Frågvisa Kråkan igen.... :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som jag skrivit har vi ju nu fått en LVUad 13-åring...
Frågan är hur strikt man håller på tider å sånt för en strulig nybliven tonåring..., HMMM... :?
JAG tycker att en liten 13-åring inte ska vara ute i stan på kvällarna !
Vad tycker ni är rimliga tider, på vardagar & helger ??? H*n har ett förflutet (??) med festande å drogtestande bakom sig dessutom. Så hjälp mig...igen.. :oops:
 
ja du Kråkan... har inte kommit dit ännu med tonåringar så jag har ingen erfarenhet.

Men eftersom det finns en historik bakom din :angel: med saker som inte är så bra så hade jag nog hållt lite hårt i tiderna iaf i början. :angel: måste förtjäna att få friheten eftersom det bygger på tillit. Dessutom har en 13 åring inte ute att göra sent på kvällarna.

Lycka till!
 
Överens igen Adal :idea: :smirk:

13-åringar har inte ut att ränna på kvällarna i veckorna.
Klockan 20 ska alla vara hemma här på "landet"(12-åring som äldst just NU)

I stan och med en historik kan jag nog tycka att det är ännu tidigare tills :angel: visat vad den "går för".
Och för att :angel: ska komma in i familjen, se ett annat alternativ, hur en familj KAN fungera......
Det var nyligen en annan tråd där det var många sunda svar i ungefär samma sak.........
 
Vi bor också på landet (om man jämför med vart h*n kommer ifrån) men vi har ändå bra kommunikationer in till Sthlms stad, det tar max en timme med kommunala medel. Det jobbiga är att h*n har alla sina kompisar (på gott och ont) i stan. Härute känner h*n ingen alls, å i och med att h*n inte går i skolan nu blir det ju ganska isolerat. Men jag skulle ju inte släppa min egen 13-åring in till stan, definitivt inte kvällstid, så då borde jag ju rimligtvis inte heller göra det med en plac. !
Jaa, vi får väl se hur helgen blir, det är ju just tiderna som har orsakat alla rymningar tidigare... :bounce:
Är det någon som har något bra tips på hur man sysselsätter en extremt uttråkad :angel: som är hemma hela dagarna då ? H*n ligger på soffan framför tv:n nästan heeela tiden :roll:
ja å så är det ju datan och telefonen då också... Man blir ju ganska låst eftersom h*n inte ska lämnas ensam :roll:
 
Är det första helgerna så hade inte jag släppt h-n till S-h
Kan han inte "bjuda "ut en kompis att vara hos er en natt.
13 år kan väl hjälpa till att duka,skala pot.lära sig tvättmaskinen.
Så "rädisor" ha ett eget litet trädgårdsland att sköta.Få se att grönsaker inte "växer"i grönsaksdisken
utan att det är lite att göra för att det ska bli bra.Roligt tyckte min då 14 år.
Vi har data tider 1 tim på kvällen.
Mobilen på tyst så man slipper höra "pling" hella tiden.
Komma in 20,00 gå lägga sig 22,00 vardagar
Fredag lördag hemma 22,00
Ha telnr. till dom kompisar han säger han ska träffa.Spara alla nr.kan vara bra ha.
Söndag 20,00 sova 22,00.
Håll HÅRT på regler släpp efter hand.
 
Har ni ingen avstängningsknapp på er TV????? :oops: :angel :wink:
Skämt åsido, här existerar inte att TVn står på hela dagarna, det är det värsta jag vet!!!!

Aktivera mera!
Fråga vad :angel: vill göra!
Engagera i vardagssysslorna!
Vad gör du, låt :angel: vara med........
Lite "jobb" blir en stund vid dator/Tv ...............

ALDRIG att jag släppt in :angel: till stan på kvällarna med DET avståndet!!!
Låt utvalda kompisar komma ut till er istället.
 
Jag har två tonåringar och jag håller med Honey och Wawwa. Absolut inte åka in till stan på kvällarna och vara hemma senast 20:00. Jag tycker heller inte att du ska tillåta att h*n ser på tv hela dagarna. Förstår att det kan vara svårt att aktivera men här kommer några förslag: ni kanske kan spela spel, gå ut och gå, rita, göra ett drömcollage med allt som h*n vill uppnå i framtiden, brukar vara uppskattat när de kommer in i det.

Är detta en jourplacering eftersom h*n inte går i skolan? När ska h*n börja?
 
Hej Kråkan!
Spännande att du fått en ny placering!
Jag har en bio i tonåren och jag håller nog med Läggdags vid 21.00-22.00 beroende på vad vi ser på tv tillsammans på kanske.
Håll hårt på reglerna! Jag skulle aldrig släppa min egen 13 åring (som är skötsam o pålitlig) till stan på kvällen samma gäller om jag skulle ha en placering.
Bjud hem någon till Er istället, vi har "fritids" här på helgerna ibland, men då har vi koll.. :wink:

Vad ni ska sysselsätta med...jadu...hjälpas åt med det vardagliga (grundutbildning :wink: ) spela kort, gå promenader, göra saker som man gör i vanlig familj, umgås och prata.
Laga mat/baka min gör kladdkaka ideligen :D
Hoppas det går bra o att ni kommer på något bra!

PS Vad fick du i arv o i omk?
Det skiljer ju så mellan kommunerna....
(du kan pma om det känns bättre)

Ha en bra dag!
Carina
 
Oj oj oj, olika bud :wink:
Jag skulle ALDRIG låta en 13-åring vara ute till kl. 22 iallafall, SÅ mkt. vet jag...
In till stan känns som sagt inte heller bra. TYVÄRR känns det inget vidare att ta hit "inne-i-stan-kompisarna " heller, en del av problemen är att de är så pass mkt. äldre än plac. *Suck* fy vad svårt det här var ....!! :roll:

Det där med drömcollage tyckte JAG lät kul ! Hur har du gjort då ??
Den här 13-åringen är väldigt svårflirtad, mkt. "vuxnare" (tycker h*n) för sin ålder, tveksamt om man kan få med på pyssel, odling osv... Men jag ska definitivt testa !! Tack alla för tipsen :bow

Och ja, det är en LVUad jour. Ingen aning om när eller ens OM skolan kommer igång ...
 
Jag tror och lever efter att man kan uppnå och göra allt, om man bara vill och lägger manken till och att vi alla kan styra våra egna liv. Detta är något som är väldigt bra att prata med vilsna ungdomar om, som ofta tycker att allt dåligt bara kommer över dem, de kanske känner sig som hjälplösa brickor i ett spel som de inte styr själva; att livet går i en negativ spiral som de inte har kontroll över.
Ett sätt att få klart för sig vad det är som man vill med sitt liv, är att göra ett Drömcollage. Det är roligt och hjälper en på traven och varje gång jag tittar på mitt eget drömcollage så blir jag glad och varm inombords. :D Ta ett stort papper, A3 minst och samla ihop veckotidningar fråga alla vänner och bekanta som ni har så ni får olika sorters tidningar. Lite pennor i fina färger (glitterpennor, guld, silver, neon mm), glitter, klister och sax. Sen letar man upp bilder som innehåller det som man vill ( t ex om en av ens drömmar är att man vill köpa ett hus vid havet så klipper man ut ett hus som ligger vid havet, vill man bli sångerska så klipper man ut en bild på en mikrofon eller en person som sjunger etc) och bildtexter med positiva budskap.
Jag tror också på att om du gör ett collage med bilder och bildtexter så blir det som man vill uppnå verkligare och lättare att tro på att det kan hända. I mitt fall så har jag uppnått flera av de sakerna som jag har på mitt Drömcollage och fler ser jag fram emot...

Kanske är detta ett sätt att locka fram en positivare sida hos er :angel: och samtidigt något att göra. Låt det få ta tid, ett drömcollage gör man inte vid ett tillfälle bara. Det kräver eftertanke och noggrannhet, det ska se fint ut också.
Lycka till nu och berätta gärna om hur det går!! :banan:
 
Jag har bara svårt att se varför en 17-18 åring vill umgås med en 13-åring... :roll:
Å som jag skrev, det är inget lämpligt umgänge ,det är ju därför h*n är flyttad hit........
 
Kråkan, ta inte illa upp men där har du ju svaret på frågan :idea:
Är :angel: flyttad "så långt" för att komma bort från umgänget ska :angel: definitivt inte åka in till stan själv!
Med lite mer info var svaret ganska självskrivet..........
Det är "bara" att vara vuxen och stå på sig :evil: :angel :wink:

Ha en härlig vårdag!
 
Ja du Kråkan jag känner med dig och förstår ditt dillema. Vi har haft flera liknande placeringar.

Följ med in till stan. Gå till donken simhall museum butterix .Låt x ta med en kompis (som du givetvis ska ha kontakt uppgifterna på)

Jag har endast släppt in i vårt hem de kompisar som lämnat sitt hemnummer.(de värsta bovarna har försvunnit på så sätt)

Vad är x intresserad av? En fritidsaktivitet är bra. erbjud dig att ni går och tittar på exvis simhopp fäktning kampsport (brukar va poppis) eller låna en hund från hundstallet.

Kanske en cykel att upptäcka omgivningarna.

Du måste vara kreativ, för de brukar dessa ungar inte vara vana vid men jag lovar att det uppskattas. Lycka till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp