Handledning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ni det?
Bra eller dåligt?
Hur ofta?
Hur går det till?
Varför har ni det?

Tänkte vi kunde dela med oss lite hur det ser ut i landet:)
 
Jag börjar själv då.. :)

Jag har handledning 1 gång per mån (1a måndagen) ca 2h
Vi är 6 st i gruppen.
Pratar, lyssnar, frågar fikar lite
Vad det ger mig? Ja ibland har det hjälpt mig men har inte bestämt vad jag tycker än,, kan ju bero på hanledaren också:)
Varför vi har det? Vårt uppdrag var/är så komplecerat i grunden så vi får prata av oss där.. Med vår förra placering hade vi det inte,,, men hade behövt, fel kommun helt enkelt:)
Vår kommun köper in den från annan så jag bara behöver åka till grannkommunen istället för hela vägen till placeringskommunen.
Osv...

Carina A
 
mammac sa:
Har ni det? Vi hade när vi hade "vårt" syskonpar under två år.
Bra eller dåligt? JÄTTEBRA! Hon hjälpte oss med redskap att möta vår lilla "huligan" som ställde till stora problem, både hemma och i skolan
Hur ofta? Vi fick fri tillgång, ibland varannan vecka, ibland en gång i månaden och ja, även riktigt akut någon gång
Hur går det till? Vi träffades på hennes kontor och pratade om ALLT mellan himmel och jord. För hur och vad vi än pratade om, kom vi tillbaka till våra :angel: :angel: .
Varför har ni det? För att orka! För att få en annan syn på allt som hände. För att få feedback på att det vi gjorde var OK. För att få hjälp att även orka vara ett äkta par!!

Tänkte vi kunde dela med oss lite hur det ser ut i landet:)
 
När jag hade en placering som var marig i 15 år så fick vi ALDRIG handledning, när den ängeln var ursvår en gång så ringde jag och sa: får vi inte handledning NU så ger vi upp!
Då fick min socialsekreterare kämpa med näbbar o klor mot sin chef.....sen beviljade dom 5 timmars handledning :roll:

Som jourhem har vi haft kanonhandledning från en av kommunerna, ca 1ggr i månaden, hon som höll i det var toppen!!
Sen byttes hon ut och vi fick 2 andra men det blev inte samma sak, men nu är jag erbjuden extern handledning p.g.a ett svårt fall, men vi kommer nog nappa på erbjudandet men inte just nu för vi hinner inte.
Handledning kan ju se så olika ut, jag har 3 jourhemsvänner vi brukar gå upp på vår lokala lilla krog nån kväll ibland, äta gott, dricka en öl och ösa ur sig, den handledningen är också väldigt bra :claphappy:

Samma här att man kan ösa ur sig, det är toppen, fast här är man ju lite mer försiktig men man lär sig mycket på allt som skrivs här. :claphappy:
 
Vi hade handledning enskilt 1 gång/månad första halvåret på initiativ av kommunen sen kände vi att det inte behövdes mer och sa upp handledningen. Jag tror att det skulle ha gett oss mer att träffa andra familje/jourhem och bolla med då vi inte har några i vår närhet som håller på med det här och kan ge oss lite tips, råd och nya synvinklar.
 
Björken sa:
Vi hade handledning enskilt 1 gång/månad första halvåret på initiativ av kommunen sen kände vi att det inte behövdes mer och sa upp handledningen. Jag tror att det skulle ha gett oss mer att träffa andra familje/jourhem och bolla med då vi inte har några i vår närhet som håller på med det här och kan ge oss lite tips, råd och nya synvinklar.

Jag håller med dig jag har hellre grupphandledning än enkild, så nyttigt o höra om andras fall så man kan bolla.
 
Ingen handledning här trots att vi blev lovade extern handledning för 3 år sedan. Hade behövs pga komplexiteten. Hade önskat handledning för att få höra ngn annas synvinkel. Just nu har jag familjehemssekr som säger i stort sett samma sak o sominte kan yngre barn så värst bra. Känns som att allt ätas varje gång. Många bra tankar har denna person, men h*n verkar inte kunna så mkt emellanåt..... o då har personen arbetat mkt länge med familjehemsvård. Knepigt. Hade behövt ngn annan.
 
Har ingen extern handledning trots att vi blev lovade det för 3 år sedan. Hade behövt ngn som såg det utifrån , som kom med ny input. HAr en familjehemssekr som har bra tankar om mångt o mkt , men som inte kan så mkt om yngre barn o som inte verkar så kunnig i praktiska frågor trots att personen arbetat med familjehemsvård mkt länge... Har däremot soc-persoenr på hemmaplan i egen kommu som jag ringer ibland. O som har lovat att jag kan ringa för stöd o sånt. Ska nog börja nyttja det mer - om placerande kommun inte ordnar med annat snart
 
Jag har ingen handledning. Får dock erbjudande om fortbildningar ett par gånger om året.
Hade gärna tagit emot handledning. Har dock bra soc att arbeta emot och får oftast den hjälp jag behöver.
 
Vi har handledning, i början för flera år sen så var det varannan vecka pga placeringens problem, nu är det kanske en gång i mån. Men vi har möjlighet att få kontakt när som helst och även dygnet runt. En av fördelarna med att vara förstärkt famhem tycker jag.

Och precis som någon sa tidigare det kan röra allt möjlighet mellan himmel och jord och hur vi som gift par ska fungera och orka. Sen en kul detalj är att med vår handledare kan vi verkligen glädja oss åt de här härliga smååå smååå framstegen som mitt vanliga kontaktnät kanske inte förstår :razz:
 
Vi jobbar åt både organisation och kommun, olika placeringar. Har en kanonhandläggare med jättebra handledning vid en organisation som vi kan ringa och maila med många snabba och konkreta svar. Så skönt att ha en bra backup och när det blir för tungt så tar han vid med snacket med ungdomen. Däremot det andra som vi har med kommunen, där ska man helst inte höra av sig, de har så mycket att göra så man känner att det blir bara besvärligt. Min erfarenhet är att det är mycket bättre handledning vid organisation än kommun men det är säkert olika, har väl haft turen att hittat en bra organisation. Varannan vecka i ca 2 timmar har vi handledning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp