Högsta omkostnadsdelen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag har hört att: om man får det högsta kan man inte ansöka om något på sidan om, utan det ska täcka allt ex dagis, resor,ridläger umgängesresor, cykel ja allt. stämmer verkligen detta? :?
Karin
 
För vår del får vi bara den lägsta omkostnadsdelen, men vår kommun tycker ändå att eftersom barnen varit hos oss så länge så ska vi ha kunnat spara (ifrån omkostnadsersättningen) till allt extra, dvs. cykel, semesterresa o annat! Vår kommun har visat sig vara riktigt snål. Det är nästan så att man betackar sig för all s.k. "hjälp". Det är bara prat och inte mer! Tänk om dom ändå kunde visa att dom värdesätter oss. Det skulle inte behövas så mycket... Skönt att få skriva av sig.
 
Hej Pirvil
Fråga din kommun om de följer kommunförbundets rekommendationer? om de säger Ja kan du be dem att läsa rekommendationerna också .
Läs den för dig själv för att sedan boka ett möte med soc och då kan bokstavligen visa sidan där det står att ex cykel,semesterresor och glasögon mm INTE ingår i grund arvodet.
Det har ingen betydelse om barnet har bott hela sitt liv eller en dag i familjehemmet för att behöva en cykel, eller hur?
Karin
 
Pirvil - vi har ett oerhört jobbigt och knasigt soc men en sak har de lyckats göra bra.
En bilaga till vårt avtal innehåller en uppdelning/uträkning om vad pengarna i omkostnadsersättningen är uträknat att användas till.

100 kr/mån till läkare, tandvård, medicin, glasögon
180 kr/mån till dagisavgift
200 kr/mån till fritidsaktiviteter
250 kr/mån till kontakter med biofamiljer och andra närstående.
150 kr/mån för BUP och soc kontakt (dvs körning till bup och ev telefonkostnader)
600 kr/ mån för att köra till handledning till uppdragskommunen

Sen får vi utöver det bilersättning för körningar när vi hämtar gossen hos biofar efter umgängen med 850 kr.
Det är upp till oss att se till när vi har använt upp pengarna. Har vi kört till bio mer än för 850 kr får vi skicka in om körersättning. Har vi kört mindre får vi själva lägga undan de pengarna till nästa månad och tillgodoräkna dem där. Lite jobbigt men det går...

De 250 kr/mån för kontakt med bio och andra närstående ska gå till presenter, mat/fika när de är här etc. Småsaker kring umgängen helt enkelt.

Vi har köpt det mesta av egna pengar men vagnen och bilstolen ansåg vi vara så dyra att vi ringde och frågade först och sen skickade in kvitton. Att vi köpt själva beror på två saker
1 - hade han varit vår egen hade vi fått köpa det ändå
2 - vill inte stå och bråka med soc om vem som äger sakerna om det blir hemgång (en del får lämna från sig sakerna när barnet flyttar).
Stor säng på gossens rum hade vi redan, spjälsäng och växasäng likaså.
Cykeln köpte vi begagnad för ett par hundra - skulle vi behöva köpa en helt ny till honom kommer vi begära ersättning hos soc för det är för stora pengar för oss att lägga ut. En cykel vill dessutom gossen kanske ha med sig om han flyttar...

Begär att soc stolpar upp era kostnadsersättningar och sen som Karin70 skriver - kommunförbundets rekommendationer gäller. Det som inte ställs upp i ert avtal SKA de stå för.
 
Är det vad pengar du får så får du ju inte ens lägsta beloppet...... Ska ni inte handla kläder och vilket dagis kostar 180 konor i månaden? Jag hade protesterat HÖGT och TYDLIGT, det är inte acceptabelt.........
 
Karin70 sa:
Hej!
Jag har hört att: om man får det högsta kan man inte ansöka om något på sidan om, utan det ska täcka allt ex dagis, resor,ridläger umgängesresor, cykel ja allt. stämmer verkligen detta? :?
Karin
Det är vad jag också hört. Man kan ansöka i nåmnden om man vill ha mer, men då är det politikerna som bestämmer det. Handledaren på soss får inte ge mer än detta utan ett nytt beslut från politiker. Så man kan ju få mer........ Men då ska man få högsta beloppet och då räknar de med att man själv spar. En kompis till mig sökte mer pengar i nämnden och hon fick då redovisa ett bra tag tillbaka vart alla pengar gått. Hon fick inga pengar.......
 
Jessie!
Vi har det lägsta omkostnadsdelen men får extra för saker utöver som ex umgängesresor, dagis, resväg till handledaren mm varje månad och då hamnar vi nästan i slutändan på högsta omkostnaden. Men då kan vi forfarande ansöka om ex glasögon, cykel mm... jag blir snurrig. :?
Karin
 
Jo - vi har en grundkostnad på 3527 kr för mat och kläder tex. :roll: Vet faktiskt inte om vi har lägsta eller högsta. När gossen får sina raseriutbrott går det sönder en del saker men soc anser honom inte var ett barn som kostar mer... Vi fick tex byta ut vår gamla hörnsoffa för att han kissade på den. Det fick vi stå för själva då soffan var för gammal enl dem.

180 kr i dagisavgift ÄR vad vi betalar till kommunen (och faktiskt ett par kr extra). Han är sex år, det är fyra fria timmar per dag och så betalar vi för två tim/dag. Vi har honom på dagis för att han behöver dels komma hemifrån och dels utveckla en god kontakt med sina klasskamrater samt lära sig socialt samspel.

Sen är det tilläggskostnaderna jag har radat upp för er så som det står i vårt avtal.
 
OJ!!! :oops: Har aldrig brytt mig om att kolla så noga. Pengar är ju bara ett nödvändigt ont..
Men det avgår ju 1050 för barnbidraget

Summa grund och tillägg = 5007 - 1050 = 3957 och sen ligger visst körersättningen för att hämta hem gossen efter umgänge som resekostnad utöver ovanstående (ser jag nu).

Då kanske vårt eländiga soc kan göra NÅGOT rätt iaf! Inte illa! :roll:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp