Fullmakt ang medicin / Papper för val av skola

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
jag fick idag inskrivet i ett mail text för fullmakt ang. medicin, vård etc., alltså inte ett färdigt dokument bifogat ifrån socialen. Jag höll på att "ramla av stolen"....
För det första så tror jag inte att det juridiskt giltigt, och sen så häpnar man att det inte kommer
ett dokument med kommunens logga mm på.

Jag fick också inskrivet i ett mail ang. "Samtycke" för val av skola. Alltså åter igen ingen bif. dokument
med kommun logga o dyl.

Är det så här för alla ?

// Mari :?
 
Jag vet inte riktigt hur det funkar om inte föräldrarna skriver på, men om föräldrarna skriver på så kan man få papper på ex apoteket och skolan borde ha något sådant med. Men som sagt vet inte hur det funkar om inte föräldrarna skriver på. Vad jag tänker är att logga eller inte spelar kanske ingen roll men att det är påskrivet av soc och det kan det ju inte vara genom mailen.
/Lilla ja
 
Vi fick ett intyg från soc där vår socsekr skrivit under som tex kan användas vid läkarbesök mm. Vi har dessutom hämtat på apoteket en fullmakt som mamman/vårdnadshavaren skrivit under.

Förskolan sökte vi själva och strök "vårdnadshavare" och skrev dit målsman enl anvisningar från soc. Fungerade utan problem.
 
Menar ni att ni behöver fullmakt för att hämta ut medicin på apoteket?
Har jag ALDRIG behövt............
Och vi har hållt på med "det här" sedan mitten på 90-talet!!!

Papper runt dagis och skola har vi strukit över vårdnadshavare och skrivit familjehemsförälder och det har aldrig varit några problem.
 
Nu mer ska man ha fullmakt för att ta ut annans medicin.Har skrivit på för att hämta makens med.
När det gäller våra "barn" har jag förklarat att vi är fam.hem och att mamma bor långt bort,Fått skriva under på receptet att vi är fam.h.Har aldrig varit något krångel.
 
Jag löste ut mitt bonusbarnbarns recept för 4 veckor sedan.
Inget annat än den vanliga legitimationskontrollen..................... :?
 
Om man har problem med att de biologiska föräldrarna inte skriver under viktiga dokument (fullmakt för medicinuthämtning, passansökningar och liknande) vänder man sig till sin handläggare som tar upp frågan i utskottet/nämnden. De ger er sedan ett dokument som ni visar upp/lämnar in där det står att ni är familjehem och att kommunen har ger er rätt att fatta dessa beslut å barnens vägnar. Det är inte världens snabbaste process, småkommuner har ju sällan utskottsmöten mer än 1 gång i månaden, och ärendet ska troligen vara utskottet tillhanda 2-3 veckor före sammanträdet så var ute i god tid.

Vi fick använda oss av detta när våra bioföräldrar vägrade skriva under passansökan.
 
Låter som en omständig väg att gå.
Vi hade en bio som var "oanträffbar" medan den andra glatt gjorde vad vi ville.
Då skrev socsekreteraren bara ett intyg att det var OK så vi fick ut pass utan problem.

Enkelt och smidigt!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp