Fundersam... vad skulle ni göra?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har ett dilemma och skulle behöva era tankar!

Såhär ligger det till:

a) Placerande kommun är vår hemkommun. Bioförälder har flyttat till en ny kommun.
b) Bioförälder har numera ett nytt barn och ett, åtminstone på ytan, ordnat liv. Har såvitt jag vet ingen sockontakt i sin nya kommun.

Men... trumvirvel...

c) Tidigt i placeringen fanns det ett visst beteende hos bioföräldern som förbryllade och bekymrade mig. Sedan försvann det. Nu har det kommit tillbaka. Det går inte ut särskilt mycket över det placerade barnet, och den biten kan vi i så fall hantera, MEN det gör mig orolig att ett nytt litet barn ev drabbas.

Min gissning är att det här beteendet orsakas av tablettmissbruk. Men JAG VET INTE ALLS. Det är min tolkning, utifrån beteendet + vad jag vet sedan tidigare om föräldern, och den kan mycket väl vara helt fel.

Jag kan komma på tre alternativ för mig nu:
1: inte säga något - MEN då lämnar jag ju kanske ett barn i sticket!
2: ringa förälderns hemkommun och anmäla oro för det nya barnet - MEN då riskerar jag ju att göra föräldern till fiende vilket inte skulle gagna det barn som bor hos oss!
3: ringa vår soc-person och berätta att det här är vad jag ser och tänker - MEN hon jobbar ju inte på soc i förälderns kommun, så vad är poängen?

Vad tycker ni? Finns det ett fjärde alternativ? Eller är något av de här tre alternativen bättre än de andra?
 
Du kan ringa anonymt till den nya kommunen.
Säg att du är en gammal vän eller släkting eller nåt som känner igen det från innan.
Berätta så mycket du kan utan att röja DIG.
Visserligen tar de allvarligare på om man lämnar namn och kan vittna men de är skyldiga att ta även en anonym anmälan för utredning..
 
Liknande bekymmer i somras. Jag valde att anmäla anonymt. Vårt soc, bios bor kvar i den kommunen ville inte att jag skulle göra en formell anmälan pga kontakten mellan mig och bio med tanke på vår placering. Men jag kunde inte blunda - skrev en anmälan. Det är svårt att se barn ev fara illa. Men jag valde sen att låta det vara. Just nu är vår LIten viktigast. Men jag gjorde iaf någonting.... :roll:
 
Tack för era svar! Jag funderar vidare. En anonym anmälan känner jag mig nästan säker på att den inte leder till något alls, en förhandsbedömning klarar den här personen lätt att manipulera... får se om jag bollar det med vår soc för nu och avvaktar om jag ser fler tecken.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp