Funderar på att bli familjehem.

Hej!

Vi är helt nya här på sidan men vi är inte nya med tankar på att bli familjehem. Vi är ett gift par där båda är 36 år, vi har varit tillsammans i 16 år. Vi har ett biologiskt barn på 4,5 år och vi har inga planer på fler bios. Jag jobbar som förskollärare och mannen jobbar inom industrin.

Vi har i flera år tänkt tanken att bli familjehem nån gång och denna nån gång börjar närma sig känner vi. Kanske inte redo helt än, vi ska rusta lite i huset först innan vi kan tänka oss att ta in ett barn. Några funderingar har vi som vi kanske kan få svar på här i forumet. :

Men hur långt i förväg borde vi börja dra igång utredning och allt vad det innebär? Hur går en utredning till?

Hur ofta kan det komma att handla om ett spädbarn som behövs placeras? Vi känner att vi vill ta oss an ett så ungt barn som möjligt. Vår bio önskade en tjej. *skratt*

För och nackdelar med att få en placering från samma kommun? Vi bor i en väldigt liten kommun nämligen. Ska man höra av sig för utredning till fler kommuner eller utomstående organisationer? Vad har ni för erfarenheter?

Detta är några av våra funderingar hittills.

/ Sandra

anne

Administrator
Forumpersonal
Välkommen in i familjehemsvärlden!

Det är spännande, tålamodsprövande, energigivande och tagande, känslomässig berg- och dalbana, mycket skratt och ibland gråt. Man får se samhällets baksida som inte alltid fungerar som man kanske trodde men det är också en möjlighet att göra skillnad för ett barn men också dess familj.

Andra kanske tänker annorlunda men här kommer mina tips och erfarenheter :)

1. Men hur långt i förväg borde vi börja dra igång utredning och allt vad det innebär? Hur går en utredning till?