Håller jag på att bli tokig???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej. Måste få skriva av mig.
Har två små änglar hos oss på 2 år och syskon på snart 6 år.
Nu är det så att dessa barn är normala i både vikt och längd. Inget avvikande. 2 åringen har fått nya kläder i storlek 98 som är rekomenderat till 3 år och blöjerna är i storlek 12 till 22 kg och dom passa perfekt både här hemma och på dagis. 5 åringen har storlek 122 till 128. Nu har barnen varit hemma hos mamman i helgen och det första hon påpekar om är att blöjerna är för små. Änglen väger 15 kg..... Hon hade samlat ihop det som hon ansåg var för litet till barnen och det var minst 60% av kläderna. 3 helt nya jacker som var perfekt i storleken. Ev. skall dessa barn snart hem pga att LVU:et som finns kommer att upphöra och då tar hon hem barnen omgående. Så min tanke är att nu skall det fixa så att dom har kläder flera år fram åt. Jag kan inte förmå mig köpa kläder som hänger som säckar på barnen. I dag blev det sura miner då jag påpekade att blöjer och kläder passar barnen då dom är här eller på dagis..... Ge mig styrka och råd hur jag skall stå ut.
Vad är hon ute efter? :roll: :roll:
 
Hej!

Vet du att kläderna passar så behöver du inte skaffa nya. Om mamma snart ska ha hem barnen så kan väl du tillsammans med soc gå igen kläderna och se vilka som passar. När barnen väl har flyttat hem så är det förälderns ansvar (ev tillsammans med soc) att se till att det finns kläder efterhand som barnen växer.
Dessutom tycker jag att det verkar orimligt att kläderna skulle vara för små. St 98 är för 3 år och st 122/128 är för 7-8 år. Om barnen är normalstora borde det finnas gott om utrymme i kläderna.

Stå på dig och ta hjälp av soc!!

Kram Petra
 
Absolut, ta hjälp av soc.
Och skicka inte med (??) mer än absolut nödvändigt inför umgängena.
Ett ombyte per dag räcker och jacka behövs ingen extra.
Det räcker att ha en på/med sig vid den här årstiden.
Det som kommer med till mamma ska med tillbaka!
 
Håller med...ta hjälp av soc....

Vår lille är två och har 86-92.....anses vara normalstor.

Misstänker att hon är ute efter att fylla på sitt klädlager, men stå på dig. Du ska inte klä barnen i säckar, då kan de inte röra sig.

Hur länge har de varit hos dig?? Kan soc gå in med flyttförbud så att barnen får en mer snäll hemgång?

Lycka till!
 
Hej Bortblåst!
Jag tror jag förstår hur du känner, ganska så precis. Jag har nämligen varit med om liknande händelser. Bio-mammans motiv kan vara flera- det kan rent av handla om "makt"- hon vet minsann bättre och att klaga på kläder är ett sätt att underkänna både LVU, socialtjänsten och familjehem. Det kan förstås också vara så att hon har ett annat tänk kring hur kläder och blöjor ska sitta och det överensstämmer tydligen inte med hur de flesta andra tycker. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att släppa hela grejen. Du har inte köpt för små kläder/blöjor och så är det bara! Säg åt bio-mamman att hon ska skicka tillbaka alla kläder, efter varje umgänge. Thats it! Vill hon köpa egna kläder till barnen så varsågod! Ingen kan ju hindra henne. Men hon ska inte behålla något som hon ändå inte tycker passar. Du ska absolut inte handla något åt barnen som hon kräver. Kör ditt race och stäng av den här damen. Jag har haft LVU-placerade barn hos mig och ibland har det varit fel på det mesta. Antingen har det varit fel att kläderna inte varit köpta på loppis, eller också har det varit fel för att det inte alltid var märkeskläder. Det är jättejobbigt, men du ska inte ändra klädköp eller gå in i någon deal med henne. Hänvisa henne till soc. så får de lösa det här som de vill, men du ska inte behöva göra något annat än att kräva tillbaka de kläder du skickar med. Styrkekramar!!!!
 
Tusen Tack för alla era svar. Talade med en rutinerad handledare i går och fick förslag att förtsätta skicka med de kläder som jag ansev passa oavsett om hon har ratat dom och ansett plaggen vara försmå. Enligt hanledaren så handlar detta om från hennes sidan att vissa vem som skall bestämma och styra. Men far inte barnen illa av att ha kläder som sitter bra och blöjer som inte skava så är det inget som man bytter bort med större storlekar. Förmodligen mår denna mamman så dåligt av att det är någon annan som klär hennes barn, och givetvis så förstår jag detta. Men varför förlöjliga då sina barn med att dom skall ha kläder som hänger och släppar. Kan ju vara så att då har hon något att kritisera mig, att jag hänger allt förstora kläder på barnen.... Så balansgången är smal och krokig. Gäller att tänka efter flera gånger innan man går in i en diskution, är inte nödvändigt utan bara svara jaha......Sist men inte minst att inte så igång och tappa energi för då vinner ju mamman i sitt agerande och har väl då nåt sitt mål....
Har åter packat en väska till helgen för barnen.
Där är samma storlek som veckan innan. Har bytt blöj märken men i samma viktstorlek 15-25 kg, barnet väger 15 kg.
Ha det gott å var rädda om varandra. :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp