Fritidsplats när vi är en jourfamilj? Vem skriver på blanketter?

Hej!
Vi är för tillfället sedan slutet av augusti jourfamilj till två pojkar som går i 3:an respektive 9:an i en kommunalskola.

Vi båda jobbar heltid (ca 7 - 17) och har ytterligare 3 bilogiskabarn i olika åldrar från 8 år till 14 år.

Vårt placerade barn som går i 3an har fritids på morgon och eftermiddagar, som socialen hjälpte till att ordna. Nu har kommunens utbildningskontor kontaktat oss och kräver att vi ska fylla i diverse blanketter: Ansökan om plats i barnomsorgn, Inkomstuppgift, Inkomst och arbetstidsuppgifter från arbetsgivare. Flertalet av dessa blanketter står uttryckligen att vårdnadshavaren ska skriva under.

Mina frågor är:
Vem ska egentligen göra denna signatur?
Vem ska stå som betalningsansvarig?

Vore tacksam för svar, och om ni har andra relevanta kommentarer så är det också välkommet.

Mvh
Torbjörn
 
Hej Torbjörn,

Nu är ju vi familjehem, och jag har hört att det kan vara lite olika hos olika kommuner etc. Men vi fick fylla i blanketterna om ansökan till fritidshem, och vi betalar taxan från fritids, dock skulle vi inte fylla i våra vanliga löner på blanketterna som trodde vi skulle göra och gjorde (skolan ringde och kallade oss tillbaka och så fick vi göra om) utan vi skulle fylla i arvodet vi hade från soc som inkomst på dessa blanketter.

Vänliga hälsningar
M
 
Hej, vi är familjehem åt en liten som går i förskola (2,5 år), uppdrag direkt åt en kommun. Vi fyllde i ansökan, vårdnadshavare skrev under. Våra inkomst uppgifter gäller. Vi betalar fakturan på barnomsorgen men får omkostnadsersättningen utökad med motsvarande belopp.
 
Vi fyllde i och skrev under. Som inkomst skrev jag inget och då får man betala högsta beloppet.

Fakturan har kommit till oss och sedan har soc betalt ut den summan till oss. Framöver kommer fakturan att gå direkt till socialen.
 
Tack för era svar!

Några kompletterande frågor...
Lingka: Hur lyckades ni lösa att fakturan går direkt till socialen?

Monchichi: Det var spännande att det var arvodet som gällde, ska undersökas. Men undrar om det gäller allt arvode om det är flera barn eller enbart arvodet för aktuellt barn.

Dinah: Det låter rimligt att vårdnadshavaren skrev under.


Vi håller diskussionen öppen för vidare inlägg ;)
 
Jag sa till soc att jag tyckte det var bättre att fakturan går direkt till dem, än att jag först ska betala och sedan kräva dem på pengar. De höll med.

Ringde kommunen och sa att fakturan ska till annan betalare och gav dem adress till soc.
 
När vi hade fritids åt vår egen kommun gjorde de en interndebiterong mellan förvaltningarna.
När det var annan kommun fick vi omkostnader höjd med motsvarande summa.
Hur beloppet beräknades kommer jag inte ihåg.
Vid jourplaceringar har vi aldrig sett den fakturan över huvud taget!

När det gäller underskrifter, vi har flera gånger jobbat med frånvarande/föräldrar på långt avstånd och då har vi skrivit på men gjort en notering om "vilka vi är" (jour/familjehem) och det har alltid fungerat. Givetvis i samförstånd med soc och/eller bio.
 
Tillbaka
Topp