Frågor om att få ett utländskt barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hej!
Jag har inte skrivit här förut men har läst i flera månader. Fantastisk sida måste jag säga! :razz:
Vi är utredda och godkända av en kommun sedan några månader tillbaka och har nu fått ett barn presenterat för oss. Barnet är av utländsk härkomst och 2 år gammalt. Barnets föräldrar kommer från en del av världen där olika sjukdomar är mycket vanliga. Min fråga är hur ni som har haft ett utländskt barn har gjort när det gäller hälsostatus?
Vår första tanke som kom upp när vi tänkt igenom det hela lite var att vi måste få veta om barnet är smittat av någon sjukdom. Vi känner att vi inte kan riskera vår egen familj för ett familjehemsbarn.
Har någon samma erfarenheter eller kanske har fått ett barn som har missbrukande föräldrar? Är det för mycket att kräva att blodprov tas så att man får reda på om barnet är HIV, Hepatit A, B, C smittat?
Vi tycker inte det.
Alla reflektioner och åsikter tas tacksamt emot.
 
Jag sägen välkommen hit, trots att jag är lika ny som du....

Jag förstår din oro, jag hade halt klart tagit upp det med soc. Har barnen bott i Sverige en längre period, eller kommer det direkt från hemlandet?

Jag har vuxit upp i en familj med även placerade barn/tonåring. Jag vet att jag fick vaccinera mig mot lite fler sjukdomar än mina kompisar. Kommer dock inte ihåg vilka.

Men kolla med soc. Det hade jag gjort.
 
Absolut inget konstigt att ta upp hälsostatus med soc.
Kanske går att göra liknande tropikundersökningen som görs på adoptivbarn när de anlänt till Sverige....

Fråga!
Ärlighet och öppenhet kommer man längst med!
 
Du är jättesmart som tänker på detta direkt! Själv kom jag på det efter tre månader ungefär, när jag stod naken mitt i natten i badrummet med lill*ns näsblod över hela mig och plötsligt tänkte "men vänta nu... vi vet INGENTING om vad h*n varit med om... tänk om..." :smirk:

Ta det med soc, absolut! Vårdnadshavarna måste väl godkänna det så det kan nog vara klokt att vara ute i god tid så att soc får chansen att ta upp det med dem på ett bra sätt.
 
Dom flesta barn genomgår en hälsoundersökning när dom omhändertas men som sagt fråga soc. Det är bara seriöst.

Lycka till
 
Använder kommunen sig av BBIC ska barnets hälsa kontrolleras vid en hälsoundersökning innan placeringen. Görs inte detta tycker jag att ni ska kräva det.
mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp