Funderar på att bli familjehem.

Hej!

Vi är helt nya här på sidan men vi är inte nya med tankar på att bli familjehem. Vi är ett gift par där båda är 36 år, vi har varit tillsammans i 16 år. Vi har ett biologiskt barn på 4,5 år och vi har inga planer på fler bios. Jag jobbar som förskollärare och mannen jobbar inom industrin.

Vi har i flera år tänkt tanken att bli familjehem nån gång och denna nån gång börjar närma sig känner vi. Kanske inte redo helt än, vi ska rusta lite i huset först innan vi kan tänka oss att ta in ett barn. Några funderingar har vi som vi kanske kan få svar på här i forumet. :

Men hur långt i förväg borde vi börja dra igång utredning och allt vad det innebär? Hur går en utredning till?

Hur ofta kan det komma att handla om ett spädbarn som behövs placeras? Vi känner att vi vill ta oss an ett så ungt barn som möjligt. Vår bio önskade en tjej. *skratt*

För och nackdelar med att få en placering från samma kommun? Vi bor i en väldigt liten kommun nämligen. Ska man höra av sig för utredning till fler kommuner eller utomstående organisationer? Vad har ni för erfarenheter?

Detta är några av våra funderingar hittills.

/ Sandra

anne

Administrator
Forumpersonal
Välkommen in i familjehemsvärlden!

Det är spännande, tålamodsprövande, energigivande och tagande, känslomässig berg- och dalbana, mycket skratt och ibland gråt. Man får se samhällets baksida som inte alltid fungerar som man kanske trodde men det är också en möjlighet att göra skillnad för ett barn men också dess familj.

Andra kanske tänker annorlunda men här kommer mina tips och erfarenheter :)

1. Men hur långt i förväg borde vi börja dra igång utredning och allt vad det innebär? Hur går en utredning till?
En utredning ska vara klar inom 4 månader. Hur utredningen går till och vilka metoder som används är lite olika. Kälvesten och Nya kälvesten är några och sen finns det olika varianter på dessa. Vid en utredning så sitter man både tillsammans och var för sig med en handläggare. Man får svara på frågor från den dagen man föddes tills idag. Det är frågor mellan himmel och jord. Den stora utredningen kan ta runt 3 timmar och då sitter man var för sig.

BRA-fam är också något som används, det är ett bedömningsintrument som man kan få fyll i innan det första hembesöket sker eller i samband med det.

Något som också är bra innan man blir familjehem, är att gå utbildningen Ett hem att växa i eller liknande som anordnas av den uppdragstagare man vänder sig till. (alla erbjuder inte utbildning innan, ibland kan man få gå den under uppdragets gång).

Man får också lämna registerutdrag från exempelvis kronofogden, socialregister, polisens register, transportstyrelsens LOB-register mfl.

Det kan vara bra att vänta med att anmäla intresse tills ni känner er helt redo, både i huset och mentalt. Många kommer nu under våren att ha olika informationsträffar. Kika på er kommuns hemsida (eller grannkommunen) om de anordnar någon sådan. Där får man mer information och ibland är det även med ett familjehem/jourhem som man kan ställa frågor till.

2. Hur ofta kan det komma att handla om ett spädbarn som behövs placeras? Vi känner att vi vill ta oss an ett så ungt barn som möjligt. Vår bio önskade en tjej. *skratt*
Många vill ha mindre barn så "konkurrensen" är ofta stor. Man knyter också an lätt till dessa småttingar och det kan bli tufft när barnet ska hem igen. Något som är viktigt att fundera över hur man skulle klara av det. Till oss kom två kottar, den ena var 6 månader och den andra 1 år. Båda har fått växa upp hos oss och de är idag vårdnadsöverflyttade. Men det var tufft i början för man blir så emotionellt involverad i den lilla kotten särskilt om barnet redan från början visar anknytningsproblematik. Då ger och ger man men får inget tillbaka, det tar kanske många månader innan man får någon direkt respons från barnet. Det är tufft för de andra barnen som finns i familjen och man får vara beredd på att dela upp sig.

3. För och nackdelar med att få en placering från samma kommun? Vi bor i en väldigt liten kommun nämligen. Ska man höra av sig för utredning till fler kommuner eller utomstående organisationer? Vad har ni för erfarenheter?
Jag har bara haft från kommuner längre bort och vet inte om jag skulle vilja ta emot ett placering från min hemkommun som också är en relativt liten kommun. Om man bor i samma kommun som bioföräldrarna så kan man "råka på" dem på affären, beroende på anledningen till placeringen så kan det vara både bra och dåligt. Sen beror det också på hur handläggarna och "klimatet" är i kommunen.

Anmäla intresse skulle jag göra till flera olika, både kommuner och företag. Det kan ta lång tid innan man får en första kontakt. Man får då räkna med att kanske ha många möten med olika aktörer. Det som jag tycker är viktigt är magkänslan, känns det bra efter samtalet? Sen är viktiga frågor vad man får för stöd och om man kan nå dem även kvällar och helger, får man någon utbildning osv.

Det var mina erfarenheter :). Fråga gärna mer om du/ni undrar över något.

Varma hälsningar
Anne

Jag håller med Anne i det mesta, som vanligt
Det enda skillnaden är att vi inte ser några problem med att jobba för den egna kommunen på ca 35 000 pers.
Vi bor i o f s i mindre samhälle ca 9 km utanför stadskärnan men ändå.
Vi har också några kommuner till inom 5 mil som vi jourar mot som löshästar.
Har jobbat mot större också på 8-17 mil bort men var väldigt jobbigt med umgängen och möten som vi fick åka till dom på.
Jag skulle också redan nu kontakta de kommuner som verkar intressanta och ha en förutsättningslös samtal för att visa intresse och se hur det fungerar i respektive kommun, detta eftersom allt tar tid.
Var ärliga och berätta hur ni tänker och funderar, då vet också handläggarna vad dom har att tillgå i reserven om helt plötsligt den där bebisen dyker upp.
Ni får också en möjlighet att " känna" på hur deras engagemang känns.

Lycka till och välkomna in i den här välden

Topp