Funktionshindrade barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som är familjehem till funktionshindrade barn hur fungerar det? Är ni hemma eller jobbar ni? Går barnet i skola eller på dagis?

Har ni någon avlastning till barnet? Vilken isf?

Tacksam för svar.
 
Hej!

Vi har :angel: med utvecklingsstörning, båda jobbar. :angel: :en går i
skola + fritids efter mina arbetstider. Avlastning på korttidsboende. Det
funkar bra. / Lilla ja
 
Och vi har :angel: :angel: :angel: med utvecklingsstörning.
Min man arbetar skift 100% och jag växlar mellan 50% och 0% arbete beroende på hur det fungerar med barnen.Vi har avlastning på "Korttids".Det fungerar bra....just för att vi har ett underbart soc! :claphappy:
 
Vi har tre placeringar med svåra funktionshinder, både mentala och fysiska. Två av dem är mycket "jobbiga" och till dem har vi mycket avlastning, lite mindre till "nr 3" (som inte har nåt fysiskt handikapp, bara ett svårt mentalt sådant). Jag arbetar helt och hållet hemma och min man har ett förvärvsarbete + arbetar hemma. Alla tre är i skolåldern men för en :angel: fungerar det dåligt med skolgång så h*n går f.n. bara två dagar i veckan vilket har gett oss ytterligare avlastningstid från soc.

Viktigt att se till att man får tillräckligt med avlastning, annars tycker jag att det faktiskt ät "lättare" att ha barn med funktionshinder, det är enklare att få det stöd man behöver.
 
Tack för era svar

Är det soc eller LSS som står för avlastningen.

Vi har ett barn med fler funktionshandikapp och har idag dagis som avlastning 5 timmar i veckan.

Vi ansökte om avlastning via LSS och fick beviljat avlösning i hemmet 12 timmar i månaden.
I bland känner vi att vi behöver mer avlastning framför allt med hänsyn till de andra barnen i familjen. På grund av :angel: funktionshinder klarar jag inte ensam av att åka till lekparken, badhuset osv. Vilket gör att de andra barnen blir lite låsta i hemmet.

Dessutom har :angel: svåra sömnstörningar vilket gör att vi ibland skulle behöva viss avlastning nattetid men det enda vi kunde få genom LSS var en stödfamilj var tredje helg vilket troligtvis inte alls skulle funka för våran :angel: .

Vår :angel: har under sitt korta liv flyttat flera gånger och en ny miljö var tredje helg skulle troligtvis göra att vi backar allt för mycket. Dessutom är det för länge mellan gångerna då h*n har svårt att känna igen människor som h*n inte träffar ofta.
 
Det var soc som stötte på för att vi skulle få kortids annars hade vi inte fått
det. Om jag förstår det rätt så ansöker man genom lss men soc kan vara en
hjälp att stöta på för att få det man behöver. / Lilla ja
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp