Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Nu har dom ringt igen och vi ska in på tisdag och få mer info ang en placering!! )
Tydlingen har h*n en rejäl ryggsäck från både sitt hemland och här i sverige och soc sa själva att det inte är en lätt placering, men att h*n skulle passa ypperligt hos oss! Både intressen och ålder passade bra, och verkar bli uppäxtplacering.
Har varit i kontakt med ett familjehem jag känner väl och pratat om det lite löst och dom säger att här måste ni ta ut minst högst skl då detta kommer ta mycket tid av er och kräva en himlans massa arbete. Då dom har gått igenom liknande placeringar flertalet gånger förut. Men dom som vi har svårt för den ekonomiska biten och då har dom ändå varit familjehem i snart 25 år.
Min fråga är hur pratar man med soc-sekreteraren om den biten? Det skulle ju logioskt kunna lösa sig om hon säger att dom ger högsta skl osv. Men det käns som dom kommer försöka köra lägsta då vi är helt nya inom branchen.
Tar mer än gärna emot tips hur man för samtalet om ekonomi med soc.
Tillläggs bör också att vi inte är beroende av att det kommer en placering till oss, vi har det bra ställt och har en bra levnardsstandard. Men både gubben och jag vill häjlpa människor.
Men vi vill ju ha betalt för det jobb vi gör! (kommer göra)
Vi tar alltid minst högsta rek så i detta fallet skulle jag föreslå antingen högsta + inkomstbortfall om en av er behöver vara hemma. Eller ett förhöjt arvode ca 17-30.000 beroende på barnets behov och problematik.
Tänk inte på att ni ska ta betalt för att älska och vårda ett barn utan ni tar betalt för ett tufft uppdrag (kärleken och tryggheten ger ni gratis).
Säg bara " vi tar *** i arvode och *** i omkostnad för det här uppdraget" låter ni det minsta osäkra så kommer de försöka köra över er (med största sannolikhet). Om ni behöver argument så kommer ett här:
ja ni har det bras tällt och en god levnadsstandard. Det är ett gott argument för att ni kostar vad ni kostar. ett tipps är att ta ett dygnspris för arvode och omkostnad vi tar arvoden på 400-900/dygn
omkostnader på 145-250/dygn.
Fick reda på av en bekant som haft handledning att handledaren sagt till min bekant att SKL är bara riktlinjer vi kan gott begära mer om uppdraget kräver det..Tänk tex vad en barnskötare får i lön.
Då gör du ett jobb 24/7
Nä tänk så o slå ut det på ett dygn.
omkostnaden högsta plus mil ersättning och ekonomiskt stöd för ev resor fam ska göra
Har övat här lite med frugan men fortfarande svårt för det där.. ingen av oss har väl det "i oss"!
Men har börjat tänka lite som ni skrev, inte ringer man upp snickaren och frågar om ett jobb och sen sätter priset på det själv?!? Egentligen väldigt självklart.
Men när det är människoliv man pratar om blir det genast genant på något konstigt sätt.
Ska upp på möte i nästa vecka nu och få mer information om tänkta placeringen. Så antar att det är där man ska förhandla om allt som hör till !
Tack igen och kom gärna med fler egna förslag och "metoder" !
Fick reda på av en bekant som haft handledning att handledaren sagt till min bekant att SKL är bara riktlinjer vi kan gott begära mer om uppdraget kräver det..Tänk tex vad en barnskötare får i lön.
Då gör du ett jobb 24/7
Nä tänk så o slå ut det på ett dygn.
omkostnaden högsta plus mil ersättning och ekonomiskt stöd för ev resor fam ska göra
Räknade lite på det du sa och en barnskötare har i snitt i Sverige 115:-/timme.
Vilket skulle bli astronomiska summan 82 800:-/månad.
Skulle man då räkna bort sömn vilket man får anta att alla behöver så är det fortfarande 55 200:-/ månad.
Vi är verkligen inte ute efter dom summorna pengar utan mer så att vi går runt, och att vi ska kunna göra bra och roliga saker med barnen !
Men visst man skulle ju aldrig tacka nej till varken 82 800:- eller 55 200:- !! :P
Vilken lyxlön ! Jag måste ha varit extremt underbetald som barnskötare för 5 år sedan.... Hade den otroliga lönen på 17.000 i månaden, innan skatt.......heltid ja. :bounce:
Tror att Saalina kanske (?) menade att du minst ska ha som en barnskötare har ?? Då får man anta att man inte får lika dålig lön som jag hade då :wink:
Ingen får 115 kr i timmen dygnet runt, så det blir lite konstigt kanske att räkna så... :rollhappy:
Ja nu förstår jag vad hon menar !
Har en förmåga att läsa snabbare än hjärnan förmår sig hänga med ! :P
Nej det är klart man inte ska ha dom summorna pengar och om det var så skulle det nog dra till sig mycket fuffens-folk! :/
Men högsta skl motsvarar ju ungefär 18000:- och det kanske är rimligt när man jobbar iallafall 16/timmar per dygn med sömn borträknad.