Helt plötsligt så går allt så fort....fundering kring avtal?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!
Jag har intresserat läst era trådar och svar här under en tid...
Som jag ser, finns det mycke erfarenhet här och förstår att man kan få mycke råd och tips här :claphappy:

Vi är nyligt utredda som familjehem. Vi var beredda på att detta kunde ta tid..
men nu plötsligt går allt bara så fort :?

Fått en förfrågan idag om ett barn där det kommer att avgöras till veckan om det blir en SOL-placering eller en LVU-placering.

Om det blir ett LVU så blir det isåfall ett omedelbar omhändertagande...dvs barnet kommer till oss direkt.
Min fundering i ett sånt fall är ju då hur de blir med den skriftliga överenskommelse/avtal som ska göras och med tex arvode , omkostnadsers , behandlingsplan , uppsägning , osv ...ja allt som ska stå med där...
Detta kan väl då inte skrivas förrän barnet redan är här hos oss. :? ?

Hur har det fungerat för er här när det blivit en "akut" placering ?
Enligt soc finns inget jourhem att tillgå , utan det är direkt hit om vi bestämmer oss för att ta emot barnet.

Mvh cawe
 
Hej!
En så kallad "akut placering" brukar i inledningsskedet vara en jourplacering. Vid ett omedelbart LVU så är det vanligt att det blir ett jouravtal först, med jourersättning. Detta kan sedan övergå till familjehemsplacering. Någon behandlingsplan hinner de nog inte med att utforma eftersom det vid LVU sker en massa juridiska processer där utgången ofta är oviss. Ni får alltid ett avtal, även vid jour! Vid jour brukar uppsägningstiden vara mkt kort, men vid familjehemsplac. bör den vara två månader (ibland är det en).
En vårdplan kan skrivas när barnet är hos er, om en jour ska övergå till famijehemsplac. Arvode och omkostnadsers. är högre vid jourplac. men ett avtal kommer ni garanterat att få- annars är det skumt! Om föräldrarna går med på en plac. blir det SOL och då ska vårdplan skrivas och föräldrarna får godkänna den. En av "våra" föräldrar sa att Sol-plac. skedde under pistolhot- hon menade att hon ändå inte hade något val så hon gick med på placering för att undvika LVU. LVU innebär som sagt en massa juridiska processer och det kan kännas som om man lever i ett vakum. Föräldrarna har en advokat och barnet en annan och alla möjliga människor brukar ringa och försöka få ur familjehemmen en massa info, så tänk på hur ni uttrycker er. Själv har jag blivit tvingad att vittna flera ggr. i länsrätt och kammarrätt och det var mindre roligt kan jag säga. Soc. brukar inte låta familjehem vittna, men ibland kan föräldrarnas advokat få för sig att det finns något att hämta hos oss, vilket i våra fall inte gagnade deras syfte. Däremot frågar soc. familjehemmen mkt och allt skrivs ofta ned och föräldrarna får så klart läsa allt.Nu kom jag in på lite annat........men take it or leave it!
Stort Lycka Till!
 
Tack för ditt snabba svar!
Där fick jag mycke nyttig information.
Vi har ju fått betänketid tills imorrn...

I detta fall är det tydligen en av vårdnadshavarna som man befarar ska sätta sig emot en placering.
Den andra är införstådd och är inställd på en frivillig placering.Å det i de snaraste!

Det blev en kort info av soc via telefon idag , då jag jobbade och bara kunde ta de viktigaste.
Får bli ett längre samtal imorrn !

Och då vet jag hur det brukar gå till.
TACK snälla!
 
...Vi fick en ganska snabb placering, förfrågan & hitflytt inom ca 1 månad. När han hade varit placerad hos oss i ca 1 månad & vi hade TJATAT om avtalsskrivning , DÅ fick vi skriva det !
Innan dess bodde han alltså UTAN avtal hos oss. Så det är inte ALLS självklart att det skrivs INNAN flytten, även om man definitivt tycker att det SKA vara så !
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp