Från en till noll till måååånga...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Först är det stiltje...inget händer...
Sen får man förfrågan om att vara kontaktfamilj och nu får man förfrågan om tre andra famhems-uppdrag. :D
Det blir till att bygga ut och om!

Vi har ju lite erfarenhet av biosar med psykisk sjukdom men hur är det med missbruk. Brukar ni ha umgängen i ert hem eller på annan plats?
Det har inte känts bra att ha umgängen här hemma hos oss - det känns som om barnens trygghet störs.
Berätta gärna!!
 
Vi har en kontaktperson som är med då det är umgänge med föräldra som har missbruk.
Det fungera bäst så tycker vi.
 
Det var vi som önskade detta. Vi har dålig erfarenhet av "nojiga" föräldra. Vid dessa placeringa med missbrukarföräldra så brukar det tyvärr komma många olika och konstiga anklagelse och krav vid umgänge. Så känner ni er osäka och obehag så begär detta till början.
 
Vi gjorde misstaget att låta föräldern vara här hemma till en början.., men man lär så länge man lever! :idea:
Efter ett par umgängen sa vi ifrån, då vi insåg att hela vår familj tog skada av detta. Vi försökte med att vi båda var med under umgängena.., och på annan ort, men det slutade i katastrof..och till slut fattade vi och vår org att vi var tvugna att ha med en kontaktperson som "tog" föräldern. Vi var med mest som stöd för barnet. Numera har vi umgänge "på stan", tillsammans med vår kontakt och där vi försöker låta barnet umgås med föräldern, under uppsikt då vi inte får lämna barnet självt med föräldern.

Vi har fått en bättre relation med denne förälder nu efter vi ändrade på umgänget, och vad vi förstått aå känner sig denne sig mycket tryggare i det här med. :D

Lycka till!
 
Det är ju just det... 8) alla måste känna sig så trygga som möjligt för att umgänget ska bli bra. Det är inte lätt.
Både jag och maken har haft kontakter med missbrukare så helt gröna är vi inte i just det. Men vi kan inget när det gäller famhemsbiten OCH missbruk.

Jag vet ju fortfarande inte om vi tar denna placeringen men det är bra att vara ute i god tid och ställa sina frågor.
Jag tar med era råd när vi pratar om uppdraget :) maken och jag...
 
När vi jobbade mot misbrukande föräldrar hade vi inga bekymmer med umgänget även om det var en LVU-placering. Det funkade jättebra och vi kunde bygga upp ett obefintligt umgänge till varannan helg med en övernattning. Vi återfallen var det dock tvärstopp och förälderna var inte välkommen förrän "det var över". Som väl var både förstod och accepterade föräldern det.

Nu jobbar vi mot psykisk sjukdom och "annan bild" och barnen ska ha bevakat umgänge med kontaktperson närvarande, utanför vårt hem. Halvdag med vardera föräldern. Blir tufft men vi hoppas att det ska fungera. Gör det inte det får vi försöka hitta något annat sätt.
 
Ordna med kontaktperson från början!

Vi var gröna och dumma, när vi fick våra barn. Vi gick med på att träffarna skulle ske hos oss, med otrevligt resultat 8) :x . Nu är barnen så stora så att soc inte vill lägga in kontaktperson för att det anses vara för "svårt" i det här läget. Be om kontaktperson direkt och ifall det visar sig onödigt kan man ju ändra det senare. Däremot tror jag att det faktiskt är det bästa med tanke på barnen.
Hoppas allt löser sig till det bästa :wink: .
 
Inte ska vi ta alla uppdrag - det är inte rätt mot barnen men eftersom ett uppdrag hade missbrukarföräldrar så blev jag ju tvungen att skaffa lite tips :wink: . Jag vill alltid vara "före" i allt och ha så mkt i mitt bagage jag kan innan det händer.

Vi får se hur det går och vad de olika kommunerna tycker med.
Kontaktperson har vi tänkt i vilket fall som helst -vi fick aldrig det alternativet med förra kommunen och det hade behövts! Då hade vi inte blivit så misstrodda :x
 
Visst är det så....hade samma fundering

Det jag tycker är svårt är att man kan vara oanvänd ganska länge som familjehem...o sedan när man tänker att det är kanske bäst om vi ser oss om efter ny komun eller likn så haglar det in placeringar.......


Just nu har vi en en kille på 16år som familjehemsplacering. O han har bott hos oss i 2 år o det funkar jättebra!

Sedan har vi en kille på 14 som avlastning varannanhelg...tanken är dock att det kan bli en placering i framtiden.

Sedan har vi en 3 åring o en 4 åring en helg i månaden...som vi gärna skulle ha heltid o eventuellt så kan det bli så...vilket vi inte vet något om alls....

O nu har vi fått en förfrågan om en uppväxtplac av en 3 åring....

Känns ju inte som att vi kan ta emot alla... men givetvis svårt att välja bort någon!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp