sätes bil för hela familjen som då är på 6 personer).

Jag har säkert många fler frågor, men vore grymt tacksam om någon ville svara på dessa...! Är som sagt helt ny i detta, och vet inte riktigt vart jag ska vända mig med alla frågor.
 
Hej!
Jag vet inte hur organisationer fungerar, bara kommuner. Den familjesituation man har, även den ekonomiska biten, ska passa de barn som placeras. Man får inte hjälp med "högre" levnadsstandard så som större boende och större bil. Om barnets behov kräver att du är hemma så kan du få ersättning för förlorad arbetsinkomst under en begränsad tid, om du har ett förvärvsarbete. Tänk på att ersättning för förlorad arbetsinkomst kan göra så att du inte har rätt till A-kassa, om detta skulle bli aktuellt. Nu finns visst någon ny bestämmelse som kan kringgå detta, men det verkar hittills mycket otydligt. Ett uppdrag ska då kunna räknas som överhoppningsbar tid, men det verkar inte som om alla A-kassor tar detta som självklart.
Man kan få extra ersättning för resor och någon dyrare aktivitet, det är bra om sådana önskemål diskuteras innan placeringen.

Jag vet några jourhem som fått hyrbil under en period för att klara resor osv. med placerade barn under begränsad tid. Det har varit vid tillfälliga jourplaceringar då de "kontrakterade" hemmen varit fullbelagda.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp