Har biosarna rätt att bestämma EMOT oss ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En enda fråga ; Jag menar, kan de köra över våra beslut om vad som funkar i vårt hem ? Vår plac. har extremt stränga biosar, har inte fått göra någonting i princip. " För att nånting dumt KAN hända".
Förebyggande syfte antar jag då ??? :? :? :? :? :?
 
men det ska dom väl absolut inte kunna göra. Vårt hem är vårt hem - där har dom inget att säga till om. 8)
 
Så känner jag också. Men det verkar kunna bli en "strid på kniven" om huruvida :angel: ska få leva som våra EGNA barn gör eller inte... Det är absolut inga konstiga saker, så det är nog bara ett kontrollbehov från biosarna . Kan tillägga att det handlar om en ungdom på snart 18 år !!

Fler åsikter från nån ?
 
Självklart gäller våra regler i vårt hem!
De är så stora så de kan förstå att det är skillnad på regler på olika ställen.

Ta hjälp av soc!!
 
Hmm...Soc. verkar tycka som oss, men kan inte göra något ?? De är förmodligen rädda att biosarna ska avbryta placeringen. Saken är den att pga. problem en hemma mår plac. mkt. dåligt , vilket har resulterat i tex. mkt. alkoholkonsumtion. Detta anser biosarna vara tillräcklig grund för att tex.vilja förbjuda plac. från att övernatta hos kompisar. Förstår det till viss del, men betyder det då att plac.ALDRIG ska få / kunna sova borta ?? Nu mår ju h*n bättre än på länge när h*n slipper bråken hemma liksom... Å är dessutom medveten om vad som skulle hända (flytt igen) om det börjar drickas igen. H*n är ju ändå 18 år snart, hur mkt kan man förbjuda egentligen ? Inget "dumt" har hänt sedan flytten till oss , ska vi gå ut med den attityden då att " nää, vi litar inte på dig, du kommer sääääkert göra massa dumt här med förr eller senare ! Visst, det KAN hända, men borde man inte ge plac. chansen att bättra sig ?? H*n sjönk ner i ett svart hål när vi fick biosarnas "dom"...
Får dom verkligen bestämma såhär ? Eller är det VI som tänker fel ?? :bounce:
 
Är :angel: placerad hos er är det ert beslut och inte deras har ochså biosar som vill bestämma hos oss men så länge de bor i vårt hem är det våra regler som gäller, oftast är det nog så att biosarna tappar lite fotfäste när någon annan är mer lämpad att ta hand om deras barn...
 
Man kan ju bli galen på att soc. är så jävla fega! Går det att prata med biosarna?

I ert hus gäller era regler (vi har varit på den resan..) Där var det i och för sig tvärt om med matrestriktioner och annat vansinningt. Det är troligen en kontrollfråga för biosarna. Går det att komma överens om vilka kompisar man kan sova hos? (Eller att kompisarna sover hos er) Det där med tillit är svåra frågor. Om man aldrigt litar på sina barn blir det ju en själpuppfyllande profetia - de behöver ju inte riskera något - vi har ju ändå bestämt att de kommer att göra tokiga saker.

Jag tror också man måste fundera på hur mycket skillnad man gör på detta barn och andra barn - varför ska det vara hårdare regler - finns det en anledning eller är det bara missriktade omsorger om barnet. Finns det stöd från soc. att få för föräldrarna i sin föräldraroll?

Ni ska inte finna er i att de bestämmer över er! Det är inte hållbart. Ryt åt soc. och fråga vad som är det värsta som kan hända. Nu står ju barnet som en häst mellan 3 hötappar och vet varken in eller ut. Kan ni genemsamt (med barnet) komma fram till vilka regler som ska gälla som alla kan vara överens om? Någon slags mini/maxi -regler tänker jag?

Oj vad svamligt - kanske det finns något guldkorn ;)
 
Mammiluren sa:
Man kan ju bli galen på att soc. är så jävla fega! Går det att prata med biosarna?

I ert hus gäller era regler (vi har varit på den resan..) Där var det i och för sig tvärt om med matrestriktioner och annat vansinningt. Det är troligen en kontrollfråga för biosarna. Går det att komma överens om vilka kompisar man kan sova hos? (Eller att kompisarna sover hos er) Det där med tillit är svåra frågor. Om man aldrigt litar på sina barn blir det ju en själpuppfyllande profetia - de behöver ju inte riskera något - vi har ju ändå bestämt att de kommer att göra tokiga saker.

Jag tror också man måste fundera på hur mycket skillnad man gör på detta barn och andra barn - varför ska det vara hårdare regler - finns det en anledning eller är det bara missriktade omsorger om barnet. Finns det stöd från soc. att få för föräldrarna i sin föräldraroll?

Ni ska inte finna er i att de bestämmer över er! Det är inte hållbart. Ryt åt soc. och fråga vad som är det värsta som kan hända. Nu står ju barnet som en häst mellan 3 hötappar och vet varken in eller ut. Kan ni genemsamt (med barnet) komma fram till vilka regler som ska gälla som alla kan vara överens om? Någon slags mini/maxi -regler tänker jag?

Oj vad svamligt - kanske det finns något guldkorn ;)
Jag tror att du missade att läsa mitt senaste inlägg... :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp