Gullspångs Kommun

Finns det några familjehem här som har placering från Gullspångs Kommun? Eller känner ni något hem som har det. Kolla era avtal. Om de står i era avtal att ersättningen följer SKL:s, Sveriges Kommuner och Landstings rekommendationer så kolla så att ni fått arvodet ökat på rätt summa. Idag hjälpte jag ett familjehem som inte fått rätt arvode på 2 år och 4 månader. De får en stor summa pengar retroaktivt. Kommunen har följt det mycket gamla avtalet där man räknade arvodet i % på PPB = Prisbasbeloppet. Detta är fel. Enligt SKL:s rekommendationer grundar sig arvodet på löneläget för vissa yrkesgrupper inom vårdsektorn och utgår från aktuell lönestatistik. I år, 2015 ökade arvodet med 2,9%. Aktuella ersättningsnivåer kan ni läsa om överst här på sidan.
Omkostnadsersättningen räknas i % på prisbasbeloppet.
 
Hej!
Här är länken till sidan för ersättningsrekommendationerna för 2015.

Vill även passa på att tipsa alla att se över era avtal och lönebesked när det gäller ersättningar, så att ni får rätt ersättning.

Det är lätt att glömma? att vi ska ha höjning av ersättningen, precis som alla andra... Vårt första år som familjehem hade vi en nyexaminerad handläggare och när jag ringde och påtalade att vi inte fått någon höjning när det blev ett nytt år så blev svaret, Jaha det visst jag inte.

I år så blev det fnurra i kommunikationen så först nu har jag fått rätt ersättning för 2015.

Så se över så ni får rätt ersättning!

Hälsningar
Anne
admin
 
Tillbaka
Topp