Ge mig goda råd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Idag har vi fått info om barnet som ev ska få bo hos oss. Jag kände mig så säker innan vårt möte att det här verkligen var rätt uppdrag för oss, men nu efter mötet känner jag mig oerhört osäker. Vi fick info om att barnet som är 9 månader inte är åldersadekvat och att barnet förmodligen har FAS pga moderns missbruk. Nu har jag googlat på FAS och hittar så mycket svårigheter för dessa barn att jag börjar tro att detta blir för tungt för oss. Vi har biobarn i åldrarna 11,9 och 5 och en plac 7 år. Jag har hela tiden känt att jag vill att vi tar emot ett mindre barn och så får vi ett jättebra erbjudande från en superseriös kommun och nu tvekar jag :? :? Är det någon här som har erfarenhet av FAS-diagnos, vad för svårigheter som kan tänkas vänta. Har fått rådet att gå på magkänslan men jag bara velar hit och dit, tänker svart och vitt och får ingen riktig känsla för hur vi ska göra. Min största oro är också om det är rätt mot våra barn vi redan har i familjen, tänk om vår lill# kommer att bli väldigt vårdkrävande i framtiden, hur fixar vi det :? Både jag och min man jobbar med handikappade barn och det känns helt övermäktigt att ha det så även hemma. Är man hemsk om man väljer bort ett barn bara för det har ett handikapp :? Usch, önskar att kommunen aldrig hade ringt oss.....Kom gärna med goda råd om vad ni tycker, behöver alla tips och erfarenheter som kan tänkas
 
Det enda råd jag kan ge er är att tänka långsiktigt.
Hur kommer det att påverka ert dagliga liv?
Kan/orkar ni med ett barn som kanske kräver mycket även när era egna klarar sig själva?
Kommer ni att kunna leva ett liv så som ni vill (resa, utflykter mm).

Tufft beslut men bara ni vet om det skulle fungera i längden i er familj OM det är bestående problem.
 
Jag har absolut ingen erfarenhet av FAS, men jag skulle vilja säga att det du skriver besvarar din fråga..
Tänk på dina barn du har i första hand. Du skriver ju själv att det kan bli många svårigheter som kanske inte märks nu. Barnet är 9 månader och lider inte av att ni tackar nej NU, värre är om ni ångrar er efteråt...Barnet kommer få ett annat hem, garanterat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp