Glad/ledsen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej fick hem en underbar liten bebis på 7 månader i fredags. Allt har gått strålande. Förutom att jag har fått väldigt lätt till tårar, blivit lätt deprimerad. Vet inte vad som händer inombords. Jag som verkligen har längtat efter detta ögonblick. Vad ska göra??
 
Hej!
Är det din första placering?
Jag tror att du behöver beskriva lite mer vad du känner och vilka frågor du behöver svar på...
Styrkekramar till dig!
Kom ihåg att det inte är tabu att känna vissa känslor :wink:
C
 
En helt naturlig reaktion på en lång väntan som säkerligen blandat både förhoppningar och besvikelser. Vägen till att verkligen få hem en :angel: kan vara lång och stundtals mödosam.

Och förresten, så där beskriver många att de känner när de just fött barn......det finns många likheter och avsaknaden av "modersglädjen" känns igen.
 
Jag förstår precis hur du känner!!!

Man har väntat, väntat, undrat och haft en föreställning om hur det skulle bli osv. Så kommer dagen och det blir verklighet. Inte konstigt att det kommer en massa känslor och det är bra att det kommer känslor det visar att du är mänsklig :razz:

På ditt inlägg så låter det som att du/ni kanske skulle behöva ha någon att bolla era känslor och tankar med som kan säga till er att det är okej att känna som du/ni gör.

Kommer ni att få handledning? Då menar jag handledning som kommer från någon utanför socialkontoret? Handläggaren som har hand om ärendet ska inte vara handledare till familjehemmet. Det finns underbara socsekr, men det finns tyvärr även dem som ser det som negativt att man behöver för mycket stöd och hjälp, även om det är det som de är till för.

Vi fick en handledare som vi kunde prata med om precis allt. Om vi hade problem med bio eller soc, kunde vi prata om det, hade vi problem med våra andra barn kunde vi prata om det. Det vi sa lämnade inte rummet. Handledaren var även med vid ett möte vi hade med soc som stöttning åt oss.

Det var skönt att få prata om precis vad som helst och att våra känslor var legitima. Vi fick höra att vi var duktiga som jobbade som vi gjorde med barnen, vilket vi tyvärr aldrig fick höra från soc. Detta gjorde att vi orkade vidare med uppdraget.

Lycka till med liten!

/Sara
 
Grattis till er första placering vill jag säga först. :razz:
Klart att det är omtumlande för dig/er och det vore kanske konstigt om inte kroppen reagerar på något sätt.
Kanske även en släng av höstdepp kanske - det kanske inte är helt relaterat till bebben som kommit.

Kram på dig och lycka till!
Du kommer att klara detta fint :razz:
/Adal


Rita2007 sa:
Hej fick hem en underbar liten bebis på 7 månader i fredags. Allt har gått strålande. Förutom att jag har fått väldigt lätt till tårar, blivit lätt deprimerad. Vet inte vad som händer inombords. Jag som verkligen har längtat efter detta ögonblick. Vad ska göra??
 
Hej Rita!

Hoppas det känns bättre idag!
Du har fått många kloka svar "En helt naturlig reaktion på en lång väntan som säkerligen blandat både förhoppningar och besvikelser. Vägen till att verkligen få hem en :angel: kan vara lång och stundtals mödosam.

Och förresten, så där beskriver många att de känner när de just fött barn......det finns många likheter och avsaknaden av "modersglädjen" känns igen."


Jag tror/befarar att vi kan reagera så, man går med föreställningar om hur man "räddar" ett barn och så finns inte känslorna som man förväntade sig direkt. Verkligheten stämmer inte med tanken om du förstår hur jag menar.

Ring och prata med kontoret idag så du får vägledning hur du ska ta dig igenom första tiden...

STOR KRAM och lycka till dig!
C
 
Att inte få sova är tungt.
Jag har själv en bio son som hade problem med sömnen när han var liten... trodde ett tag att jag skulle bli tokig om jag inte fick sova, för det gick ju bara inte när han hade så stora problem själv.

En liten lätt insomningtablett till dig på kvällen kanske kunde hjälpa dig att gå sova i alla fall några timmar på natten. För du måste få sova, annars orkar du snart inte med dig själv och då hjälper du inte någon.
Prata med en distriktssköterska och be om råd... eller kamomillte kanske om du gillar te
kram Adal


Rita2007 sa:
Ja tack , kkänns lite bättre men jag ligger fortfarande vaken och kan inte sova.
 
Ringde kontoret i går, men fick inte mycket hjälp. Känner mig helt slut, gråter hela tiden, kan inte äta och känner mig så j...kla ensam. Tankarna går nu i om vi gjort rätt. Det här är en hemsk fråga men kan man ångra en placering?
 
Hej!! Jag lider med dig o hur du mår.Du måste kunna få hjälp ifrån kommun.Jag själv har tagit emot en liten på 5,5 mån o en på 1år, för några år sen o vet vilken omställning det är.Känner att hade du bott i närheten av mig skulle jag villa hjälpa dig.Hoppas det löser sig för er.Kram
 
Ring soc. igen och säg att du MÅSTE få hjälp genast av dem eller nån annan som DE hjälper till med, men att du måste ha hjälp NU. Säg det du säger till oss, att du inte klarar av placeringen om du inte får hjälp att vända din reaktion och att du behöver stödet NU.
 
Har åxå en 7 mån och h*n bara skriker ............ bara jag som gäller :roll:
Är inte den första att landa på trappen här, Men jag är helt slut
Så förstår dej TROR jag
Kram :smirk:
 
Hej Rita!

Jag tänkte bara höra hur det går för dig?
Vi ska ju också precis bli familjehem för första gången. Det är många tankar som far, ibland är jag självsäker till tusen ,ibland känner jag mig svag. Känslorna svallar jätteglad, ledsen/orolig.
Men jag vet att vi kommer att klara detta Bra (vi är redo) MEN många känslor kommer vi nog att känna både bra och dåliga. Som Berg o dalbana tror jag :roll:

Viktigt är nog att du har ett bra soc som du litar på och känner att "ingen fråga är för dum" för ni jobbar ju för samma mål -barnets bästa!
Prata med dem igen!

Kom ihåg att Du är viktig Du behövs :claphappy:

Kram C
 
Hej

Tänkte bara tala om att jag mår bättre nu. Soc har hört av sig igen och jag ska få hjälp därifrån. Men just nu känns allt positivt igen. Tack för alla svar.

Många Kramar L :razz:
 
Rita2007 sa:
Hej

Tänkte bara tala om att jag mår bättre nu. Soc har hört av sig igen och jag ska få hjälp därifrån. Men just nu känns allt positivt igen. Tack för alla svar.

Många Kramar L :razz:


Vad härligt! Hoppas du kan njuta nu ett tag. Jag åkte berg-och-dalbana ett antal månader men sen får man mer och mer distans och tänker mer att "jaja, nu har vi en tuff period igen" och det blir mindre dramatiskt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp