HJÄLP ang en 18 åring,akut snart!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
H*n är jourad hos oss och vill läsa upp grundskolebetygen säger h*n,h*n har praktiserat hela hösten och våren. Om h*n ska bo kvar hos oss så är ena kravet att h*n får skaffa sig sysselsättning men det betvivlar jag att h*n hinner göra nu.

Jag skulle vilja att vi kunde finna ett "vid sidan om boende" men det verkar väldigt svårt?
Att h*n bor i en typ stuga på tomten men har närheten till vuxna som behövs för att puscha i ALLT h^n behöver göra.
hygien,tandborstning,sömn,relationer till sk vänner,ja hela levernet är åt skogen :? Jag mår absolut inte bra av detta då det samtidigt är min systers barn, h*n fyllde 18 år i år också vilket gör det svårare.

Ett nätverksmöte ska planeras när socialsekr behagar höra av sig, när det nu kan bli ( har inte gjort det under hela våren).
Jag vill snart inte ha detta ansvar länge för jag räcker inte till känner jag och det gör fruktansvärt ont eftersom det ju är både mitt syskonbarn och gudbarn.

Bio-mamma som då är min syster vågar inte ta hem 18-åringen då hon själv mår för dåligt för att orka se til att h*n får ett värdigt liv eftersom ingenting runt 18-åringen fungerar!

Är smått snurrig i mina tankar och hoppas ni förstår mitt förvirrade rop på hjälp :cry:

Vad hade ni gjort??
 
Är barnet utrett?

Låter väldigt likt min mans syskonbarn som fick diagnos asperger för snart 2 år sedan och är 19 idag. Lite sent kan tyckas och de har det väldigt jobbigt, måste börja om från början med rutiner, ramar osv. Att han skulle flyta hemifrån är inte att tänka på. Brevidboende tror jag heller inte skulle funka. Det låter som att barnet måste få med sig det viktiga från början = börja om från början. Att se över hela livssituationen, vad fungerar, vad fungerar inte. Och hur ska vi göra för att få det att fungera? Behövs struktur över vardagen, planering av aktiviteter, vardagliga saker som ex tandborstning osv?

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp