Frågor jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är 2 personer som ska köpa en gård inom det närmaste året. Vi båda kommer jobba hemifrån några timmar / dag men vi kommer alltid kunna ha minst en vuxen person hemma på heltid.

Vi funderar mycket på att försöka bli någon form av familjehem/jourhem/kontaktfamilj och allt vad det heter. Många frågor blir det ju.....Det mesta har vi kunnat läsa oss fram till.

Som det känns nu så är vi mest inne på någon form av jourhem. Vi förstår att man kan få ganska "tunga" fall, men det känns ändå som jourhem skulle passa oss. Som jag förstår ett jourhem så ska man alltid kunna vara redo. De kan ringa en mitt i natten och säga att vi har 6 timmar på oss. Och att tanken är att den man tar hand om inte ska stanna mer än 4 månader eller så?

Vi vet ännu inte var vår gård kommer finnas. Antingen ca 30 min utanför den hyfsat stora staden vi idag bor i skåne. Eller ute på landet någonstans i småland. Är det ett problem?
Har ringt kommunen vi idag bor i för att få lite info men de var lite konfunderade när jag nämnde jourhem...När jag sa familjehem förstod det vad jag menade. Är det mindre vanligt med jourhem? Förstår att behovet skiljer sig beroende på ort men hur är behovet generellt för jourhem?

Är det svårt att få "uppdrag" om man bor ute på landet ganska långt ifrån närmaste stad? Jag läste om någon privat organisation från Stockholm som tillochmed sökte familjer nere i Skåne. Hur kommer vi lättast vidare som jourhem, fortsätta ringa till närliggande kommuner eller söka privata organisationer? Största skillnaden om man går via kommuner eller privat organisation?
Många frågor blev det :)

Hej
Jag är jourhem och jag tycker att det är jättekul. Ni kommer säkert få många förfrågningar. Med tanke på läget och nära stan.

Jag har lärt mig att säga nej till allt för svåra placeringar. Jag är inte heller kontrakterat jourhem samt att jag har sagt nej till att soc får ringa mitt i natten och komma med ungdomen (har bara tonåringar) inom någon timme.

Jag har själv gjort det valet att jag bara tar tonåringar som jag tror jag absolut klarar av. Så redan när soc ringer så "förhör" jag mig själv om hur tonåringen funkar i skolan osv.

Jag arbetar både via kommuner och organisationer. En annan sak är ersättningen. Kom överens om vad det är för ersättning redan per telefon innan barnet/tonåringen kommer till er.

En annan sak är också att om soc vet att en av er är hemma kan ni få väldigt svåra fall. Där kan ni göra klart för dem att vi är hemma för att vi arbetar hemifrån. Om det nu är så ni har tänkt.

Lycka till! :razz:

hej :)

Ludde sa:
Hej
Jag är jourhem och jag tycker att det är jättekul. Ni kommer säkert få många förfrågningar. Med tanke på läget och nära stan.

Vi kommer antingen bo nära en stad eller en ganska bra bit ut på landet. Är man inte längre intressant, alternativt kan det vara väldigt svårt att få uppdrag, om man bor 15 mil från närmaste någorlunda stad? Det känns ju svårt för någon som går i skolan. Men många kanske inte kan gå i skolan?

Och gäller det jourhem så är ju inte tanken att personen ska leva så för alltid och då kanske det är OK om de inte har möjlighet att pendla in till någon stad under den tiden?

Ludde sa:
En annan sak är också att om soc vet att en av er är hemma kan ni få väldigt svåra fall. Där kan ni göra klart för dem att vi är hemma för att vi arbetar hemifrån. Om det nu är så ni har tänkt.

Vi är nog inte rädda för de lite tyngre fallen. Snarare tvärtom. Vi känner båda intresse av att kanske ta emot ensamkommande flyktingbarn eller liknande.
Hade kanske varit skönt att få börja lite lugnt men annars tror vi att vi har mycket att tillföra dels oss som personer men även livet på en gård med alla aktiviteter och djur det medför.

Ludde sa:
En annan sak är ersättningen. Kom överens om vad det är för ersättning redan per telefon innan barnet/tonåringen kommer till er.
Ersättning är något jag inte riktigt blir klok på. Har läst SKL rekommendationer men när man läser vad folk får så verkar det vara helt olika.
Vi gör inte detta på något sätt för att tjäna pengar, det är ju inget man blir rik på. Men för att kunna göra det vi vill så krävs det ju att vi får in en del pengar.
Kan man på något sätt ha med inkomsten från detta i ens budget eller bör man akta sig för det med risk för att stå utan uppdrag under perioder?

tomten sa:
hej :)

Ludde sa:
Hej

Vi kommer antingen bo nära en stad eller en ganska bra bit ut på landet. Är man inte längre intressant, alternativt kan det vara väldigt svårt att få uppdrag, om man bor 15 mil från närmaste någorlunda stad? Det känns ju svårt för någon som går i skolan. Men många kanske inte kan gå i skolan?

Jag tror att ni kommer att vara väldigt attraktiva hos kommunerna alt organisationerna. En tonåring har skolplikt upp till åk 9 så skolan måste nog tonåringen gå i. Alternativt hemundervisning om det är ett svårt fall. Det kanske finns en skola närmare en 15 mil och då kanske man kan ordna skolskjuts. Om det är någon tonåring som har gått ut åk 9 men inte vill fortsätta skolan just då är ni väldigt attraktiva då ni har djur som man kan arbeta med.

Och gäller det jourhem så är ju inte tanken att personen ska leva så för alltid och då kanske det är OK om de inte har möjlighet att pendla in till någon stad under den tiden? Det är jag helt övertygad om att det är helt ok.

Ludde sa:

Vi är nog inte rädda för de lite tyngre fallen. Snarare tvärtom. Vi känner båda intresse av att kanske ta emot ensamkommande flyktingbarn eller liknande.
Hade kanske varit skönt att få börja lite lugnt men annars tror vi att vi har mycket att tillföra dels oss som personer men även livet på en gård med alla aktiviteter och djur det medför.
Jag tror också att ni har mycket att tillföra. Ett flyktingbarn behöver lugn och ro ett tag :).

Ludde sa:
En annan sak är ersättningen. Kom överens om vad det är för ersättning redan per telefon innan barnet/tonåringen kommer till er.
Ersättning är något jag inte riktigt blir klok på. Har läst SKL rekommendationer men när man läser vad folk får så verkar det vara helt olika.
Vi gör inte detta på något sätt för att tjäna pengar, det är ju inget man blir rik på. Men för att kunna göra det vi vill så krävs det ju att vi får in en del pengar.
Kan man på något sätt ha med inkomsten från detta i ens budget eller bör man akta sig för det med risk för att stå utan uppdrag under perioder?

Jag är inte kontrakterat jourhem så jag får bara min inkomst när jag har jourbarn. Det finns kontrakterade jourhem och jag vet att en del av dem har arvode fast de inte har någon placerad. Det jag har förstått av dem som har kontrakterat är att de nästan aldrig kan säga nej till en placering. Kanske någon annan här på forumet kan svara på just den frågan?

Hoppas jag har kunnat svara någorlunda bra:). Jag tycker att ni ska ringa till flera kommuner och inte hålla er till en. Kanske har ni plats för fler än en person:).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp