Fy vad vi är "dumsnälla"....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi hade planerat en mysig filmkväll, bara gubben och jag. Varit & hyrt film tillsammans med alla tonåringar här hemma, de hade fått välja sina egna filmer. De tog tom. 2 filmer var. (Alla har egna dvd/tv på rummen)
Nu när vi tänkte sätta igång vår film, sätter sig ALLA i vår soffa & frågar när vi ska sätta igång vår film :roll: Men det var ju inte så vi hade tänkt det .... :cry: Förmodligen tänkte väl DE att de har hela natten på sig att se sina filmer, men vi har en liten bebis & lägger oss tidigt, så vårt enda sätt att umgås ensamma är välplanerade "stunder". Varför är man så feg och inte står på sig och säger " nä, nu vill vi sitta här själva och se VÅR film" Fan, fan, fan....det var ju vår stund :littlesad
Vi får skylla oss själva....
(Vill tala om att vi alltid, alla andra kvällar utan undantag, sitter med våra tonåringar framför tvn eller liknande. Ja eller de sitter med oss.)
 
se det såhär då...
De VILLE vara med er i samma soffa, i samma rum :angel:
Jag kan se myset i det hela i alla fall men jag förstår er samtidigt, man behöver lite andrum bara vuxna ibland.
 
Hej!

Jag tror också att de ville vara tillsammans med er, men jag tror även att det är viktigt att man som vuxen kan säga att man vill ha lite egentid. Främst till ungdomar!!!! De vill ju inte gärna ha oss i rummet när de har kompisar o.s.v.
Det betyder inte att man inte finns där när de behöver en.... skulle det vara något de vill fråga om eller ha hjälp med så är de ju alltid välkomna.
Prova igen och tala tydligt om hur ni har tänkt att kvällen skall se ut och hör med dem om det blir något problem för dem.

Lycka till
Tre
 
Det kan ses som så otroligt fint, att de känner sig accepterade och välkomna med er. Att de väljer att vara med er och vågar ta för givet att ni vill vara med dem. Nu vet ju jag inte hur stämningen och situationen är men om det är så, då är det ju viktigt att INTE markera o det här tillfället eller ens hänvisa till det. Utan helt enkelt lära sig att säga till ordentligt i förväg hur ni planerat så att ungdomarna inte känner sig avvisade.

I perioder när jag tokjobbar säger jag till bonus-ungarna (min mans) i förväg att jag inte vill att de kryper upp i sängen (där jag jobbar) eller ligger bredvid och spelar spel just den dagen. Så slipper man avvisa dem när de kommer.

Men ta min reflektion med tre nypor salt, jag vet så lite om er familj och hur det fungerar! :)
 
Jo vi hade talat om innan hur kvällen skulle se ut... PLUS att de ju faktiskt fick hyra egna filmer just pga. det. Visst är det otroligt att de vill sitta med oss, det tycker vi med. MEN som jag skrev, de sitter med oss ALLTID , VARJE kväll. Samt att jourisen vi har är med mig heeeela dagarna också. Man behöver ett andrum ibland. Det kan vara för att prata om viktiga saker som de inte får höra eller helt enkelt för att "bara vara vuxna". MYSA helt enkelt !
 
Kråkan sa:
Jo vi hade talat om innan hur kvällen skulle se ut... PLUS att de ju faktiskt fick hyra egna filmer just pga. det. Visst är det otroligt att de vill sitta med oss, det tycker vi med. MEN som jag skrev, de sitter med oss ALLTID , VARJE kväll. Samt att jourisen vi har är med mig heeeela dagarna också. Man behöver ett andrum ibland. Det kan vara för att prata om viktiga saker som de inte får höra eller helt enkelt för att "bara vara vuxna". MYSA helt enkelt !

Kanske ni kan flytta in en tv till ert sovrum de gångerna så blir det mer markerat :roll:
Tala om så tidigt som möjligt att i kväll behöver vi prata och umgås lite på tu man hand men knacka på om det är något viktigt. Vi kommer och nattar er efteråt/innan. Och påminn dem precis innan ni "stänger in" er. Jag tänkte att det kan vara enklare att sitta i ert rum än i de gemensamma utrymmet.
Hur gamla är barnen?
 
Hjärtat sa:
Kråkan sa:
Jo vi hade talat om innan hur kvällen skulle se ut... PLUS att de ju faktiskt fick hyra egna filmer just pga. det. Visst är det otroligt att de vill sitta med oss, det tycker vi med. MEN som jag skrev, de sitter med oss ALLTID , VARJE kväll. Samt att jourisen vi har är med mig heeeela dagarna också. Man behöver ett andrum ibland. Det kan vara för att prata om viktiga saker som de inte får höra eller helt enkelt för att "bara vara vuxna". MYSA helt enkelt !

Kanske ni kan flytta in en tv till ert sovrum de gångerna så blir det mer markerat :roll:
Tala om så tidigt som möjligt att i kväll behöver vi prata och umgås lite på tu man hand men knacka på om det är något viktigt. Vi kommer och nattar er efteråt/innan. Och påminn dem precis innan ni "stänger in" er. Jag tänkte att det kan vara enklare att sitta i ert rum än i de gemensamma utrymmet.
Hur gamla är barnen?

Det är en omöjlighet att flytta tvn...( Jättetv, plus att vi inte har någonstans att ens ha en liten tv där vi sover) "Barnen" är 13-18 år..... :roll: Så det är ju ännu mer "smickrande" att de vill sitta med oss jämt, men samtidigt är de ju inga man direkt nattar vid 21-tiden :wink:
 
Det kanske bara är vi som nattar barnen..alltid :D

Om vi hade ett rum över så skulle det vara ett eget TV-rum till oss vuxna. Med en toalåsning på så barnen såg om det var rött= mamma ser på tv. Och det skulle vara lika heligt som när jag bajsar :claphappy:

Fast då ska man nog börja bajsa ifred först :roll:
 
Jag tillhör nog den elaka sorten för jag hade helt klart kört ut dom. Mina barn jag har här vet att en helg kväll i veckan är helig och då får dom ha sitt mys på sitt rum. Det har aldrig varit några problem att förstå och dom är ändå bara runt 10 år. Var bestämd men vänlig så ska du se att det går. Lycka till. :wink:
 
ahmi sa:
Jag tillhör nog den elaka sorten för jag hade helt klart kört ut dom. Mina barn jag har här vet att en helg kväll i veckan är helig och då får dom ha sitt mys på sitt rum. Det har aldrig varit några problem att förstå och dom är ändå bara runt 10 år. Var bestämd men vänlig så ska du se att det går. Lycka till. :wink:

Åh, vad skönt att höra ! Jag måste nog bli lite tuffare för att de inte ska "ta över" helt här hemma...
Toan o sängen är nästan privata iallafall ! (Läs ; mitt i natten när de andra somnat)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp