helt ny med en hel del frågor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Huxflux så blev vi jourhem, vi är inte utreda men föräldern ville ha oss som familjhem, det finns en långhistoria innan. Vi ville sen några år bli familjehem utan att göra slag i saken.
Ok frågan är vad ska man tänka på rent ekonomiskt, jag har så många frågor kring allt. Imorgon hämtar vi :angel: men vi har inte hunnit träffa sos för samtal men de vet att vi hämtar imorgon. Hoppas någon kan hjälpa mig med typ vad begär man som arvode? Och peng till säng, byrå och annat för möblemang kan man be om det också? Om vi ska skjutsa till skolan i grann kommun kan vi då få res-ersättning? Jag har många frågor.
Hoppas allt funkar
Rosen

Hejsan!
Kul me en ny liten familjemedlem.
Att ta emot någon ängel utan att ha gjort upp ekonomiska biten innan är vanskligt, tyvär såär många kommuner hiskliga när man vill få igenom något i efterhand.
Reseersättning med 18 kr milen ska du absolut ha, sen är det upp till er att förhandla, gå in på konsumentverkets hemsida och räkna vad det kostar med boende, mat, förbrukning, uppehälle, kläder, hälsa hygien, semestrar, hobbyn och fritid, mobil lägg sen fram det för soss.
Som jour brukar man inte få startbidrag för möbler o.s.v men som familjehem brukar man få det.
Arvodet ligger förmodligen på komunförbundets rekomendationer, är det släktingplacering så vill vissa kommuner inte betala arvode över huvud taget, men det ska ni absolut ha, arvodet ligger på olika summor beroende på vilka insatser som behövs.
Lycka till.

Jag är oxå ny, har ingen placering än. Men jag skulle tänka såhär, att eftersom du inte är utredd/utbildad, och därför omöjligt kan vara insatt i vad som gäller ännu, skulle jag kräva att det som gjörs upp nu inledningsvis ska omförhandlas om tex en månad. Och det ska skrivas in in i avtalet/överenskommelsen med soc. Läs också på vad rekommenderade erättningar är och vad som är brukligt att få som startbidrag så du ändå hamnar någorlunda rätt.

Nu är vi hemma med :angel: jouren varit här och allt känns ok. På måndag tar sos kontakt med oss och så startar vi karusellen. Jag har gjort en kalkyl med konsumentverkets hjälp.

Bilresor skolan 5 mil x 5 dagar 25 x 18:-/mil 450:- vecka 1800:-/mån

veckopeng 20:- x4 80:- /mån
Kläder (enligt konsumentverket) = 560:-
Fritid och lek (enligt konsumentverket) = 600:-
Livsmedel (måltider hemma utom lunch 5 dgr veckan) = 1130:-
Personlig hygien (enligt konsumentverket) = 140:-

Räknat på en familj med 4 personer, allt är delat på 4.
Förbrukningsvaror per person = 65:-

Vad mer ska jag tänka på än: Hyra för rum + el

Vad är brukligt som arvodet, vet att det kan vara svårt med just den fråga men kan någon mejla mig med lite tips så är jag tacksam.
Tack för hjälpen
Rosen

Mycket bra uträkning, sen beror det ju på vad ängeln har, kläder för årstiden ska dom alltid ha när dom kommer, cyckel? bilbarnstol/bilkudde, barnet ska ju ha samma standard som er, åker ni på en utlandsresa och en skidresa per år så kan du kräva pengar för det när ni ska i väg, är det familjehemsplacering så kan man lägga på extraengar varje månad som ska täcka semestrar. Beroende på ålder men har era egna barn mobil och dator så ska ju placeringen ha detsamma om den förväntas bli kvar ett tag.
Hur mycket umgängen blir det, ska det skjutsas även till det varje vecka och det är långt så ska ni ha milersättning även där.
Har eran dagisavgift/fritidsavgift så ska soss även betala den, eventuella glasögon mediciner brukar man kunna skicka in kvitton i efterhand.
Spännande o se vad dom säger om din uträkning, berätta när dom varit där :claphappy:

Jo du frågade om arvodet, högstu å denna sida har du rekomendtioner för SKL läs och tyck till, senär det up till dig att förhandla, men lägg dig INTE på lägsta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp