Grubbel ang ekonomin

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vårt första uppdrag som familjehem; två bröder 4 och 10 år gamla. De har nu bott hos oss i snart en månad och allt går över förväntan än så länge. Grabbarna är friska, välmående och har inga diagnoser. De läkarundersöktes veckan innan de placerades hos oss, och vi har fått ta del av resultaten.

Vi får det lägsta arvodet (drygt 5000:-/barn) och den lägsta omkostnadsersättningen (ca 3700:-/barn), är det okej? Eller är vi blåögda/dumma som skrivit under kontraktet och accepterat det? Antar att vi iaf inte kan omförhandla förrän avtalet går ut om 6 mån..?

Jag skall vara hemma i tre månader och kommer under denna tiden att få ersättning för inkomstbortfall + semesterersättning. Nu undrar jag: Hur redovisar jag till kommunen underlaget för inkomstbortfallet? Ska jag skicka dem mitt schema eller hur gör jag?

Tacksam för svar :oops:
 
Du får själv värdera ditt/ert arbeta och sätta ett pris på det. Jag antar att ni gör mer än att sörja för barnen? Biokontakten, soc-kontakten mm. Går avtalet ut om 6 m? I vanliga fall så löper avtalet under hela placeringen. Men ni kan hur som haver omförhandla nu om ni anser er underbetalda.

3500kr (ca efter skatt) i månaden för att ta hand om ett trasigt barn dygnet runt och allt annat runtomkring :roll:

Vad tycker du själv :angel
 
Tack Hjärtat för ditt svar.
Det är en LVU-placering och omprövas ju var sjätte månad. Hur som helst har jag iaf nu tagit upp detta med vår handläggare och framfört våra "krav" på högre ersättning. Väntar på konkreta beslut i frågan därifrån.

En annan fundering jag har är vilka regler som gäller när man ingår i Jobb- och utvecklingsgarantin via Arbetsförmedlingen, har man rätt till sitt månatliga aktivitetsstöd även sedan man blivit familjehemsförälder? Någon som är insatt i ämnet? :roll:
 
Avtalet går inte ut och ni kommer troligen inte höra eller märka något var 6:e månad. Om inga förändringar skett så fortsätter allt som vanligt. Bra att ni redan tagit tag i det :claphappy: ang det andra vet jag inget, tyvärr.
 
Vad jag vet så kan man ta Överhoppninsbar tid hos A-kassan för såna här uppdrag.
Jag har själv gjort det de kräver intyg från Socialnämnden att Placeringen kräver att man varit hemma.
 
Hej!

Är nyfiken om du har fått rätsida på din inkomst?jag har blivit
Ler lite för mig själv, när du säger att de är välmående och friska barn ni fått....
grattis i så fall.
Vill absolut inte vara nedvärderande på något sätt, men efter 13 år som familjehem, så kommer det alltid överraskningar om dessa pigga och friska barn...
Att kommunerna kan lägga sig på en sån låg skam ersättning är skandal, glöm inte bort att ni inte bara har fått två fantaskiska barn, ni har föräldrar och släkt och nätverk att jobba med, som inte alltid är så enkla.....
Ni arbetar 24 tim om dygnet och ersättningen inte är ATP- grundad eller A-kasse berättigad, du har ingen fackförening som du kan ta till vid konflikt och du har ett ENSAM arbete när det blåser storm...
Förlåt...låter jag pessimistisk, vill absolut inte va det har blivit realist efter alla dessa år...
Lycka till !!!! Bli en bra förhandlare, man måste vara det om detta jobb ska bli proffsigt...
 
Ursäkta

Men vad har din A-kassa med detta att göra, det är klart att du ska ha den kvar. För du får väl inte inkomstbortfall från soc?? För får du det så ska du inte ha A-kassepengar.
 
Trygga Rekan sa:
Ursäkta

Men vad har din A-kassa med detta att göra, det är klart att du ska ha den kvar. För du får väl inte inkomstbortfall från soc?? För får du det så ska du inte ha A-kassepengar.

Att ta uppdrag från kommunen räknas inte som jobb, det är uppdrag som inte är A-kasse ersättnings berättigat, lika så är det inte ATPK grundat, alltså dessa 3 & som man placerar själv i sin pension.
Om du inte jobbar förstås samtidigt med ett "vanligt" jobb och är med i A-kassan då är du ju så klart berättigad om du blir arbetslös från det jobbet....

Att arbeta med uppdrag är inget säkert inkomst källa, så det finns en orsak att det är ont om familjehem...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp