helgbarnet blir tillfälligt placerad-vad gäller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vårat helgbarn som kommer varannan helg har flyttat till oss under några veckor då familjen drabbats av bekymmer...Vi fick en kväll på oss att bestämma oss så vi tänkte inte just då på ersättningen. Nu undrar jag vad ni tycker vi kan kräva i ersättning. Ska vi "nöja " oss med att få per dag eller finns det utrymme att förhandla. Kommunen är liten och vi är välkända har haft och fler uppdrag från dem. Kommunen har heller inga jourhem att tillgå. Det låter kanske sniket men jag vet att vår familj gör ett fantastiskt bra jobb och det kan inte vara fel att få betalt där efter!

I går kväll när vi såg på tv sa h#n:
-Man kan säga att ni är hjältar, ni tar ju hand om mig och dom andra barnen. Det är ju en sorts hjälte!
Dom orden värmde och så orkar man lite till.
 
Klart att ni skall ha ersättning. Till en början skall det vara jourhems ersättning. För det hade dom ju fått betala ifall dom hade placerat barnet på jourhem. Därefter skall det vara vanliga rekomenderade familjehemsersättningen. Även om det är en lite kommun så skall dom inte utnyttja er..... Lycka till
:smirk:
 
Jag tycker inte det är sniket att vilja ha betalt för en uppgift du utför på ett bra sätt.Det är dags att vi sträcker på oss och talar om att vi är " duktiga"på det vi gör. Hur många vill byta med oss?

Håller med Ejsa helt och hållet när det gäller anspråket på arvode.

För ca. 13 år sedan var vi i den situationen som du beskriver.
Ett helgbarn behövde bo hos oss under 5 veckor.Då var man ung och grön.(det första kan kanske diskuteras)Inte ställde jag några krav ang. arvodet.Jag fick samma dygnsarvode som tidigare.Eftersom jag inte hade några andra anspråk som sa heller inte soc något.Men man lär sig!
Ge dig inte!
Gittan
 
Vi fick jour ers.

Vi har också varit med om detta & då fick vi jour ersättningen och det är självklart att ni ska det också!!
 
ingen jourersättning

Socialsekreteraren ringde idag. Vi pratade igentligen ingen ersättning men hos sade vi ett tillfälle att;
-Det är ju inte så konstigt att hon bor lite längre det blir ju på samma sätt som man gör iblan på somrarna, att man bara utökar antalet dagar....
Jaha, så tänker dom!
 
Re: ingen jourersättning

-Det är ju inte så konstigt att hon bor lite längre det blir ju på samma sätt som man gör iblan på somrarna, att man bara utökar antalet dagar....
Jaha, så tänker dom![/quote]

Med den stora skillnaden att när ni gick in i uppdraget som kontaktfamilj gällde det varannan helg och vissa lov.Nu gäller det en akutsituation p.g.a. problem i familjen.Det var väl inget i diskuterade från start.
Då ska väl en annan ersättning gälla.

Gittan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp