Jag började tro att detta ämne blev till en redovisning av hur många år man hade varit familjehem, det började faktiskt irritera mig en hel del och med risk att frångå huvudämnet så undrar jag om antalet år är avgörande för hur bra/dålig, erfaren/oerfaren man är av att vara familjehem.
I min värld, med mina erfarenheter och upplevelser så är det inte det enda kvittot på om man är ett bra familjehem om man har varit familjehem i ett väldigt stort antal år, det finns fler referenser än så faktiskt anser i alla fall jag!
Karin70, Jag kan tänka mig din vånda och oro inför att bio ska begära tillbaks vårdnaden om barnet. Så som jag har tolkat ditt inlägg så är din anledning till att du vårdnadsöverflyttar med baktanke om adoption av rätt så egoistiska skäl. Nu låter det hårt och elakt av mig, men vad jag ville få sagt så känner väl jag att skälen ska vara ur barnets perspektiv och varken ur bios perspektiv eller familjehemmets perspektiv.
Nu är ju nationella adoptioner inte särskilt vanliga i Sverige, det har varit en del diskussioner och skriverier om den saken och i ett annat inlägg i allmänna finns länkat till det vill jag minnas.
Känner du indikationer om att bio kommer begära hem sitt barn? Ett råd som en bekant till mig gett mig är att försöka hålla en vettig relation till bio (i den mån det går), så att bio blir trygg med vart hennes barn är. Många gånger kan det hjälpa en del, men jag vet också att en del (och säkert rätt så många) bio är hur svåra att ha att göra med, att det inte spelar någon roll hur man bär sig åt.
Ne, jag tror inte att någon lyckas med baktanken att adoptera vid en vårdnadsöverflytt, vår lagstiftning går inte den vägen heller och hur illa bio än må vara så har vårt land en lagstiftning som vi fam.hem. och soc. har att rätta sig efter. Lagstiftningen brister säkerligen en del, (jag är inte så jätteinsatt i den), vill man förändra, ja, då får man bli politiker helt enkelt. Vi familjehem kan inte förändra lagstiftningen, det är inte heller vad vårt uppdrag går ut på.
För dig och din familj och framförallt för ert placerade barns skull så hoppas jag innerligt att barnet ska få stanna hos er och få må gott i trygg famn.
Vänlig hälsning Mina Goa Barn