Hemgång, missbruk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kom inte på någon bra rubrik men denna får gå :angel

Har lite allmänna funderingar....
Ni som varit med i föräldrahemssvängen ett bra tag kanske kan svara?

Ett barn placeras pga av föräders bristande omsorg pga drogmissbruk.
Vad brukar man säga är ungefärlig tid som bioförälder ska hålla sig drogfri för att få hem sitt barn efter ett LVU? Hur har era erfarenheter sett ut vad gäller denna slags hemgång?

Blir det lättare för bioförälder att få hem sitt barn nu när kommunerna får det kärvare/ tuffare tider? Tänker de pengar och väljer de att "ta hem barnen" eller vidtar man fortfarande försiktighet i dessa fall?
 
Hej! Vi har erfarenhet att en tungt missbrukar mamma får hem ett barn av 3 syskon efter 1 års drogfritt. Kravet var att dom skulle ha stöd och kontaktperson som kom till hemmet. Mamma skulle även vara med i en stödgrupp för missbrukare. Vi var många som inte förstod varför det skulle gå så "fort" missbruket hade pågått i 20 år. I dag vet jag tyvärr inte hur det ha gott. Den kommunen som hade hand om denna placering tänkte med säkerhet på pengar och god statestik.... Att det skall se bra ut på papperna att barnen återgår till sina föräldrar. Helt plöstligt har föräldrar som blivet drogfria en massa rättigheter..... Tyvärr inga skyldigheter. Vem tänker på barnen? Jo givetvis vi familjehems föräldrar som ser hur dom slits och mår dåligt för att helt plöstligt ta ansvar för en förälder.
Hade önskat att det skyndar lånsamt vid hemslussning av barnen. Mycket för att låta föräldrana växa in i sin roll som förälder. Måste ju vara tufft att bli drogfri och samtidigt ta ansvar för sitt eget liv samt sina barns..... Min tanke är att det är väl bättre att lyckas på lång sikt än att det går åt skogen för att man har skyndat på.
 
Vi var många som inte förstod varför det skulle gå så "fort" missbruket hade pågått i 20 år. I dag vet jag tyvärr inte hur det ha gott

Nej det är det här jag är rädd för. Att lill*n bara ska ryckas upp härifrån. Allt som den lill*a känner som sin trygghet.

Jag hoppas verkligen att regeringen gör en översyn hur otryggt det är för dessa barn. När de väl har landat och funnit sin trygghet. Kompisar. Familj. Anknytning. Allt har ramlat på plats. Föräldrarna kan inte bara få vända upp och ner på barnens liv så här. Tyvärr vet jag att denna bio struntar totalt i hur mycket hon river upp barnets trygghet bara hon får som hon vill.

Det känns också konstigt att tänka sig att man är en så viktig del i barnets liv och vips så ska barnet hem och allt ska fungera skom om barnet aldrig varit iväg... Det måste ju bli en tomhet i barnet. En trygghet som rycks bort.
 
Vårt soc har också sagt 1år....dock har våra bio-föräldrar inte gjort några direkta försök att bli drogfria...
 
Helt klart tänker kommunerna pengar och plockar "hem" placeringar - sedan kan det ju se lite olika ut. Man flyttar från hvb el förstärkt till "vanliga" familjehem - det vet jag har skett och kommer att ske i många fall medan andra flyttas hem till bio. OM det vore så att man såg till barnens bästa - då skulle det vara ok, men inte när det sker på bekostnad av barnen, enbart av ekonomiska skäl :x
 
Hej på er!

Gammal tråd men det kanske händer något här ändå...
Hur ser det ut med umgänge för dessa "missbrukande föräldrar" och barnen?
Säkert jätte olika, men intressant att veta lite.. =)
 
ejsa sa:
Hej! Vi har erfarenhet att en tungt missbrukar mamma får hem ett barn av 3 syskon efter 1 års drogfritt. Kravet var att dom skulle ha stöd och kontaktperson som kom till hemmet. Mamma skulle även vara med i en stödgrupp för missbrukare. Vi var många som inte förstod varför det skulle gå så "fort" missbruket hade pågått i 20 år. I dag vet jag tyvärr inte hur det ha gott. Den kommunen som hade hand om denna placering tänkte med säkerhet på pengar och god statestik.... Att det skall se bra ut på papperna att barnen återgår till sina föräldrar. Helt plöstligt har föräldrar som blivet drogfria en massa rättigheter..... Tyvärr inga skyldigheter. Vem tänker på barnen? Jo givetvis vi familjehems föräldrar som ser hur dom slits och mår dåligt för att helt plöstligt ta ansvar för en förälder.
Hade önskat att det skyndar lånsamt vid hemslussning av barnen. Mycket för att låta föräldrana växa in i sin roll som förälder. Måste ju vara tufft att bli drogfri och samtidigt ta ansvar för sitt eget liv samt sina barns..... Min tanke är att det är väl bättre att lyckas på lång sikt än att det går åt skogen för att man har skyndat på.
Tycker precis som du, har just mist en placering pga detta! Då det är frivillig placering får ju föräldrarna själva bestämma när det är lämpligt för hemflytt tydligen :littlesad Då det gick allför fort, borde vara minst tre år efter, även vid behandling går det för fort! :littlesad
 
Har liknande erfarenhet av frivilligplacering med alkoholist bio.
Pengarna och makt styrde o bio tog hem barnen. Gick galet vilket vi alla påtalat. Älsta stack först, nr två stack sedan och var på vift ett bra tag.
Det blev till slut skyddat boende på ort långt hemmifrån för att skydda barnen från bios. Minsta bor kvar men har kontaktperson, bupkontakt och är inskriven i verksamhet för barn med föräldrar med alkoholproblem . En resa på 4 år som barnen kunde vara utan. De två äldsta vill aldrig mer veta av bios........
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp