Har ni hört det här?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Har just fått höra av ett annat familjehem (som har uppdrag via privata organisationer) att det kommer att bli krav på en ny utbildning för alla oss familjehem. Och att utan denna nya utb blir vi andra inte prioriterade. Samt att familjehem inte får ta emot fler placeringar än 4 st.

Ställde denna fråga till vår socialsekreterare (vi är förstärkt) och hon har ALDRIG hört talas om något nationellt utbildningsprogram. Har försökt söka mer information men hittar inget.


Har ni hört något? :?
 
Utbildningen har jag inte hört något om men det där med max 4 placeringar vet jag att flera kommuner kör med redan nu tex Stockholm. Jag tror också att det stod något om max 4 st i nya lagen som kom 1 januari och har man fler är man inte familje/jourhem utan mer som ett Hvb-hem.
Jag kan inte låta bli och tänka på hur det skulle gå till rent praktiskt att kräva att alla utbildar sig :smirk: kan nog bli svårt.
 
Björken sa:
Jag kan inte låta bli och tänka på hur det skulle gå till rent praktiskt att kräva att alla utbildar sig :smirk: kan nog bli svårt.


Eller inte, tänker att då kräver man den utbildningen. De har ju redan i dag pride utbildningen. Däremot kunde man tycka att ska man ha utbildning ska man ha lön där efter och höja statusen på "jobbet" man gör.

/Llilla ja
 
Lilla Ja sa:
Björken sa:
Jag kan inte låta bli och tänka på hur det skulle gå till rent praktiskt att kräva att alla utbildar sig :smirk: kan nog bli svårt.


Eller inte, tänker att då kräver man den utbildningen. De har ju redan i dag pride utbildningen. Däremot kunde man tycka att ska man ha utbildning ska man ha lön där efter och höja statusen på "jobbet" man gör.

/Llilla ja

Kanske rentav "uppgraderas" till jobb = samma förmåner som anställd, inte uppdrag?
 
Lilla Ja och Honey jag hoppas att ni inte missförstod mig jag tycker att utbildning är bra! Frågan är HUR alla redan godkända och alla kommande jour och familjehem i hela landet (vi är några stycken) ska kunna genomgå den här utbildningen. Och vi som är jour som tar uppdrag från flera kommuner hamnar nog lite i frågan vilken kommun ska se till och betala för att vi får gå den här utbildningen?
Som sagt utbildning är alltid bra och så även bättre villkor :banan:
 
Vad kul med utbildning.......haha undra vem som ska betala :smirk:
Men efter den utbildniingen gör vi som ssk vi ska inte ta jobb under 20/ månaden.

Jag läste om en lagrådsremiss...förra året där det faktiskt stod om mer utbildning.
Hittar den inte just nu men jag ska leta lite.

Det där om 4 placeringar har varit på tapeten förut...men jag TROR inte det gäller jourhem
för hur skulle det funka för oss som tar mamma/barn....om en mamma kommer med 4 barn så blir det 5 placeringar.... :?
 
Björken sa:
Lilla Ja och Honey jag hoppas att ni inte missförstod mig jag tycker att utbildning är bra! Frågan är HUR alla redan godkända och alla kommande jour och familjehem i hela landet (vi är några stycken) ska kunna genomgå den här utbildningen. Och vi som är jour som tar uppdrag från flera kommuner hamnar nog lite i frågan vilken kommun ska se till och betala för att vi får gå den här utbildningen?
Som sagt utbildning är alltid bra och så även bättre villkor :banan:

Visst förstår jag vad du menar, men å andra sidan hur många familjehem kommer det att finnas om utbildning krävs och soc inte utbildar? Som det ser ut nu så har de ju svårt att hitta nya. Ja ja de biter sig själva i svansen. Eller så finns en god tanke bakom. Det blir spännande och se.

/ Lilla ja :smirk:
 
Attans datorer,,,, mitt inlägg bara försvann??? nåväl får skriva om :D

Vore jätteintressant om du hittade den där lagrådstexten Trixen!

Här i norr är det så att alla familjehem är utredda med kvänelandsutredning (osäker på stavning) och tidigare fick erbjudande om Prideutb, men för förstärkta famhem (har inte erfarenhet av annat) är den ersatt med 4 fördjupnings kurstillfällen under året, något jag gillar starkt då det dels blir styrt av vad vi önskar och verkligen en fördjupning och inte bara information.
Men visst vore det intressant att se en nationell standard utbildning!

Antal barn håller jag med dig Trixen hur gör man när antal biobarn och placerade barn överstiger 4? just vid tex syskonplaceringar - tror verkligen ingen av oss vill stapla barn på hög precis,, vi kämpar ju hela tiden för att barnen ska få synas och få en bra tillhörighet i verkligheten.

Kan inte mycket om HVB hem men är inte det när man ska ha anställda osv?? alltså helt annan inriktning än familjehem?
 
det är så att det kommit en ny utbildning för familjehem. vår kommun tillsammans med några andra kommuner var testkommun för den nya utbildningen hösten 2012. jag och min man blev tillfrågade om vi ville ingå i testgruppen och vi hoppade på. utbildningen var på 8 gånger kvällstid 3 timmar varje gång. man fick kursmaterial i form av en bok specialskriven för kursen och en del andra upptryckta blad. utbildningen tog upp mycket relevant fakta och det blev många bra och givande diskussionstillfällen. vi som gick utbildningen var blandade erfarna och helt nya familjehem. för oss som varit familjehem i 15 år var det inte så mycket nytt men ändå roligt och givande att få diskutera och se andras synvinklar på olika ämnen inom familjehemsvärlden. hela tanken med denna nya utbildning är att så småningom alla kommuner ska utbilda sina familjehem på samma sätt. vår gruppledare sa att det ska inte spela någon roll om man blivit utbildad och utredd i ystad och då kan man ändå flytta till Kiruna och socialtjänsten där kan lita på att familjehemmet är utbildat och klart. så nog är tanken god egentligen, tänk vad mycket tid soc sparar på att inte alla kommuner ska göra sin egen utredning.
 
Åhh spännande!!

Vet du mamma77 något om när den kommer att vara klar? och bli tillgänglig för oss alla?

Ang att höja upp vårt uppdrag så kanske det här kan vara en väg? och förövrigt något jag tycker är super super viktigt
 
Men......är de inte bra med max fyra barn placerade.Om man har egna barn åxå. Så man verkligen har tid med alla barnen. Som sagt blir det större så blir de inte en liten familj och det flesta familjer har inte mer än fem barn. Jag tror det är viktigt med ensamtid med varje barn varje dag en liten stund.Det finns mycket som kommer fram när de ser att de finns tid ...och i en stor familj är det ju alltid något på gång o massa saker som händer. Tänkte mer att de här barnen behöver lugn o ro o bara få vara.Och de måste ju vara lättare om de bara är en eller två placerade.
Varför ska man ha så många barn ? så man inte bränner ut sig åxå. Att man kan komma i från o göra eget, o jobba o få lite distans till allt ? gör ju att man kan reflektera på ett annat sätt än när man är mitt uppe i något hela tiden. Jag har fullt upp med att vara närvarande med de tre barn jag har ! Med fler barn skulle jag inte kunna ge det jag ger idag. jag fattar ingenting ? :banan: :bounce:
 
Jag håller inte med Melody, vem har mest tid med barnen
Familj 1 där båda jobbar heltid och lämnar barnen på dagis och skola, hämtar klockan 17.30 men har "bara" 3 barn.
eller
Familj 2 där en är "hemma" och har 5 barn, barnen behöver inte ha långa dagar på dagis, behöver inget fritids utan kan gå hem när skolan är slut.

Vi är jourhem och har haft 8 placeringar i perioder, men vi är 2 hemmarbetande, det har fungerat toppen, alla har fått "egentid", men då har vi allt ifrån mamma/barn till 18 åringar i stödboende som ska klara det mesta själv.
Allt beror på mixen, när man har olika åldrar med stor spridning mellan 3 år och 20 + en mamma så är det faktiskt en baggis.
MEN får man en supersvår placering så kan en familj gå på knäna med en enda telning.
Och har man en bra mix så kan man ha 8 stycken.

Så lungt som vi har i våran familj just nu unnar jag alla, vi har mamma+ 2barn, en 18 åring, en 17 åring och en 11 åring.

DVS 6 stycken :D
Men alla våra bioarn har flyttat, dom vi har nu är alla paceringar :banan:
 
jaha... de är klart så stora med mindre problem.Men man behöver ju inte hårdra de till två som jobbar heltid.... Jag jobbar 60%. Ser det som en tillgång att kunna arbeta och göra något annat som åxå är stimulerande och utvecklande,,det ger mer energi att tycka det är kul hemma sen.Långa dagar på fridtids o dagis är aldrig att föredra.Men i lagom dos o fridtids är ju en pedagogisk verksamhet som ger barnen så mycket, så det är inte "bara " barnpassning " när man arbetar. Tycker både dagis o skola har utv enormt i pedagogiskt arbete med barnen. Så att gå hem efter skolan o vara med mamma, är inte alltid en fördel. Känner mer att de kanske mer blir en "vanlig familj " om man bara har en eller två. Och att de kanske är de vissa behöver.Beror kanske åxå på hur länge de stannar.Tänker med att det alltid blir så mixat o uppdrag avslutas o att de kommer o går barn..att det aldrig riktigt blir en hel familj som växer upp när de är många ? varför tror ni att vissa lägger en gräns på fyra barn ? förstår inte riktigt nackdelen bara.. fick en känsla av att ingen tyckte de var bra ? får med en känsla av att många vill ha det till ett arbete o inte uppdrag.. jag får lätt en känsla av att de blir lite barhem av allt om man gör det till ett jobb. Vad är fördelen med många barn då ?
 
Vi har haft uppdrag - kraftigt, förstärkt - på heltid i 11-12 år. Beroende på "tyngd" är vi en och ibland två vuxna hemma på heltid! Ibland fungerar det utmärkt med 4 plac på en hemmaarbetande vuxen, ibland behövs det 2 vuxna för en plac.... Uppdragen kan såklart vara olika och då också kräva olika insatser!
 
Fördelen med många barn......
Jag tror det som sagt beror på individerna, men våra har otrolig glädje av varandra, placerade barn behöver inte känna sig ensamma och utpekade utan har lite av "gemensam" bakrund.

Har 4 egna biobarn ganska tätt och när dom var 4-8 år så tog vi vår första placering, så i perioder under hela deras uppväxt så har vi haft 5 eller 6 barn, fungerade super, jag tycker det är fel att bara stirra sig blind på ett antal, för det beror ju helt på vad det är för individer.

Och ja jag vill ha det till ett jobb, precis som man har i Norge, med tjänstepension, försäkringar, utbildningar och en lön man kan leva på :claphappy:

Men alla som jobbar förstärkt eller som jourhem tror jag ser lite annorlunda på det än en uppväxtplacering som man får som liten, vi har haft båda delarna och att ta emot en missbrukare eller ungdomar som har ett antal HVB hem bakom sig ÄR annorlunda mot att få en liten bebis som ska växa upp i familjen.
För mig är det numera ett jobb...ett roligt jobb som jag trivs med för det mesta.
 
Ja det låter ju inte helt fel. De flesta kan nog väga in vad de klarar o inte klarar. Men de läggs stort ansvar på er att bedöma det. Och de kanske finns familjehem som är mindre bra på det. Och liksom haft det som ett arbete. Och som du säger man är helt ute ur systemet. Man kanske bränner ut sig .Inte orkar. Men de finns inga alternativ. Eftersom man blir beroende av alla barnen för att få ekonomin att gå ihop. Man har släppt arbetsmarknaden o de är svårt att komma in igen.
Det är lite det jag tror att regeln på 4 barn kommit. Fyra barn är ju ganska många att känna gemenskap med. Om de satt en gräns på ett eller två hade jag förstått mothugget. Det kanske fungerar flera år o så plötsligt spårar en ur...Då är de ju bra att de finns marginaler från början. Tror de är för barnens skull .
 
Tror att vissa sådana här bestämmelser bör vara rekommendationer. I bår familj, för vår placering skulle fler placerade barn skapa osäkerhet o stress . Tror också att det kan vara stimulerande att göra ngt annat ön att bara vara familjehem. Min placerande kommun anser att det är bra för barnen som är placerade har fam. Hemsföräldrar som har liten fot kvar i vanliga yrkeslivet . Sen funkar det dåligt m vissa placeringar . Vår placering har krävt ngn hemma heltid , men barnet har gått 20 Tim i förskolan o jag som varit hemma har åkt iväg på möten o uppdrag o har haft saker vid sidan av. För barnet har jag varit som alla andra föräldrar - jag har lämnat på förskolan o åkt till mitt " jobb" - vilket har varit viktigt för liten . Alla placeringar är olika - men en rekommendation att begränsa antalet placeringar kanske är klokt. 4 placeringar är ganska mkt o annars blir det ju mer hvb- liknande.
 
Personligen tycker jag att det är fel att lagstifta om hur många placeringar eller barn någon familj ska ha. Det finns många familjer som har utrymme känslomässigt för flera, en önskan hade ju varit att varje familjehem känner sej själva tillräckligt för att veta om ytterligare plac är bra för familjen. tycker generellt att soc oftare frågar efter familjer utan mindre barn eller inga barn alls vilket jag som 10-barns mamma tycker är lite synd, hoppas och tror att vi som familj har en bred erfarenhet, en stor känsla och massa kärlek för alla våra barn, vi försöker ge alla en stunds egentid vid läggdags men jag tror faktiskt att det finns något som är mycket viktigare än egentid och det är att ha fått ingå i en gemenskap och att ha fått tillhöra en familj , att ha fått bli älskad och sedd för den man är, att få bli lyssnad på och ja, vi är hemma på heltid båda två och vi hinner lyssna på var och en och lösa alla vardagsproblem. Därmed inte sagt att någon annan skulle vara sämre så jag menar inte att starta något upplopp här :razz: bara säga att det finns stora familjer som ändå lyckas se till varje individ :love:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp