Hemma med barnet-lönebortfall

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om soc anser att en förälder bör vara hemma med barnet, får man då samma lön från soc som lönebortfallet? Dvs om jag har en inkomst på 30 000 kr så är det det faktiska inkomstbortfall jag får eller får jag en lön som är baserat på vad en inom vården får?
 
:oops: Antar att det är väl med det som med det mesta.....helt olika vart du än tittar!
Jag har precis det jag skulle fått i lön på mitt ordninarie arbete....och uppdaterar jag bara när lönen höjs så ökar lbe också....
:D
 
Hej!
Jag har också samma lön som jag har på mitt arbete och det är så jag tror att det ska vara. Varför ska det annars heta "lönebortfall", det ska ju ersätta den lön som man skulle ha fått om man jobbade. Jag tror att man alltid får samma som sin lön, men man vet aldrig om det finns något soc som försöker komma undan och betala för lite...
 
Det är viktigt att komma ihåg att det är vi-familjehemmen som sätter "riktlinjerna". Om vi jobbar gratis så kommer vi inte få betalt. Du ska givetvis kräva fullt inkomstbortfall. Om du godtar en lägre summa så kommer de betala en lägre summa. Det samma gäller omkostnader och arvode. Om ni tar lägsta arvode så betalar kommunen inte mer.
Om alla familjehem krävde ordentligt betalt för det arbete vi gör så skulle vi få det. För det är ändå det billigaste sättet för kommunen att placera barnen. I dag har de möjlighet att välja familjehem som inte "vågar" ta betalt. Men vem vinner på det? Barnen? nej, enbart kommunen.

Vi talar om vad vi arbetar för och det är alltid minst högsta arvode, omkostnad och självklart fullt inkomstbortfall. En del kommuner har låtit tveksamma i början och försökt avskräcka/övertala oss men det slutar alltid med placering till det vi begär.
Ska vi orka göra detta på ett bra sätt en lååång tid då behöver vi få betalt för vårt arbete och ha råd att leva i vår vanliga standard.

Så mitt svar är att DU/NI väljer hur stort inkomstbortfallet är.
 
Självklart ska man kompenseras med den faktiska lönen samt semestertillägg på 12%. Så gör vi där jag jobbar! Hälsningar Saffran
 
Jag kommer att få full ersättning + semesterersättning. I skl´s rekommendationer så står det rekommenderat att man skall ersättas helt för lönebortfallet + semesterersättningen. Du ska dessutom enl rek. ha arvode och omkostnadsersättningen. Men det är om de du jobbar för följer rekommendationerna. :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp