Har en anhörigplacering och lite frågor

Hejsan! vi har en anhörigplacering av mitt barnbarn sedan okt 2014 då mamman är psykiskt sjuk och hemlös. Vi väntar nu på den stora djupinterjuven. Min fråga är nu om vi inte blir godkända vad händer då? får mitt barnbarn flytta till en godkänd familj då eller? någon som vet? Har skickat mail och frågat soc men inget svar än så länge:(
 
Fick svar från soc idag, dom kan inte svara på hur det blir om vi inte blir godkända. Någon med erfarenhet som kan ge en hint?
 
Hur gammal/ung är :angel: ?
Vet du att det finns hinder för er att bli godkända?
Om inte mamman, eller pappan för den delen, är i skick att ta hand om :angel: om ni inte blir godkända måste dom väl hitta et annat hem åt :angel: .
Det beror ju också på om :angel: är omhändertagen via LVU (tvång) eller om det är en SoL (frivillig).
Är det ett LVU är dom tvungna att hitta ett godkänt hem att skola över :angel: i.
Vid Sol har vårdnadshavaren mer att säga till om.
 
barnbarnet är nyligen fyllda fem år och det är en frivillig placering. Pappan finns inte med i bilden. Vad jag vet finns det inga hinder för att vi ska bli godkända, men man vet ju inte vad dom tycker så att säga. är ju redan klar med skuldfrihetsintyg och utdrag ur registren. Tänkte så att man kan förberedda sig mentalt. Tror inte det är aktuellt med att barnbarnet flyttar tillbaka hem till mamman, då statusen är lika sedan innan.
 
Det kan vara åldern de möjligen hakar upp sig på när det gäller mor/farföräldrar.
Så vida ni inte uppnått pensionsåldern så borde det inte vara något att bekymra sig för
 
Vi blev familjehem till en nyfödd liten :angel: när vi var 44 & 45 år gamla, som troligtvis då var en uppväxtplacering. Så för er del är det nog inga problem med tanke på er ålder för att bli godkända att ta hand om en 5 åring. Hoppas det går bra för er
 
Tillbaka
Topp