Fundering över barnbidraget

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar om någon vet hur det fungerar med utbetalning av barnbidraget för en placering?
Soc säger att det är inbakat i omkostnaden, får ni andra det utbetalt på det sättet. Jag undrar även om man har rätt till flerbarnstillägg :?

Hoppas på svar då jag känner mig förvirrad!
Persilja
 
De flesta kommuner väljer att dra av för barnbidraget och låta bidraget gå direkt till familjehemmet. Jag är inte säker på att en kommun får ta emot bidrag av denna sorten och att det därför måste gå direkt till familjehemmet.

Tyvärr ger inte fosterbarn rätt till flerbarnstillägg. Ett undantag är om man tar en syskongrupp som redan har flerbarnstillägg, däremot plussas fosterbarnen inte på till de biologiska barnen eller till andra placeringar som redan finns i familjen.

Vi har tre placeringar men inga flerbarnstillägg och för alla tre betalas barnbidraget ut direkt till oss, med motsvarande minskning av omkostnadsbidraget. Vi har detta inskrivet i vårt kontrakt.

Något man bör tänka på är att när barnet är såpass gammalt att barnbidraget övergår till studiebidrag så skall kommunen ersätta för de månader då studiebidraget uteblir.
 
Tack för ett snabbt svar :rollhappy:
Detta är våran första placering, så det är så mycket man inte vet.....
Hej hopp på er alla :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp