Funderingar och hoppas på råd av er:)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er:)

Vi har våran första placering nu...en kille på 5 år som bott här i ca 3 månader. Vi har lägsta omkostnad på 5200 och lägsta omkostnad på 3095. Vi har nu insett att uppdraget är inte en "lätt" placering som soc sa. Vi har pratat med dom om det och dom sa att vi skulle skriva ner vad vi tyckte och motivera en högra ersättning. Vi gjorde så i ett mail och sen har vi inte hört nåt från dom:(

Så då kommer funderingarna...kan dom bli "sura" över vårat krav och "ta tilbaks" placeringen? Det skulle varit hemskt för killen vi har då han har redan varit i 4 hem och vill bo kvar hos oss.

Hur skulle ni gjort? Vi tycker vi förtjänar en högre ersättning för det jobb vi gör och tycker att även soc skulle tycka det.



Kände att jag ville skriva av mej till er och blir tacksam om ni kommer med råd och tips :smirk:
 
Hej

Skulle inte tro att de flyttar på placeringen bara för att ni vill ha högre ersättning. Vår plac.kommun hotade också med det, eftersom vi inte gick med på deras arvodesersättning, tyvärr vågade inte vi då, vara tuffa och säga att kom och hämta h.... Nu blev det en kompromiss mellan deras förslag och vårt gamla arvode. Man vill ju inte bli av med sin :angel: så man går ju med på det mesta och tyvärr så utnyttjar soc. det. :x Vår plac har fått diagnosen adhd och mitt arvode är betydligt högre än ditt, så är det inte en lätt plac. tycker jag absolut att du ska begära mer. Lycka till.
 
Hej igjen

Fick svar från soc i dag och dom vill inte höja ersättningen. Dom motiverar det med att jag är hemma med full lön från dom. Så vi kommer att få lägsta arvgode och omkostnad:(
 
noddde sa:
Hej igjen

Fick svar från soc i dag och dom vill inte höja ersättningen. Dom motiverar det med att jag är hemma med full lön från dom. Så vi kommer att få lägsta arvgode och omkostnad:(

Vill och vill, klart de inte vill :evil:

Inkomstbortfall och arvode är två HELT SKILDA PENGAR!!!
Arvodet får man för det arbete man gör med barnet.
Inkomstbortfall får man för att man är hemma från sitt ordinarie arbete.

Läs skl´s cirkulär 08:81, där kanske du kan hitta något argument varför ni ska ha högre. Om inte annat så står det om inkomstbortfall och arvode och vad det är.

Om ni är tuffa, så tycker jag INTE att ni ska gå med på det. Vill de flytta på barnet för att ni är tuffa så låt dem göra det. Hårt sagt och inte lätt att vara tuff, men uppenbarligen så har soc svårt att uppskatta sina familjehem. Att flytta så många gånger och vara så liten, man undrar varför soc inte lyckas hitta ett varaktigt hem åt barnet. (Inte att du behöver skriva varför men det ringer varningsklockor hos mig)

Lycka till!!

Sara
 
Sara....Håller med dig helt, fullt och fast!!! Precis så ska det vara..... :claphappy:

:oops: :smirk: ....och sen småler jag......över hur mesig jag själv är.... :oops: :wink: ......Men vi har supertur för vårt soc är rena drömmen när det kommer till frågor som denna.....och även andra!
Vi kan småprata oss fram till lösningar som är rätt.....eller så sätter dom ribban helt rätt utan att vi ens hinner säga nåt..... :angel

Men ni andra som mer eller mindre måste hota er fram lider jag så med....Men ge er INTE!!!!Vi familjehem gör enastående jobb med barnen och ofta hela deras familjer och vi ska ersättas för det!
Fasiken också att man ska måsta vara :evil: för att det ska vara rätt!!!
 
Hej på er och tack för era svar:)

Har talat om för soc att vi måste diskutera och fundera här hemma när dom seier nej till högre ersättning....det är så svårt det här med pengar. Att sitta igen med 3100 i arvgode efter skatt tycker jag är så oroligt dårligt för det jobb vi gör. Det gör mej riktigt arg!! Nu ligger "bollen" hos soc men förventar mej tyvärr nåt svar från dom:(


Det är ett jättebra forum det här då man kan ställa frågor och få svar och era råd då jag känner mej less och besviken på soc:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp