Hem efter 5 år...???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår Liten har snart varit placerad i 6 år...och jag undrar bara om det förekommer att barn blir hemplacerade efter så lång tid. Inget missbruk som kan förbättras i biofam- inte det som är orsak till LVU, båda biosarna har varit med i processen- alltså inga nya som kan komma in och vilja ta del...

bara funderingar och undringar-inget prat om någon hemflytt eller överklagan just nu...men man vet ju aldrig när det komemr nästa gång....

Är det vanligt/förekommer så sena hemflyttningar? Vårt bonusbarn var långt UNDER 1 år då det placerades...??? Vi som fam.hem lever ju alltid med osäkerheten , även om det lugnar sig lite med tiden....
 
Hej jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men undrar spontant varför det inte har gjorts en vårdnadsöverflytt efter så lång tid? Det kanske är speciella omständigheter men jag hade nog frågat kommunen annars. Hoppas någon annan här vet mer.
 
ja, visst händer det att barn flyttar "hem" efter många år :?
Jag undrar också varför ingen V Ö F är gjord om tanken är att barnet ska stanna i famhemmet....
 
Vi är i den situationen nu och våran :angel: har bott här i 5 halvt år.........
Bio har en väldigt bra advokat så det ser mörkt ut för oss
Mvh Många ungar
 
Hu, vilken hemsk situation för er.
Jag hoppas att barnet har en lika bra advokat då som ser till barnets bästa.

Håller tummarna för er....................

Tre
 
Tre... hur ofta har barnen egna advokater?
Man skulle önska att de alltid hade det.....


tre sa:
Hu, vilken hemsk situation för er.
Jag hoppas att barnet har en lika bra advokat då som ser till barnets bästa.

Håller tummarna för er....................

Tre
 
Hej

Vår lill :angel: har varit hos oss i 3 år och kom vid 2 1/2 års ålder. Vi hade möte för ett tag sen med vår socialsekreterare och då kom denna fråga upp från mitt håll. och enl. henne så flyttar dom bara hem barn efter så lång tid om dom tror att barnet kommer att få det bättre med sina bio, inte lika bra utan bättre, annars är det inte värt den uppslitningen det blir för barnet. :claphappy:

Vi är också på gång med VÖF, men vi har bestämt oss för att avvakta, vi har resurs i skolan och får en del hjälp med vår lill, är rädd att vår hemkommun inte ställer upp lika bra så vi väntar lite.

Såg i tidningen sist vecka, att dessa barn från Marks kommun inte fick flytta hem till sin första fosterfamilj utan att mamman "vann" och de blir kvar i sin nuvarande fosterfamilj, så alla kommuner tänker ju inte lika, det är som ett lotteri, man får bara hoppas att man får en "bra" kommun som tänker på barnen......

Lycka till / Ester
 
Vi skrev ett avtal med placeringskommunen där barnet/ vi har fortsatt hjälp med resurs i skolan samt all umgänges planering. Detta skrevs samtidigt som vi gjorde en vöf.
Detta innebär att kommunen har kontakt med skolan för att se vad de kan stötta upp med samt att :angel: har de resurser som behövs.
 
1995 kom en liten 5 åring med ett äldre syskon som var 6½ år. När den minste av syskonen var 15 år så flyttade denne tillbaka till en av bioföräldern allså efter 10 år. Under dessa 10 år så var umgänget lika med noll. Men det sista ½ året så fungerade det och det lovades "skog och gröna ängar" I dag 6 år senare så är denna person tungt kriminel och missbrukare...... Men det äldre syskonet flyttade i våras, då 22 år och hade en bra utbildning. Så min erfarenhet är dålig då det gäller uppbackningen från socialtjänsten då ungdomarna flyttar. Den placerade kommunen släppte taget efter 2 veckor.
 
Hej igen!

Vi har vid fyra olika tillfällen haft ärende uppe i rätten vid hemtagningsbergäran. Vid alla tillfällena hade barnen en egen advokat som företrädde barnets bästa.
Jag trodde det var gängse norm?????????????

Tre
 
Vår Liten har också haft eget ombud vid alla tillfällen- dessutom samma ombud- en häftig kvinna med ruter i!!!! :claphappy: :bow Livet är ett lotteri... :littlesad , alla har kanske inte samma tur...
 
Alla barn som är tagna enligt LVU SKA ha en advokat som företräder dem, det är deras rättighet att en advokat ska föra barnets tala.
Tyvärr så är problemet inte kännt hos oss som familjehem eftersom vi inte får ta del av domen som är fastställt. Men där ska namn på förträdare stå.
Advokaten ska även inför en förhandling om barnet är så pass stor att den kan prata, och säga sin mening träffa sin advokat. Tyvärr brister det där.
Detta har hänt oss som familjehem bara en gång av ca 10 LVU placeringar.

Grundtanken tycker jag för en placering ska inte vara att vi ska få behålla barnet, föräldrarna ska jobba på sitt problem oavsett vad problemet är.
Det skulle vara hemskt att veta att de aldrig skulle få hem sitt barn efter ett misslyckande, men däremot tycker jag att socialtjänster ska jobba för Vöf efter ett antal år om de anser att bioför, inte har kapacitet att förbättra sitt handlande som gör att de inte kan ta hem sitt barn igen.
Vi har oxå släppt barn efter 6 år, jätte jobbigt men nödvändigt för familjen som kämpat så för att komma tillbaka. Därför är det jätteviktigt att bibehålla en bra kontakt med bio hela tiden om det är möjligt.
 
Så kloka ord. Att på bästa sätt hålla sig väl med biosarna är ack så viktigt. Just nu har vi biosar (till tidigare placerad) som kämpar för att deras ängel ska få flytta åter till oss.
 
Ahmi- ingen VÖF är gjord, då barnet varit placerat på barnhem och i jourhem till det var 2.5 år gammalt och har inte bott hos oss alla dessa år somLiten varit placerad. Blev omhändertagen akut vid spädbransåldern. Nu är en hemtagningsbegäran gjord igen. VÖF är soc allmänt tveksamma till... :littlesad . Tyvärr, hade tyckt att det varit skönt. Men det känns som om soc inte tror oss vara kapabla till att reda ut detta själva, utan dem...fast ibland är det dem som är största "problemet", pga dem man dunkar huvudet i väggen... :? .

Jag hade nog något på känn då jag påbörjade tråden- i dagarna har vi fått reda på att en ny Hemtagningsbegäran är inlämnad...så nu snurrar det igång igen... :littlesad :x . Tycker det är konstigt om ett barn ska hem till föräldrar det bara bott hos i några månader på nästan 6 år!!! Hoppas ju att barnet får stanna, älskar detta barn och tror definitivt att barnet skulle skadas enormt av att åter bli flyttad på!!! :x . Men man kan ju inte vara säker på vad som beslutas- knepiga och totalt tokiga beslut har tagits förr!!!!!! :evil: . Men håller tummen och tår och ber om att barnets bästa ska beaktas....
 
Ester- ja, tänk o malla kommuner var bra på detta vis- och att RÄTTSSYSTEMET var bra på att se till barnets bästa. Det är människorna i Förvaltningsrätt och Kammarrätt som måste vara bra också... Det är ju dem mycket hänger på när det gäller hemtagningsbegärningar.... :littlesad . Barnen är i klorna på många människor... :? eller i deras varma famn-om de är bra!!! :smirk:
 
Några fler ord....Många ungar-vad fruktansvärt för barnet att ev behöva flytta tillbaka!!! Meddela gärna vad som händer!!

Bortblåst- var det ett LVU eller SOl -placering på det barn som valde att flytta hem till bio efter 5 år???!!! Lova guld och gröna skogar...så klassiskt....

Fia- Lotta- Jag är inte alls av den åsikten att alla barn ska jobbas på att få återgå till hemmet!!! Vissa saker som man gör mot sina barn är inte acceptabla- och vissa saker ska man inte kunna göra något åt så att manhar en chans att få tillbaka sina barn. Jag skiljer på orsak till placeringarna. Har man misshandlat , eller utnyttjat sina barn sexuellt ska man , inte ens efter behandling, få tillbaka sina barn. Det är min starka åsikt, orubbliga tanke. Missbruk och annat kan man bli fri från, likaså andra besvärliga livssituationer, det tror och vet jag. Men har man en gång misshandlat sina barn upprepade gånger allvarligt har man försakat sin chans att vara förälder åt det barn man gjort illa. Några terapitimmar hos en behandlare tror inte jag alltid är tillräckligt för att försäkra sig om att föräldern i en ny pressad situation kan hantera situationen utan att ta till slag, sparkar, skakningar och våld!!
 
fan!! vill gärna hålla med förgånde talare,men med vilken rätt får vi döma biosarna????

grunden är ju att barnen skall tillbaka??
sen får man väl lita/hoppas på att soss sköterna sina kort rätt???
men vi får ALDRIG gå in och döma någon,oavsett vad som hänt tidigare (tar emot att säga så här...)
 
Vår lilla :angel: har alla gånger haft eget ombud som dessutom hälsat på här hemma innan.
Sist inför kammarrätten sa advokaten att det var konstigt att soc inte körde vöf parallellt med hemtagningsutredningen....
GMB - Kan kanske vara ide att ifrågasätta erat soc nu när det är aktuellt?
Många ungar-Tänker på er. Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp